11 технологій, які здивували світ у 2018 році
"Економічна правда" весь рік стежила за інноваційними проектами і пропонує добірку з 11 технологій, які здивували світ у році, що минає. (рос)
2018 рік можна назвати одним з найвидатніших за останні кілька десятків років з точки зору технологічних досягнень людства.
Для цього достатньо згадати лише одну подію: 6 лютого 2018 року американська компанія SpaceX запустила до Марса найпотужнішу в світі ракету-носій Falcon Heavy.
Втім, були у 2018 році й інші значущі події. Більшість з них пов'язані з розробками в галузі альтернативної енергетики, інноваціями в медицині і приватному повітряному електротранспорті. ЕП весь рік стежила за інноваційними проектами і пропонує добірку з 11 технологій, які здивували світ у році, що минає.
.
11. Водний велосипед
Відкрилася можливість попереднього замовлення першого в світі електричного велосипеда Hydrofoil XE-1 на підводних крилах. Його розробка тривала сім років, а поставки почнуться в кінці 2019 року. Вартість водного велосипеда становить 7 490 дол, а щоб стати його власником, потрібно внести 10% від ціни.
Велосипед розробляє новозеландська Manta5, заснована у 2011 році. Hydrofoiler XE-1 має класичну конструкцію з використанням підводних крил, що утримують його на плаву, і гвинта, що приводиться в рух педалями або 400-ватним двигуном.
Байк зібраний на алюмінієвій рамі з деталей з вуглецевого волокна, що забезпечує невелику вагу і достатню міцність велосипеда. Виріб не має корпусу у звичному сенсі, але він утримується на воді навіть у стані спокою.
Як і у випадку з наземними електричними велосипедами, у Hydrofoiler XE-1 можна використовувати для руху не тільки педалі, а й допомогу мотора, або рухатися лише на електричній тязі. Байк розвиває швидкість до 20 км/год і може працювати на одній зарядці трохи більше години.
Hydrofoiler XE-1 важить 20 кг. Завдяки модульній конструкції його можна частково розбирати для транспортування. Байк поміститься в багажник легкового автомобіля, але не будь-якого. Можна кататися і по прісній, і по солоній воді. Максимально допустиме навантаження — 100 кг.
10. Смарт-стіл для вивчення анатомії
Американська компанія Anatomage готується випустити сенсорний стіл для вивчення анатомії людини. Пристрій містить дані про тіла чоловіків та жінок у форматі 3D, місцеву анатомію у високій роздільній здатності у 3D, а також додаткову цифрову анатомічну бібліотеку з понад 1 тис патологічних прикладів.
Стіл показує достовірну анатомію людини. Дані надзвичайно точні — вони створені шляхом сканування реальних пацієнтів. The Anatomage Table — єдина система, яка може відображати реальну анатомію людини на повен зріст.
9. Таксі-квадрокоптер
Ehang 184 — це квадрокоптер із закритою кабіною. У ній може розміститися лише одна людина, але вона має статус пасажира, а не пілота. У кабіні є тільки планшет, на якому потрібно вказати точку призначення. Ehang 184 важить 200 кг, його довжина — 5,5 м, працює він на електричній тязі.
Авіатаксі може перемістити пасажира на відстань до 16 км або перебувати в польоті 23 хв. Максимальна швидкість з пасажиром — 100 км/год, гранична висота — 3,5 км, вартість пристрою — 200-300 тис дол.
Стартап Ehang виник у квітні 2014 року в Гуанчжоу, Китай, як розробник квадрокоптера Ghostdrone. У вересні стартап відкрив офіс в Каліфорнії, а в листопаді зібрав 0,86 млн дол на краудфандинговій платформі Indiegogo.
У грудні 2014 року проект отримав 10 млн дол від венчурного фонду GGV Capital, а в серпні 2015 року — 48 млн дол від "пасивного" фонду GP Capital.
Автономний пасажирський дрон Ehang 184 у січні 2016 року був представлений на виставці CES в Лас-Вегасі. У травні 2016 року Ehang уклав 15-річний контракт з американською Lung Biotechnology на поставку 1 тис Ehang 184 для створення системи автоматичної доставки штучних органів.
8. Електромотоцикл для бездоріжжя
З 1 січня 2019 року шведська Cake починає доставку мінімалістського електричного мотоцикла Kalk. Він належить до категорії "дуал-спорт", тобто призначений для любителів пересуватися і в мегаполісі, і за містом.
Kalk оснащений електромотором IPM потужністю 15 кВт і крутним моментом 42,3 Нм, який живиться від літій-іонного акумулятора ємністю 2,6 кВт.
Запас ходу — до 80 км, вартість — 13 тис євро. Висока ціна пояснюється тим, що транспортний засіб оснащений підвіскою Öhlins і безліччю карбонових деталей, завдяки чому вдалося знизити масу виробу до 70 кг. Для оформлення попереднього замовлення потрібно заплатити 1 тис євро.
7. Непотоплюваний катер
Ірландська судноверф Safehaven Marine стверджує, що її новий катер The Thunder Child — "Дитя грому" — непотоплюваний. Це означає, що корабель не потоне, навіть якщо перевернеться. Щоб довести це, компанія прив'язала до однієї сторони човна трос і за допомогою крана намагалася його перевернути.
Човен пройшов це випробування. Він добре почуває себе у морі в штормову погоду. У Safehaven Marine кажуть, що корабель призначений для комерційних, пошукових, рятувальних або військових операцій.
Судно обладнане спеціальними кріслами для 12 осіб. Кожне сидіння монтують на окрему підвіску, яка поглинає вібрації від ударів об хвилі. У човні можна встановити прихований автоматичний кулемет, керований дистанційно. Для нього передбачена спеціальна система стабілізації.
Довжина катера — 18 м, ширина — 4 м, осадка — 0,85 м, круїзна швидкість — 50 вузлів, максимальна швидкість — 60 вузлів, запас ходу — 700 миль.
6. Велосипед без ланцюга
Велосипед Driven датської компанії CeramicSpeed замість ланцюга використовує вал з регульованою довжиною. Система містить 21 підшипник і механізм перемикання передач. Всього у велосипеда 13 передач, кожна з яких призначена не тільки для набору різної швидкості, але й для різних завдань.
Як заявляють розробники, валова передача створює на 49% менше тертя і загалом набагато ефективніша, ніж ланцюгова. Представлений велосипед є прототипом, його конструкцію розробники ще будуть допрацьовувати. Дата початку продажу велосипеда невідома.
5. Домашня установка з переробки сміття на паливо
48-річний Нік Спенсер з Великобританії створив пристрій Home Energy Resources Unit (HERU), який використовує процес пиролізу для перетворення побутових відходів на енергію. Сміттєспалювач, схожий за розмірами на пральну машину, перетворює будь-які відходи на паливо для обігріву будинку.
Принцип роботи пристрою виглядає так: пластикові чашки і пляшки, підноси з їжею, підгузки і навіть трав'яні рештки поміщаються в барабан. Камера нагрівається до 100 градусів, щоб висушити вологу. Так з'являється пара. Вона проходить через теплообмінники і нагріває воду.
Потім температура підвищується до 300 градусів, що запускає процес піролізу. Він перетворює сміття на речовину, схожу на деревне вугілля. На цій стадії кисень закачується назад у камеру, яка використовується для спалювання піролізних відходів. Отримана енергія використовується для нагрівання води.
Спенсер витратив на свій винахід 12 тис фунтів. Він вважає, що HERU скоро може стати невід'ємним атрибутом кухні кожної людини. "Єдиними матеріалами, які підлягають вторинній переробці, залишаться скло і метал", — говорить він.
При повному завантаженні — 2,5 кг сміття — пристрій виробляє 44% гарячої води в помешканні. HERU проходить випробування у будинку, кафе і на одному з підприємств. У разі успіху фірма сподівається почати виробництво у 2020 році з приблизною ринковою ціною 3,5 тис фунтів стерлінгів.
4. Кольоровий 3D-рентген
Новозеландський стартап MARS Bioimaging створив 3D-рентген, який дозволяє отримувати чіткі кольорові зображення органів і тканин.
В основі пристрою — технологія Medipix, розроблена вченими з об'єднання CERN для вивчення часток у Великому адронному колайдері. Принцип роботи рентгена описаний у блозі CERN.
Вчені використовували Medipix як фотокамеру. Система фіксує кожну частинку, аналізує її енергію і складає дані у високоточне зображення. Випромінювання, якому піддається пацієнт, в кілька разів менше, ніж від звичайного рентгена.
Поки MARS випустив 3D-рентген середніх розмірів. З його допомогою можна сканувати окремі кістки, суглоби або судини. У майбутньому компанія має намір створити пристрій для комплексного сканування тіла.
Прилад тестують у відділеннях ортопедії та ревматології кількох новозеландських лікарень. Якщо він працюватиме коректно, стартап випустить його на ринок. Продажі пристрою почнуться не раніше 2019 року.
3. Приватний мультикоптер
Канадська компанія Opener випробувала перший у світі мультикоптер BlackFly для персонального користування. Розробка отримала просту систему управління, тому для польотів ліцензія пілота необов'язкова.
Пристрій оснащений чотирма електродвигунами з повітряними гвинтами. Оскільки крила апарата встановлені щодо корпусу під кутом, при вертикальному злеті та посадці пасажир розташовується спиною до землі, а під час горизонтального польоту — переходить в положення сидячи.
Довжина мультикоптера — 4 м, висота — 1,5 м, розмах крил — 4,2 м. Апарат може розвивати швидкість до 130 км/год і долати 40 км при температурі від 0 до 30 градусів. Конструкція дозволяє сідати на сушу і на воду.
BlackFly орієнтований на американський і світовий ринки. Дві версії машини відрізняються потужністю мотора, ємністю акумуляторів, максимальною швидкістю і дальністю польоту. Американська версія програє міжнародній.
Управляє машиною бортова електронна станція. Апарат отримав простий автопілот, завдяки якому може летіти в горизонтальному положенні при заданих параметрах швидкості і висоти. Він може повернутися у точку вильоту, у нього є опція автоматичної посадки, а також балістичний парашут.
Мультикоптер пройшов тестування і сертифікацію у США і Канаді. За попередніми даними, продажі BlackFly стартують у 2019 році.
2. Електричний паром
Зниження шкідливих викидів на 95% та експлуатаційних витрат на 80% — на початку 2018 року в Норвегії підбили підсумки експлуатації першого в країні електричного порома Ampere. Він почав працювати у травні 2015 року.
Результати виявилися настільки багатообіцяючими, що суднобудівник Fjellstrand Shipyard, який створив Ampere, отримав 53 замовлення.
Пором був виготовлений Fjellstrand Shipyard спільно з норвезькою судноплавною компанією Norled AS, компаніями Siemens AS і Corvus Energy.
Ємність літій-іонних батарей порома становить понад 1 МВт, їх вага — 11 тонн. Вони живлять два електромотори потужністю 450 кВт кожен. Пором використовує всього 150 кВт/год в дорозі на відрізку 6 км через фіорд, а вартість електрики для перевезення 360 пасажирів і 120 машин становить всього близько 6 дол.
Довжина порома — 80 м, ширина — 20 м. Він виготовлений з легкого алюмінію. Алюмінієвий корпус удвічі легший за аналогічний сталевий.
1. Запуск Falcon Heavy
Тестовий запуск важкої ракети-носія Falcon Heavy відбувся 6 лютого 2018 року. Це унікальна історична подія для всього людства.
По-перше, це найпотужніша ракета у світі. Вона може виводити на низьку навколоземну орбіту 63,8 тонни вантажу. Це удвічі більше, ніж може вивести на орбіту найближчий конкурент Delta IV Heavy. Якщо Falcon 9 може відправити на Марс 4 тонни вантажу, то Falcon Heavy — 16,8 тонни.
По-друге, запуски стають дешевшими. Вартість виведення вантажу Falcon Heavy утричі нижча, ніж у Delta IV Heavy. [L]
Це стало можливим завдяки багаторазовому використанню трьох ступенів Falcon Heavy. Усі вони можуть повертатися на землю. Два з них — бічні прискорювачі — уже літали в космос.
Раніше Гвінн Шотвел, президент компанії SpaceX, яка створила ракету, говорила, що повторне використання першого ступеня ракети-носія дозволило знизити вартість запуску з 61,2 млн дол до 42,8 млн дол.
При цьому валовий прибуток SpaceX з кожного запуску оцінюється 40%. Вартість першого ступеня — 75% від ціни запуску, а ціна 395 тонн пального — 200-300 тис дол.
По-третє, Falcon Heavy — це перша ракета після Saturn V з місячної програми, здатна доставити людей на Місяць і Марс. Таким чином, SpaceX відновлює можливості людства для таких місій.