Українська правда

OnlyFans та… OnlyPEPs

У фокусі податкової та інших контрольних органів – лише дрібні економічні гравці, що не дає сталого фіскального ефекту для держбюджету.

ДПС та БЕБ з бравим завзяттям рапортують про успіхи в боротьбі з ухиленням від сплати податків. Найбільш популярний кейс останнього часу – це історія з донарахуванням податків українським моделям OnlyFans.

За даними голови ДПС, дівчата й хлопці з України за три роки, з 2020-го по 2022-й, заробили на OnlyFans 111 млн дол. (запам’ятаємо цю цифру, вона нам знадобиться в подальшому для красномовних порівнянь).

За результатами перевірок їм начебто донараховано 14,7 млн грн податкових зобов’язань до сплати на додачу до вже сплачених податків на суму 250 млн грн.

Історія дійсно цікава, адже цей приклад – лише перший випадок ефективності такого інструменту BEPS як обмін податковою інформацією за стандартами CRS, згідно з яким у вересні 2024 року був здійснений лише перший обмін. ДПС дійсно отримала від HMRS (податкова та митна служба) Великої Британії інформацію про заробітки податкових резидентів України на цій платформі.

Чи завершується на цьому історія успіху? Пікантність ситуації в тому, що вражаючі для пересічного громадянина України заробітки продавців інтимного контенту є лише невеличкою та видимою частиною айсберга доходів і статків, що приховують вітчизняні податкові резиденти за межами держави від ока контрольних органів.

Як правило, серед бенефіціарів послуг конфіденційності іноземних фінансових структур – найбагатші люди держави. Ця ситуація характерна не лише для України, а й для більшості країн, зокрема пострадянського простору, де найбагатшими ставали люди з кримінальним бекграундом, а згодом – респектабельні бізнесмени, олігархи, політики та власники політичних проєктів.

Останні – це політично значущі особи, у професійному сленгу – так звані PEP (англ. politically exposed person). Вікіпедія говорить, що це термін у фінансовому регулюванні на позначення осіб, наділених важливими державними функціями, у звʼязку з чим вони становлять вищий ризик причетності до фінансових злочинів.

Найчастіше саме PEPи формують попит на послуги фінансових структур з іноземних юрисдикцій. Інформація про доходи та активи таких осіб також підлягає обміну в межах CRS, а не тільки і не стільки підприємців-ексгібіціоністів. І в цьому контексті стає доречним питання, про які суми йде мова.

Оцінки величини активів, що належать податковим резидентам України у прихованих від ока контролерів затишних гаванях, дуже різні. За даними EU Tax Observatory, ця величина становить 8,8% вітчизняного ВВП. Основна її частина, а це близько 10 млрд дол., розташована у Швейцарії.

Крім того, громадянам України належить нерухомість у різних містах Європи та світу, привабливих для заможного життя, на понад 1 млрд дол.

Зважаючи на цей фактаж, а особливо враховуючи те, що всі згадані в тексті юрисдикції беруть участь в обміні податковою інформацією з Україною, логічно було б очікувати хоч якихось звитяжних реляцій з боку наділених відповідними повноваженнями контрольних органів, а ще краще – звітування про донарахування до бюджету країни, що четвертий рік веде війну на виживання.

Проте в публічному просторі панує тиша про успіхи в боротьбі з незаконним виведенням коштів, ухиленням від сплати податків і найбільше – "в особливо великих" розмірах. Цей закид стосується не тільки ДПС, а й інших "контролерів": НАЗК, НАБУ, ДБР, БЕБ. Аналіз діяльності цих установ дає підстави для висновку, що в протистоянні "бджоли проти меду" поки що сталий мир і суцільна гармонія!

Наведені оцінки EU Tax Observatory ближчі до нижньої межі, аніж до верхньої границі інтервалу чи навіть усередненого показника. Ще до початку війни, у 2013 році, експерти міжнародної фінансової організації GFI розрахували, що за попередні десять років з України було незаконно виведено 116,763 млрд дол. У середньому протягом 2004-2013 років держава втрачала 11,67 млрд дол. щороку.

За даними НБУ, в останні роки перед великою війною в Україну не поверталося щорічно трохи менше – 7-10 млрд дол. Обсяг акумульованих коштів на іноземних рахунках приростав на цю суму. Отже, загальна сума активів у розпорядженні найбагатших людей може наближатися до розміру річного ВВП України!

Хоча статки найзаможніших громадян у десятки і сотні разів перевищують заробіток моделей OnlyFans, додаткові податкові надходження до державного бюджету від оподаткування їхніх активів за межами країни мізерні.

Щоб не бути голослівними, звернемося до офіційних даних. Одним з інструментів контролю за іноземними доходами податкових резидентів країни є звітність про контрольовані іноземні компанії (КІК). Нижче – інфографіка, узята з офіційного сайту ДПС, що дотично ілюструє ефективність контрольно-перевірочної роботи.

З нею зрозуміло, що загальна кількість контролерів КІК (фізичних та юридичних осіб) у кінці 2024 року становила 15 698 осіб, що володіли 23 689 іноземними компаніями. На всю цю вибірку платників з 2022 року по 2024 рік до сплати донараховано лише трохи більше 2 млрд грн податкових зобов’язань, понад 95% з яких – це податок на доходи фізичних осіб! При цьому за останніми даними податкової, лише за перший квартал 2025 року кількість контролерів іноземних компаній збільшилася на 553 особи. Очевидно, що навіть в умовах війни добробут примножується, а кількість фізосіб-власників КІК зростає.

Отже, з одного боку, ми бачимо десятки чи навіть сотні мільярдів доларів активів найзаможніших громадян України, що розкидані по всьому світу, а з іншого – тільки 2 млрд грн донарахованих до сплати податків за три роки.

Навіть якщо припустити, що вся сума сплачених податків за результатами щорічного декларування громадян сплачена з іноземних джерел (у 2024-му за попередній рік вона становила 10,6 млрд грн), то виходить, що середня ефективна ставка податку відносно середніх оцінок іноземної бази оподаткування становить лише 0,2-0,3%. У кейсі OnlyFans аналогічний показник дорівнює 5%!

У кулуарах податківці говорять, що результати деклараційної кампанії 2025 року нас приємно здивують. Хотілося б вірити, але побачимо.

Наразі ж порівняння цифр та аналіз фактів дають підстави робити сумний висновок про те, що існують, висловлюючись дипломатичною мовою, значні резерви підвищення інституційної спроможності контрольних органів України.

Поки ми бачимо, що утвердження їхньої спроможності відбувається завдяки дрібничкам, що розбурхують уяву звичайних людей, але помітного сталого фіскального ефекту для держбюджету не мають. Розуміння масштабів доходів і статків, прихованих за кордоном PEPами, бійцями батальйонів "Відень", "Монако", "Дубаї" та іншими "добрими людьми", дозволяє вимагати від контролерів більшого, адже, зрештою, економічна безпека держави є запорукою успіхів і на полі бою.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
ДПС податки