Українська правда
Перспективи для інвестицій всередині країни

Попри більшу продуктивність роботи вдома ІТ-компанії повертають фахівців в офіси. Що відбувається?

Попри більшу продуктивність роботи вдома ІТ-компанії повертають фахівців в офіси. Що відбувається?
getty images

Чому ІТ-компанії в усьому світі повертають працівників з ремоуту та чи вплине ця тенденція на український ринок?

Пандемія коронавірусу спричинила структурні зміни в більшості професій, змусивши мільйони фахівців адаптуватися до формату віддаленої роботи.

Через три роки великі технологічні компанії починають змінювати своє ставлення до роботи вдома. Останнім часом в медіа дедалі частіше зʼявляються новини про e-mail-розсилки керівництва ІТ-компанії щодо необхідності працівникам принаймні кілька днів на тиждень працювати в офісі.

Інформація про те, що Zoom – компанія, яка здобула собі ім’я завдяки віддаленій роботі, тепер не дозволяє багатьом співробітникам працювати вдома, виглядає сюрреалістично.

Хоча показники продуктивності людей, які працювали віддалено, набагато вищі за їхніх колег в офісі, менеджмент компаній налаштований рішуче. Хто не готовий змиритися з новими правилами, може шукати нову роботу.

Як би однозначно не виглядала ця проблема, зерно істини в бажані повернути працівників в офіси все ж є. Особливо це стосується молодих спеціалістів.

Усі мають повернутися

В ІТ-сфері налаштувати ремоут (Remote desktop protocol – протокол віддаленого робочого стола) під час пандемії було нескладно. Поява дистанційної роботи дозволила більше не згадувати про роботу в офісі і сконцентруватися на вироблені нових звичок для балансування між виконанням завдань та особистим життям.

Початок великої війни між Росією та Україною став для світової ІТ-індустрії завершенням періоду активного зростання. З другої половини 2022 року Google, MicrosoftFacebook перейшли до масштабного скорочення персоналу.

В умовах зменшення прибутків ІТ-компанії стали більш прискіпливими до працівників, які не потрапили під скорочення. Менеджмент компаній почав частіше наголошувати, що робота вдома призводить до падіння ефективності.

Про неефективність віддаленої роботи висловився зокрема Ілон Маск. У мережі зʼявився скриншот листа, де він вимагає від старшого менеджменту Tesla проводити в офісі мінімум 40 год на тиждень.

На запитання в Х (колишній Twitter) щодо достовірності листа Маск написав: "Вони (співробітники Tesla, які оберуть роботу вдома – ЕП) повинні вдавати, що працюють в іншому місці". Іншими словами: "Ти або працюєш в офісі, або шукаєш нову роботу".

Рік тому американська корпорація Microsoft, у якій працюють 124 тис людей, опублікувала дослідження. Воно показало, що 85% її керівників стикаються з труднощами у відстеженні продуктивності працівників, які поєднують роботу вдома та в офісі. Через це половина менеджменту сумнівається в продуктивності своїх підлеглих попри хороші показники.

У Microsoft навіть назвали таке явище "параноєю продуктивності". Це коли керівники побоюються, що підлеглі не достатньо працюють навіть попри велику кількість зустрічей, відпрацьованих годин та покращених показників.

 
Ілон Маск переконаний, що співробітники повинні працювати в офісі
фото wikipedia.org

Традиціоналісти – саме так називають керівників, які поділяють підходи Маска. Такий скептицизм щодо ефективності віддаленої роботи, згідно з опитуванням Future Forum, переважно притаманний керівникам, чий вік перевищує 50 років. Молодші керівники краще ставляться до віддаленої роботи.

Однак скільки б молодих та прогресивних керівників не було в ІТ-сфері, у першій половині 2023 року тенденція до повернення працівників в офіси ставала очевидною. Стратегія більшості компанії – поступовість.

У червні Meta оголосила, що її співробітники з 5 вересня мають ходити на роботу мінімум три дні на тиждень. Ще пів року тому компанія підтримувала "культуру віддаленої роботи". Крім того, Meta у своїх внутрішніх розпорядженнях заборонила менеджерам розміщувати вакансії з можливістю віддаленої роботи.

До аналогічного формату з триденним робочим графіком в офісі перейшла компанія Apple. Ба більше, її керівництво здійснюватиме ретельний моніторинг, щоб кожен співробітник дотримувався цього правила.

Аргументи роботодавців

Аргументи керівників компаній часто не відповідають реальним фактам. Їхні доводи спрямовані на речі, які важко виміряти. Дослідження ж підтверджують зворотне: ремоут позитивно впливає на продуктивність праці.

Вимірювання ефективності роботи вдома під час пандемії проводилися не раз. Дослідження, у якому використовувалося програмне забезпечення для моніторингу співробітників, показало, що перехід на віддалену роботу збільшив продуктивність на 5%.

Натомість цифри щодо офлайн-працівників невтішні. Співробітники в офісі працюють здебільшого 39% часу. Інший час вони витрачають на купівлю речей в інтернеті, перевірку соціальних мереж і пошук нової роботи.

Чому тоді для компаній важливо, щоб люди повернулися в офіси? Здебільшого це ірраціональні пояснення. Часто керівництво оцінює підлеглих на основі facetime. Тобто коли бачить, що людина приходить зранку і йде пізно ввечері, то з великою ймовірністю її оцінить як більш продуктивну.

Є й інші фактори, зокрема корпоративна культура та ідентичність, відчуття згуртованості, наставництво та навчання. Ці категорії важко виміряти, бо вони складаються з емоційних елементів. Іноді чашка кави з колегою може більше допомогти проєкту, ніж день наполегливої праці, а ефект від живого спілкування відрізняється від онлайн-дзвінка. 

Аргументи працівників

Диференціація між прихильниками та противниками віддаленої роботи найчастіше залежить від віку та досвіду співробітників. Чому вік та досвід важливі? Більшість молодих фахівців, які починають працювати в компанії, мають величезну кількість питань щодо своєї роботи, а при роботі вдома комунікація з керівником ускладнюється.

З такою проблемою зіштовхнулася 28-річна Еріка Беккер: "Коли я починала працювати в Verkada (розробляє хмарні та операційні системи безпеки будівель – ЕП), я щонайменше десять разів на день зверталася до боса із запитаннями". Тепер вона щодня відвідує офіс у Сан-Матео, штат Каліфорнія, і відкрила для себе переваги офлайн-роботи.

Її приклад підтверджує дослідження економістів Федерального резервного банку Нью-Йорка, Університету Айови та Гарварду. За його результатами, дистанційна робота підвищує продуктивність старших інженерів. Молоді ж спеціалісти отримують набагато менше зворотного зв'язку, коли працюють вдома. Часто це впливає на час їх роботи в компанії.

Комунікації, налагодження живого контакту для багатьох молодих спеціалістів є основним критерієм при виборі роботи.

Для старших фахівців повернення роботи в офлайн-формат має більше мінусів. Айтівці, які ще до пандемії освоїлися в команді та досягли карʼєрного зростання, потребують менше живої взаємодії. Найчастіше такі працівники мають дітей і віддалена робота дозволяє їм бути більш гнучкими. Ця категорія не хоче витрачати час на добирання в офіс.

Дослідження Чиказького університету показало, що працівники, які працюють віддалено, заощаджують до 35% часу, який вони витрачали б на дорогу на роботу. Це означає, що вони мають додатковий час, який можуть використовувати для продуктивної роботи, особистого розвитку або відпочинку.

Для груп, уразливих щодо расизму чи сексизму, віддалена робота – хороший варіант уникнути неприємних ситуацій під час взаємодії з колегами.

Спільним аргументом для всіх вікових та професійних груп не повертатися в офіси – їх місце проживання. Більшість офісів провідних ІТ-компаній розташовані у великих містах, де оренда житла та вартість життя забирають значну частину доходу. Під час локдаунів чимало спеціалістів покидали великі міста і переїжджали на периферію.

Проте навіть у таких випадках ІТ-компанії починають діяти на випередження. Так, Zoom повідомила працівникам, що ті з них, які працюють поблизу (до 80 км) одного з її офісів, тепер повинні відвідувати офіси принаймні два дні на тиждень.

Яка ситуація в Україні

Тенденція до повернення співробітників в офіси в Україні ще не простежується. Є поодинокі вимоги керівників команд до своїх підлеглих приходити на робочі місця, проте це явище не масове.

Наприклад, у 2023 році лише 14% фахівців компанії SoftServe в Україні відвідують офіси. "SoftServe об’єднує фахівців в усій Україні, тому колеги можуть жити в містах, де ми не маємо офісів", – пояснює регіональна менеджерка компанії Анастасія Фролова.

Така ж ситуація в EPAM, де 95% спеціалістів віддають перевагу віддаленому формату співпраці. У компанії запевняють, що планів щодо повернення фахівців в офіс наразі нема.

"Кожен спеціаліст обирає зручний та комфортний для себе формат взаємодії з компанією. За ці роки робота вдома стала новою нормою життя і навряд чи бізнес повернеться до стовідсоткової присутності спеціалістів в офісі", – зазначає директорка з управління талантами компанії "EPAM Україна" Наталя Колядко.

Крім того, на відвідуваність офісів впливає їх розташування щодо лінії фронту. Так, офіси GlobalLogic у Львові та Києві в робочий день відвідують 600 фахівців, а в Харкові та Миколаєві будівлі компанії взагалі зачинені.

Хоча більшість айтівців обирають ремоут, компанії не планують зменшувати офісні площі. Причина – можливі перебої з електрикою. "Ми підтримуємо офіси, оскільки вони стають хабами, центрами незламності, куди люди можуть приїхати попрацювати і підзарядитися під час блекаутів. Взимку офіси відвідували до 50% працівників", – розповідає Фролова.

GlobalLogic восени 2022 року відкрила десять мініофісів у містах, де проживають їхні спеціалісти.

Ще одна сильна сторона українських айтівців – їх адаптивність та працездатність. Попри війну, відключення електроенергії та масовані обстріли, команди українських фахівців не втрачають продуктивності, тому для вітчизняних ІТ-компаній повноцінне повернення працівників в офіси наразі не є пріоритетним завданням.

"Віддалений режим праці здебільшого не впливає на продуктивність. Ефективність роботи наших фахівців – 98-99% від довоєнних показників. Ми не думаємо, що в майбутньому всі спеціалісти повернуться в офіси. Буде гібридний формат: віддалена робота і періодичні візити в офіс", – підсумовує віцепрезидентка, операційна директорка GlobalLogic Ukraine Анна Щербакова.

Маск ІТ робота IT-галузь