Українська правда
Перспективи для інвестицій всередині країни

Нульове розмитнення авто прикриють. Коли це може статися та чому влада передумала

Нульове розмитнення авто прикриють. Коли це може статися та чому влада передумала
wah.ua

Верховна Рада готується до скасування запровадженого місяць тому пільгового розмитнення авто. Скільки машин уже завезли українці, як це робиться і чому незабаром усе може закінчитися.

"Нульове розмитнення" автомобілів, скоріше за все, незабаром скасують, не чекаючи закінчення воєнного стану.

Місяць потому Верховна Рада разом з іншими категоріями товарів звільнила від митних платежів і транспортні засоби, що ввозяться в країну. Українців звільнили від сплати ПДВ, акцизу та ввізного мита при розмитненні автівок.

Проте створення черг на кордоні, які заважають проїзду транспорту із зброєю та гуманітарними вантажами, змусили владу переглянути своє рішення.

Що сталося?

26 квітня у парламенті зареєстрували законопроєкт, який пропонує відновити оподаткування транспортних засобів, що ввозяться з-за кордону.

Риторика чиновників однозначна: рішення про пільгове розмитнення було помилкою. Лише за перший тиждень дії "нульового розмитнення" ця "помилка" коштувала дефіцитному держбюджету 350 млн грн.

За підрахунками податкового комітету Верховної Ради, після нарощування обсягів ввезення "євроблях" країна, яка воює, щодня втрачала близько 100 млн грн.

У довідці, яку ЕП отримала в Держмитслужбі, зазначається, що в режимі "нульового мита" до 25 квітня в Україну було ввезено 19 тис авто, через що бюджет недоотримав понад 2 млрд грн.

Причому серед ввезених машин – десятки авто преміум-класу. Наприклад, Mercedes-Benz S560 вартістю 3,7 млн грн, Mercedes-Benz S400 за 3,3 млн грн, Cadillac Escalade за 3,1 млн грн, AUDI Q7 за 2,4 млн грн.

Це не зовсім відповідає основній меті введення "нульового мита": поповнити знищений війною автопарк українців. Як відомо, за перші місяці війни громадяни втратили близько 500 тис машин.

"Нульове мито" також мало допомогти волонтерам, які завозили машини для ЗСУ. Утім, "вікно можливостей" відчинилося для всіх, у тому числі для тих, хто вирішив на цьому заробити. І справа тут не лише в дорогих авто.

Чому "нульове розмитнення" скасовують?

Головна проблема – черги, які перевантажували митні пропуски з обох сторін кордону і гальмували доставляння в Україну гуманітарних вантажів та зброї для ЗСУ.

"Оформлення нових транспортних засобів об'єктивно займає багато часу, через що у величезних чергах цілодобово простоюють волонтери з гуманітарними вантажами: спорядженням для бійців, продуктами харчування та медикаментами", – пояснював заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм.

До того ж законодавство ЄС не дозволяє створювати окремі смуги для гуманітарних чи інших пріоритетних вантажів, тому вирішити цю проблему інакше було неможливо.

Але ж зменшили кількість пунктів, де розмитнюють авто для власних потреб. Це не вихід?

Українська влада обмежила кількість пунктів для розмитнення авто з ЄС для власних потреб. З 25 квітня робити це можна лише на шести митних пунктах.

На польському кордоні – "Угринів", "Грушів", "Смільниця", "Устилуг".

На словацькому кордоні – "М. Березний".

На угорському кордоні – "Давінкове", "Косіно".

Утім, це не спрацювало. За словами співрозмовника в економічному блоці уряду, волонтери з гуманітарними вантажами та військовою допомогою далі стоять у чергах. Є кілька причин, чому так відбувається.

По-перше, чимало українців порушують правила і приїжджають не на вказані пункти пропуску. Митники часто йдуть їм назустріч, щоб не створювати заторів.

По-друге, це ускладнює домовленості з країнами-сусідами щодо спрощеного режиму для окремих видів товарів.

Наприклад, з Польщею з перших днів війни вдалось домовитися про максимальне пришвидшення випуску гуманітарної допомоги, спрощення при переміщенні комерційних вантажів, створення окремих смуг руху для гуманітарних вантажів.

Проте, зважаючи на таку майже рекордну кількість переміщень і враховуючи, що чимало товарів прямують до України без сплати податків, польська сторона відмовилася від попередньо досягнутих домовленостей.

Тепер гуманітарні вантажі переміщуються в загальній черзі, потрібно більше часу на проходження пунктів пропуску, а від комерційних вантажів вимагають повний пакет документів для митного оформлення.

Саме тому постало питання про скасування "нульового мита" на авто та інші товари, перелічені в законопроєкті №7311.

Коли можуть ухвалити закон про скасування "нульового мита"?

Коли ухвалять закон, невідомо. Дати засідань Верховної Ради через можливі обстріли не розголошують. За даними джерел ЕП, це може статися навіть найближчими днями, якщо ситуація на митниці не покращиться.

Після ухвалення закону купувати імпортне авто буде пізно, адже документ набуде чинності відразу після опублікування.

Крім авто, у документі є інші товарні позиції так званого критичного імпорту. Вони можуть стати предметом дискусій серед депутатів та урядовців щодо їх вилучення із списку.

Але поки все працює. Як виїжджають по авто чоловіки, яким заборонено залишати країну?

Так, поки що цього не сталося, закон не ухвалений.

Експерти ЕП радять їхати за кордон за автівкою або використовувати для цього посередників лише у випадку крайньої необхідності: якщо машина справді втрачена і без неї не обійтися або якщо вона потрібна для фронту.

Як відомо, під час воєнного стану межі країни заборонено залишати чоловікам призовного віку – від 18 до 60 років.

Хоча є винятки: чоловіки, які мають відстрочку від призову, зняті з військового обліку через непридатність, батьки трьох і більше дітей віком до 18 років.

Якщо через згадані обмеження неможливо виїхати особисто і немає довірених осіб, яким перетин кордону дозволений, можна залучити посередника.

Посередники – це компанії, які підбирають, доставляють та розмитнюють автомобілі "під ключ". Особливо популярними їх послуги стали в останні роки, коли чимало українців купували машини на аукціонах у США або в Південній Кореї.

Скільки коштує привезти машину з ЄС?

За словами представника однієї з компаній-посередників, усе залежить від запиту та можливостей клієнта.

Варіант 1. Клієнт приходить з посиланням на конкретне авто на одному з європейських майданчиків.

Тоді лишається перевірити його стан та організувати доставку до кордону або вказаного замовником населеного пункту. Така послуга коштує 200-400 дол.

Варіант 2. Клієнт не розуміє, що йому потрібно. Він лише називає певну суму. Відштовхуючись від неї, посередник пропонує кілька варіантів. Ця послуга коштує 600-800 дол.

Вказані ціни – не межа. Послуги окремих посередників можуть сягати 1 тис дол.

Щоб зекономити на посередниках, деякі громадяни розглядають варіант купівлі авто через знайомих, які мають право перетину кордону. Цілком логічний крок, проте він містить підводні камені.

По-перше, пошук та перевірка авто лягає на плечі довіреної особи. По-друге, окремі витрати, які входять до пакета послуг компаній-посередників, так само ляжуть на плечі замовника.

Серед них – проїзд (близько 150 євро), проживання (близько 100 євро), оформлення нотаріальної довіреності (15-45 євро), пальне (100 євро), експортна декларація (50 євро), проте її вимагають не на всіх митницях.

Як отримати авто на кордоні?

За кілька годин до перетину кордону необхідно передати дані про автомобіль та його майбутнього власника брокеру, який повинен скласти попередню митну декларацію, внести всі дані в реєстр митниці та відправити клієнту (особі, на яку реєструватиметься авто в Україні) номер декларації.

За свої послуги брокери просять 150-250 євро.

При собі треба мати договір купівлі-продажу авто (у варіанті із знайомим – довіреність), техпаспорт, закордонний паспорт та посвідчення водія.

Завершення оформлення – реєстрація.

Протягом десяти днів після митного оформлення автовласнику необхідно отримати сертифікат відповідності авто в одному з акредитованих центрів. Для автомобілів з Євросоюзу такі послуги коштують 1,5-3 тис грн.

Після цього треба звернутися до сервісного центру МВС за місцем проживання власника або тимчасового перебування машини. Тут ще до реєстрації авто доведеться сплатити 1,5% військового збору і 3-5% до Пенсійного фонду.

Відсоток залежить від вартості авто: 3% – при ціні до 410 тис грн, 4% – до 720 тис грн, 5% – понад 720 тис грн. Вартість авто вказується в договорі купівлі-продажу.

Не варто сподіватися, що в договір можна вписати занижену ціну. Ще на етапі проходження митниці власник отримує довідку про митну вартість машини та акт експертної оцінки. Відсотки розраховуються з вказаної в довідці суми.

Після сплати цих зборів залишається лише зареєструвати автомобіль. За свідоцтво про реєстрацію та українські номерні знаки доведеться сплатити близько 600 грн.

На цьому процедура завершена. Доведеться лише придбати поліс "автоцивілки", без якого їздити по Україні заборонено.

імпорт ЄС законодавство авто авторинок