Українська правда

Як тобі таке, Twitter? Що витворяє Ілон Маск із соціальною мережею

Як тобі таке, Twitter? Що витворяє Ілон Маск із соціальною мережею
колаж Андрія Калістратенка

Чим запам’ятається Маск на посаді СЕО Twitter та що чекає на соціальну мережу в найближчому майбутньому?

Ілон Маск став власником Twitter наприкінці жовтня. Після серії скандальних управлінських рішень 19 грудня він запустив опитування щодо того, чи варто йому залишатися на посаді генерального директора компанії.

Більшість користувачів проголосували "ні", адже що б зараз Маск не робив, це викликає лише обурення. Тож 21 грудня він написав, що піде з посади, щойно знайде когось "досить безросудного, щоб зайняти цю посаду".

Дивне ставлення до позиції в компанії, чия капіталізація навіть після усіх цих заяв становить 40 млрд дол. Однак для мільярдера це норма, адже ще до купівлі Twitter Маск регулярно потрапляв у скандали.

То він курив марихуану на подкасті Джо Рогана, то мав проблеми з урядом через твіт про "забезпечення" фінансування для виведення Tesla в приватну власність за 420 дол за акцію (420 – термін, який позначає популярний час куріння марихуани), то засуджував запровадження карантину на піку пандемії, то назвав сина ім’ям X Æ A-XII.

Це далеко не повний перелік витівок Маска.

Після перших розмов про купівлю Twitter його дії теж не відрізнялися особливою розсудливістю. Якось він заявив, що наступною компанією, яку він купить, буде Coca-Cola, щоб повернути до її складу кокаїн.

Якщо до купівлі Twitter Маск був найпопулярнішою людиною в соцмережі (він має 122,1 млн підписників, а його твіти набирають по пів мільйона лайків, у Барака Обами 133,2 млн підписників, проте його дописи менш популярні), то з набуттям статусу СЕО мільярдер перестав бути найбагатшою людиною на планеті, втративши 1,6 млрд дол.

Чому так сталося?

Масові звільнення

Мільярдер, який ще кілька років тому ділився секретами успіху та продуктивності, опинившись на посту СЕО, скоротив половину штату, включаючи вище керівництво, скасував щомісячні вихідні для співробітників та віддалену роботу.

Така політика Маска призвела до масових звільнень, але мільярдера це не турбувало. На його думку, "найкращі люди залишаються".

Деяких працівників Маск скорочував самостійно після того, як вони критикували його в публікаціях і коментарях Twitter.

Така доля спіткала Еріка Фронхефера, який прокоментував твіт свого начальника. Маск заявив, що в багатьох країнах Twitter почав повільно працювати. Фронхефер відповів, що ці твердження хибні, і його звільнили.

Ореол скандалів, який огорнув Twitter, призвів до відпливу рекламодавців. Половина найбільших з них перестали рекламуватися в соціальній мережі, що призвело до зменшення доходу компанії та падіння ціни її акцій.

Як падали акції Twitter

 

Специфічна свобода слова

Купівлю соціальної мережі Маск аргументував прагненням свободи слова. Як виявилося, говорити все, що заманеться, і свобода слова – не одне і те ж.

У рамках свого бачення свободи слова Маск повернув на платформу акаунти 45-го президента США Дональда Трампа, репера Каньє Веста та психолога Джордана Пітерсона, які були заблоковані назавжди за порушення правил.

Новий власник соцмережі також повернув певну кількість акаунтів, які були заблоковані за образи та мову ненависті.

Після одного з "Twitter спейсів" (аудіокімната в соцмережі), де журналісти ставили Маску незручні питання, аудіоповідомлення на деякий час зникли з платформи, а журналістів, які ставили ці питання, тимчасово заблокували.

Така собі "свобода слова".

Синя галочка

На початку свого перебування на посаді СЕО Twitter Маск ошелешив заявою, що верифіковані користувачі мережі повинні будуть платити за цей привілей 20 дол, а інші користувачі зможуть верифікуватися за 20 "зелених".

Співробітникам, які працювали над цим оновленням, було сказано, що вони повинні завершити його протягом тижня або будуть звільнені.

Згодом ціна синьої галочки впала до 8 дол, а пізніше зросла до 11 дол. Ціноутворення, за яким працює Маск, ніхто не зрозумів. Дискусія з цього приводу в мільярдера виникла навіть зі Стівеном Кінгом.

СЕО погрожував, що верифіковані користувачі, які не будуть платити, втратять синю галочку через 90 днів, проте поки все на місці.

Чи має Маск право монетизувати свою покупку? Так. Чи правильно він це робить? Ні. Спроба заробити на синіх галочках виглядає як повне нерозуміння мільярдером продукту Twitter.

Twitter та Україна

Після того, як Маск на початку великої війни передав Україні супутникові системи Starlink, він став майже національним героєм. Проте днями в українських номерів у Twitter зникла можливість проходження двофакторної аутентифікації.

Українські медіа почали помічати, що охоплення твітів, у яких є згадки про війну, значно впало. Чи пов’язано це з новою політикою Маска, достеменно невідомо.

Проте опитування, яке Маск запропонував фоловерам Twitter, де виклав свою позицію щодо анексованого Росією Криму і вжив словосполучення "помилка Хрущова", наштовхує на думку, що це не просто збіг.

Інші соцмережі

З приходом Маска на пост СЕО Twitter користувачі почали обговорювати платформу Mastodon як наближену до Twitter, куди можна було б мігрувати. Коли у Twitter це усвідомили, то заборонили постити посилання на інші соцмережі.

 

Нові правила з’явилися під час фіналу Чемпіонату світу з футболу, коли сам Маск уболівав на стадіоні. Очевидно – з метою загубитися в інформаційному шумі і не викликати обурення користувачів.

Згодом, після пояснень від інших користувачів, Маск трохи пом’якшив своє рішення.

Більше не СЕО

Зрештою, мільярдер вирішив провести опитування щодо того, чи варто йому покинути пост СЕО. "За" проголосували 57,5% користувачів.

КАРТИНКА

Після цього Маск, який купував Twitter заради підтримки свободи слова, вирішив, що голосувати в опитуваннях мають право тільки ті, хто купили платну верифікацію.

 

Однак згодом додав, що піде з посади СЕО, щойно знайде когось "досить безросудного, щоб зайняти цю посаду".

Післяслово

Що буде далі? Важко уявити. Можливо, коли Маск уперше відмовився від купівлі Twitter, йому не варто було наполягати на укладенні угоди.

Маск експериментує, але поки що його експерименти не виглядають вдалими. Зрозуміло лише те, що такі його дії впливатимуть на інші компанії, якими він керує. З моменту купівлі Twitter капіталізація Tesla впала на 26%.

США медіа Twitter Маск соцмережі