Українська правда
другий щорічний захід про інвестиції

Постачання російської нафти до Китаю через Арктику сповільнилося – Bloomberg

Андрій Муравський — 14 листопада, 16:30
Постачання російської нафти до Китаю через Арктику сповільнилося – Bloomberg
Getty Images

Поставки російської нафти через Північний Льодовитий океан все більше уповільнюються. Цього року рейси до північного Китаю з російських портів в Арктиці і Балтійському морі Північним морським шляхом на три тижні довші, ніж минулого.

На це звертає увагу агентство Bloomberg.

Bloomberg стверджує, що у цьому випадку є вплив санкції США, "що є черговим прикладом того, як ці заходи додають тертя в енергетичній торгівлі Москви". Заходи США ускладнюють торгівлю російською нафтою, хоча й не зупиняють її повністю, зазначає агентство.

"Цього року океанським танкерам знадобилося майже на три тижні більше часу, ніж минулого, щоб доставити сиру нафту до північного Китаю з російських портів в Арктиці і Балтійському морі Північним морським шляхом", – говориться у публікації.

Агентство зазначає, що середня тривалість рейсу від завантаження до розвантаження склала близько семи тижнів. При цьому наразі кілька суден ще не завершили свої поставки. Всі вони перебувають під санкціями управління з контролю за іноземними активами США.

Північний морський шлях уздовж арктичного узбережжя Росії мав би забезпечувати швидшу доставку до північного Китаю, ніж звичайний маршрут через Суецький канал. Використання північного шляху майже вдвічі скорочує відстань від Мурманська та зменшує шлях із балтійських портів Приморськ і Уст-Луга на 30%.

Проте, є збільшення часу рейсів, що контрастує з маршрутом через Суецький канал, де затримки зросли лише незначно, говориться у публікації.

Bloomberg пише 18 поставок сирої нафти через Арктику цього року проти 20 торік. При чому 11 суден потім здійснювали перевалку з судна на судно біля тихоокеанського узбережжя Росії, говориться у публікації.

Перекачування нафти з одного танкера на інший у відкритому морі ускладнює відстеження кінцевого пункту призначення вантажів, але й означає додаткові витрати й час на доставку, пояснює агентство.

При цьому усі танкери, які перевозили нафту через Арктику цього року, підпадають під санкції США, говориться у публікації.

Читайте також: Гаряча Арктика: як Росія виграє в США перегони за домінування в регіоні

Нагадаємо:

Сполучені Штати запровадили санкції проти найбільших російських нафтових компаній "Роснефть" та "Лукойл", а також їхніх дочірніх компаній. А Євросоюз вранці остаточно затвердив 19-й пакет санкцій проти Росії за письмовою процедурою.

У квітні цього року повідомлялося, що експорт російської арктичної нафти до Китаю стрімко зростає – цьому сприяє морська перевалка з судна на судно (STS), що дає змогу обійти американські санкції. Про це писало агентство Reuters із посиланням на дані аналітичної компанії Vortexa та трейдерів.

Раніше також повідомлялося, що "Росморпорт" розірвав контракт з Онезьким суднобудівним заводом на будівництво двох інноваційних криголамів загальною вартістю 18,5 млрд рублів. Угода, укладена у 2021 році і передбачала будівництво 95-метрових криголамів потужністю 12–14 МВт.

У серпні Моніторингова група "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень" зазначала, що Далекий Схід та Північ РФ стали "заповідниками" для підсанкційних танкерів.

Повідомлялося, що на Далекому Сході обсяг сирої нафти РФ, що перевозяться підсанкційними танкерами коливається по місяцях в межах 45 - 70%, рекорд було поставлено, як і в Чорному морі, в липні 2025 – 69,3% російської сирої нафти з далекосхідних портів РФ перевезли підсанкційні танкери.

Росія Китай санкції нафта