Приїхали. Завтра Трамп починає "автомобільну війну" з усім світом

3 квітня Сполучені Штати запроваджують мита на автомобілі неамериканського походження. Що це змінить і наскільки зростуть ціни?
Анонсована Дональдом Трампом перед президентськими виборами торговельна війна, схоже, набирає обертів: після мит на метали та планів щодо мільйонних портових зборів для китайських суден він анонсував 25-відсоткові мита на ввезені в США автомобілі.
Трамп не раз погрожував ввести такі обмеження, але недавно утримався від цього кроку, заявивши, що "для цього виду продукції" мит не буде. І знову передумав: з 3 квітня 2025 року їх таки запровадять.
Тарифи на автомобілі, схоже, будуть постійними, а президент США обіцяє, що такі ж заходи будуть вжиті для інших секторів економіки "для всіх країн". У ЄС паралельно з підготовкою мит у відповідь готуються до переговорів щодо можливих поступок.
Трамп вважає, що галузь має бути вдячна йому за зняття "електромобільного мандата" часів Джо Байдена і що мита тільки поліпшать становище галузі. У Білому домі очікують, що такий крок принесе бюджету до 100 млрд дол. на рік. Щоправда, для американців автомобілі подорожчають на тисячі доларів, а на виробників чекає падіння прибутку.
Чим Трамп пояснює необхідність таких мит, як вони вдарять по самих Штатах, та наскільки подорожчають автомобілі?
Що запроваджує Трамп
26 березня Трамп оголосив, що з 3 квітня набудуть чинності 25-відсоткові мита на імпорт автомобілів та деяких запчастин. Автовиробники в рамках угоди про вільну торгівлю між США, Канадою та Мексикою мають можливість сертифікувати свою американську складову: новий податок застосовуватимуть лише до неамериканських компонентів.
Це, переконані в Білому домі, стимулюватиме внутрішнє виробництво. "Це початок Дня визволення в Америці. Якщо ви робите свій автомобіль у Сполучених Штатах, то жодних тарифів не буде", – пообіцяв Трамп.
"Пандемія виявила критичні вразливості та вузькі місця в глобальних ланцюгах поставок, підірвавши нашу здатність підтримувати стійку внутрішню промислову базу. Законодавство, попередні торговельні угоди та переговори не змогли достатньою мірою пом'якшити загрозу нацбезпеці у вигляді імпорту автомобілів та певних запчастин. Ці тарифи мають на меті забезпечити здатність США підтримувати свою внутрішню промислову базу та задовольняти потреби нацбезпеки", – заявили в Білому домі.
Обґрунтовуючи необхідність такого кроку, там підкреслили, що іноземна автомобільна промисловість, "підкріплена несправедливими субсидіями та агресивною промисловою політикою", розширилася, тоді як виробництво в США стагнувало. Чию іноземну промисловість мали на увазі в Білому домі, неважко здогадатися.
Як свідчать їхні дані, у 1985 році на заводах у США виготовили 11 млн авто, що покривало 97% внутрішнього споживання. У 2024-му американці придбали 16 млн авто, з яких 50% були імпортними і лише 25% можна віднести до категорії "зроблено в Америці".
Трамп стверджує, що тарифи призведуть до відкриття більшої кількості заводів у США. У Білому домі очікують, що нові мита принесуть американському бюджету щорічно додаткові 100 млрд дол. Проте, за підрахунками економіста Пола Ешворта, насправді ця сума буде вдвічі меншою.
Також президент США переконаний, що мита принесуть користь у довгостроковій перспективі і стимулюватимуть інвестиції в американське виробництво. За даними WSJ, він навіть телефонував керівникам місцевих автоконцернів, застерігаючи їх від підвищення цін.
Проте учасники ринку переконані, що нові тарифи означають більш високі витрати і зниження продажів, тому підвищення цін неминуче.
Експерти очікують, що мита підвищать вартість виробництва всіх автомобілів, що продаються в США, на тисячі доларів. Незалежно від того, чи підвищать ціни виробники, вартість машин у Штатах зросте через дисбаланс попиту і пропозиції.
Згодом Трамп заперечив, що тиснув на автовиробників. "Ні, я ніколи не говорив цього. Мені байдуже, якщо вони підвищать ціни, тому що люди почнуть купувати автомобілі американського виробництва. У нас їх багато", – стверджував він. Згодом його радник уточнив, що Трампу "байдуже" підвищення цін саме на іноземні авто.

Як зазначає CNN, автовиробники не наважувалися переносити виробництво до США через великі витрати і тривалий час, необхідний для будівництва заводів, наймання робітників і налагодження ланцюгів поставок.
А мита Трампа, які він то запроваджує, то скасовує, дають керівникам автоконцернів мало впевненості в тому, що він дотримуватиметься своїх планів у довгостроковій перспективі. Як підтвердження цього – заява президента США, що мита будуть постійними, хоча він і "відкритий до переговорів".
"Безумовно, вони будуть постійними. Світ обкрадав Штати протягом останніх 40 років і навіть більше", – сказав він, додавши, що буде готовий вести перемовини про зниження тарифів, "тільки якщо вони будуть готові дати нам щось, що має велику цінність".
Як реагує світ
Європейські та азійські політики розкритикували ідею Трампа, не відкидаючи можливості удару у відповідь, якщо переговори не дадуть результату. "Рішення президента США Трампа помилкове. Сполучені Штати обрали шлях, наприкінці якого опиняться лише ті, хто програв, оскільки митні тарифи та ізоляція шкодять процвітанню всіх і кожного", – заявив канцлер ФРН Олаф Шольц, який залишає посаду.
Віцеканцлер і міністр економіки Німеччини Роберт Хабек, який також іде у відставку, заявив, що Європа не повинна відступати. "Має бути зрозуміло, що ми не поступимося США. Ми повинні продемонструвати силу і впевненість у собі", – заявив він.
Трамп стверджує, що мита на автомобілі спрямовані на захист американського бізнесу і стимулювання внутрішнього виробництва, але Хабек вважає, що це буде "поганою новиною для США", а також для німецьких автовиробників, німецької економіки та ЄС.
Президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн описала тарифи Трампа як "погані для бізнесу, ще гірші для споживачів". А міністр фінансів Франції Ерік Ломбард визнав, що "єдиним рішенням" для ЄС буде підвищення мит на американські товари у відповідь.
Очільниця Мінфіну Великої Британії Рейчел Рівз заявила, що Лондон "наразі" не планує жодних заходів у відповідь, поки тривають переговори, але згодом прем’єр Кір Стармер уточнив, що "всі варіанти залишаються на столі".

У Японії назвали рішення Трампа "прикрим" – прем’єр-міністр Сігеру Ісіба хоче, аби Токіо звільнили від нових мит. "Японія зробила значні інвестиції в США і створила чимало робочих місць, що стосується не всіх країн. Ми є країною номер один за обсягом інвестицій у США", – заявив Ісіба. За його словами, якщо не вдасться домовитися, "усі варіанти підлягають розгляду".
Китай звинуватив Вашингтон у порушенні правил міжнародної торгівлі. "У торговельній війні чи тарифній війні немає переможців. Жодна країна не досягла розвитку і процвітання шляхом введення мит", – заявили в Пекіні.
Канада назвала нові тарифи "прямою атакою" на країну, не виключивши можливості введення власних мит. А міністр торгівлі та промисловості Південної Кореї Ан Дук Гун на тлі заяв Білого дому провів екстрену зустріч з найбільшими автовиробниками країни та анонсував комплексний план реагування.
Наскільки подорожчають автомобілі
Анонсовані мита ставлять перед покупцями в Штатах і Європі питання, чи поспішати до дилерських центрів перед підвищенням цін на тисячі доларів.
Аналітики визнають: поки що не ясно, зростуть ціни вже цього тижня чи через кілька місяців, коли у дилерів закінчаться безмитні запаси. Тим не менш, невизначеність прискорює купівлю нових машин. Напередодні запровадження мит великі розпродажі пройшли на ринках Європи та Азії.
"Ми побачимо, що багато людей рано чи пізно поїдуть до дилерських центрів, бо вони не мають уявлення, коли і наскільки тарифи вдарять по їхньому гаманцю", – попередив президент і головний виконавчий директор консалтингової компанії AutoForecast Solutions Джозеф Маккейб.
Натомість директор з досліджень фондового ринку інвестиційної компанії Wedbush Ден Айвз очікує загального підвищення цін для американських покупців від 5 тис. дол. до 10 тис. дол. Масштаб і терміни зростання цін, за його словами, будуть варіюватися залежно від того, чи походить модель або її частини із США, а також від оцінки виробниками здатності своїх клієнтів покрити вищі витрати.
При цьому потенційний сплеск попиту найближчими тижнями може підняти ціни ще вище. Очікується, що мита також призведуть до зростання вартості вживаних моделей, оскільки вищі ціни на нові авто змусять багатьох шукати варіанти з пробігом.
Ба більше, навіть автомобілі, які не підпадатимуть під дію мит і збираються в США, можуть зіткнутися із зростанням цін, оскільки виробники робитимуть спроби розподілити нові витрати між своїми моделями.
Cox Automotive очікує зростання цін на 15-20% на автомобілі, які потрапляють під дію тарифів. Ті ж, які не підпадають під директиву Трампа, можуть подорожчати на 5%. За оцінкою Morgan Stanley, через два-три місяці, після вичерпання запасів авто в США, економічно обґрунтоване зростання цін становитиме 11-12%.
Митні тарифи на авто також можуть спричинити нові проблеми з доступністю для покупців у США: дешевші машини наблизяться, а в деяких випадках – перевищать поріг 30 тис. дол. Зокрема, субкомпактний кросовер Hyundai Venue, середня вартість якого становить 24 тис. дол., може подорожчати до 28,5 тис. дол.
"Компактні позашляховики та кросовери вартістю до 30 тисяч доларів, які є найбільш популярними в Штатах, майже всі іноземного виробництва, за винятком одного чи двох. Отже, усі вони будуть обкладатися 25-відсотковим митом", – попереджають аналітики.
Преміум-бренди також закладуть збільшені витрати в чеки для покупців. Італійський виробник розкішних автомобілів Ferrari оголосив, що підвищить ціни на певні моделі на 10% після 1 квітня.

Автострахування також, найімовірніше, подорожчає на 20%: мита зроблять ремонт дорожчим, частково – через вищі витрати на нові запчастини.
Ризики звільнень і складність логістичних ланцюгів
Запровадження мит може означати не лише подорожчання машин для покупців і зниження прибутків автовиробників. Це також призведе до звільнення працівників американського автопрому.
Трамп заявляє, що його мита дозволять перезапустити галузь, повернувши виробництво автомобілів та автозапчастин на американські заводи. Однак експерти попереджають, що на це підуть роки, якщо це взагалі станеться.
До того ж, автопромисловість у Північній Америці – одна з найінтегрованіших з точки зору ланцюгів поставок. Щорічно сировина, деталі і транспортні засоби на сотні мільярдів доларів переміщуються між трьома країнами: США, Канадою та Мексикою.

Навіть якщо закриються лише мексиканські та канадські складальні заводи через втрату доступу до американського ринку, це вплине на американських постачальників, які відправляють запчастини на ці заводи. А деякі зібрані в США автомобілі призначені для Канади та Мексики.
Це може призвести до того, що виробники та постачальники запчастин скоротять виробництво, а менший обсяг виробництва означатиме зменшення кількості робочих місць у США. "Автовиробники опинилися у вкрай скрутному становищі. Їм доведеться ухвалювати складні рішення щодо того, яке виробництво залишати, а яке – зупиняти. Впровадження цих тарифів вплине на робочі місця по всіх Штатах", – попередив президент Anderson Economic Group Патрік Андерсон.
Які автовиробники постраждають
Близький соратник Трампа та гендиректор Tesla Ілон Маск визнав, що нові мита вплинуть на діяльність компанії. "Tesla не залишиться неушкодженою. Це вплине на вартість деталей в автомобілях Tesla, які поставляються з інших країн", – написав Маск у своїй соцмережі X.
Тим не менш, Tesla буде серед тих брендів, які постраждають від мит чи не найменше: її електромобілі та більшість запчастин виробляються в США.
Утім, компанія покладається на Китай у постачанні акумуляторів, тож мита матимуть вплив, визнав аналітик Арт Вітон.

Водночас General Motors і Stellantis постраждають чи не найбільше. За даними Cox Automotive, 55% модельного ряду GM вразливі до мит. До того ж, компанія робить значні інвестиції в Мексику та Канаду.
Концерн Stellantis, чиї бренди включають Jeep, Chrysler, Dodge і Ram, також чутливий до зростання витрат через мита: до 75% його автомобілів з іноземними деталями продаються в США. Так, вартість вантажівки RAM може підскочити з 80 тис. дол до 100 тис. дол.
У той же час Ford серед представників американської "великої трійки" має чи не найкращі позиції для того, щоб витримати тарифи, оскільки 80% його автомобілів виробляються в США. Проте обкладатимуться митом імпортні деталі, які використовує виробник.
"Пікап Maverick та позашляховик Bronco Sport виробляються в Мексиці і вони постраждають у першу чергу", – заявив Вітон.
Мита негативно вплинуть і на японських виробників, насамперед Toyota і Honda, які експортують у Штати значну кількість авто і запчастин. Обидві компанії мають великі заводи в Канаді, що робить їх особливо вразливими до додаткових витрат. Те саме стосується південнокорейських Hyundai та Kia.
За даними S&P Global Mobility, Японія у 2024 році відвантажила в США 1,3 млн машин, Південна Корея – 1,4 млн. "Жоден з автомобілів перерахованих брендів не виробляється на 100% у США. Усі вони мають деталі з Канади, Мексики чи інших країн. Навіть Tesla, яка є найбільш американською компанією, має неамериканську складову у своїх моделях", – підкреслив Вітон.
Удар по автоконцернах Німеччини
Запровадження нових зборів – погана новина і для кризового німецького автопрому. Після Китаю США – найважливіший ринок для Volkswagen, Mercedes, BMW і Porsche. За розрахунками Bloomberg, додаткові мита можуть звести нанівець близько чверті прогнозованого на 2026 рік операційного прибутку Porsche і Mercedes. Щоб пом'якшити удар, їм доведеться підвищити ціни або перенести виробництво в США.
Найбільш відчутного удару зазнає Porsche, який бореться з падінням продажів у КНР. У Штатах показники виробника авто преміум-класу в останні 15 років стабільно ростуть: ринок США обігнав Китай як найважливіший експортний напрямок для Porsche. Ба більше, дилери компанії в Штатах повністю залежать від імпорту, оскільки концерн не має там свого заводу.

Загалом у 2024 році США імпортували з Німеччини автомобілів майже на 25 млрд дол. Нові мита загрожують значно знизити прибутки VW, BMW, Porsche та інших автоконцернів на високодохідному ринку. До того ж, нові збори зачеплять великих постачальників автокомпонентів – Bosch та Continental. На цьому тлі акції німецьких автовиробників упали.
Очільник Федерального об'єднання оптової і зовнішньої торгівлі та сервісного обслуговування (BGA) Дірк Яндура визнав, що BGA скоригує свої й без того песимістичні прогнози щодо експорту. "Тепер ми значно переглянемо прогнози в бік зниження. Трамп почав торговельну війну в односторонньому порядку і на підставі помилкових тез", – підкреслив він, закликавши ЄС вжити дієві контрзаходи.
З ним погоджується економістка Моніка Шнітцер: "Єврокомісія, звісно, повинна вступити в переговори з владою США, але не пропонуючи поступки, а погрожуючи відповідними митами та іншими контрзаходами".
Тим не менш, Шнітцер очікує, що нові мита США вплинуть здебільшого на автовиробників та їхніх постачальників, а не на економіку ФРН загалом. "Наслідки для економіки будуть керованими, але для зазначених галузей і регіонів вони виявляться більш значними. У будь-якому разі невизначеність істотно зросте і вже одне це завдасть шкоди німецькій економіці", – очікує економістка.
Вона пропонує зайняти вичікувальну позицію. За її словами, наразі не можна сказати, чи будуть мита запроваджені саме в обіцяному Білим домом обсязі з огляду на очікувані переговори та непередбачуваність Трампа.