Українська правда

Кияни знову пішли в бутіки

Нові торгівельні центри відрізнятимуться від існуючих своїми масштабами. На величезних площах під одним дахом працюватимуть три-чотири спеціалізовані гіпермаркети, до яких "обережно" додадуть кафе і розважальні елементи.

Хтось радіє, що майже на кожному розі наших міст, ніби гриби після дощу, з'являються нові торгівельні центри. Когось це дратує. Але історія показує: торгівля була завжди, змінювалися лише її форми та антураж.

Отже, у майбутньому від сяючих вітрин людство нікуди не втече, і професійно збудований ТЦ буде завжди у дефіциті.

А від роботи девелоперів залежатиме, знайде новий комплекс своїх покупців чи поповнить колекцію непрацюючих торгівельних центрів, для обліку яких навіть створюють окремі сайти.

Американці глибину своєї кризи визначають за двома основними показниками: рівнем безробіття та рівнем відвідуваності великих торгових центрів. Так ось: якщо йти цим шляхом, пік кризи в Україні був у травні 2009 року.

[B]

Згідно з даними компанії "Українська торгова гільдія" - UTG, у травні була зареєстрована найнижча відвідуваність торгівельних центрів у найзаможнішому місті країни Києві. У середині травня 1 тисячу квадратних метрів торгових площ столиці в день відвідала рекордна низька кількість покупців - 759 осіб.

Якщо порівняти цю цифру з аналогічними даними за "панічно-кризовий" листопад 2008 року, то відвідуваність великих магазинів впала на чверть. У жовтні 2009 року цей показник виріс до 966 осіб.

Кияни знову пішли купувати, у них з'явилися гроші. За весь період кризи рівень заповнення київських ТЦ орендаторами не падав нижче 95%. Це на 10% більше, ніж аналогічні показники бізнес-центрів, які до того ж почали відверто демпінгувати, аби саме під їхнім дахом київські фірми переживали кризу.

Заради об'єктивності слід зауважити, що залишити майже всі магазини на місцях теж вдалося завдяки зниженню орендних ставок. Проте, на відміну від квартирних та офісних орендодавців, для яких кожен новий клієнт був синонімом щастя, ТЦ працювали стабільно, зменшився лише розмір їхніх прибутків.

Колеги з "нерухомого" цеху заздрять власникам торгівельних центрів, які першими заговорили про плани на майбутнє.

За словами директора UTG Віталія Бойка, його компанія і під час кризи мала портфель замовлень на підготовку проектів торгівельних центрів. Сьогодні вона поступово виходить "на показники планомірного зростання".

Партнер юридичної компанії AstarLaw Partners Артем Чара також констатує, що серед великих замовлень на ринку юридичного супроводу переважає капітал, який збирається інвестувати у торгівельну нерухомість. Отже, будівельні крани, у першу чергу, з'являться саме на майданчиках цього сегмента.

Експерти прогнозують, що нові ТЦ відрізнятимуться від існуючих. Інвестори будуть переймати останні світові тенденції розвитку сектора. Сьогодні головним світовим трендом на ринку торгівельної нерухомості є курс на збільшення масштабів споруд: скоро в Україні мають з'явитися популярні на Заході power-центри.

Це комплекси, де на величезних площах під одним дахом працюють три-чотири спеціалізовані гіпермаркети, до яких "обережно" додані кафе і розважальні елементи. У Європі один ТЦ можуть ділити такі гіганти рітейлу, як IKEA, Media Markt та OBI. У підсумку, покупець швидко знаходить тут все необхідне.

Наразі не знайшов себе в Україні і формат ТЦ-life-style, коли зводиться не моноліт-коробка, а міні-містечко просто неба з красиво відбудованим центральним майданом, навколо якого розміщені затишні вулиці з хатинками-бутиками.

Втілення таких проектів гальмується побоюваннями інвесторів, що взимку там не буде відвідувачів. Однак досвід роботи подібних центрів у німецьких Альпах свідчить: напередодні Різдва, коли на вулиці мінус 20, у ТЦ ніде яблуку впасти.

Ще однією тенденцією розвитку ТЦ стане зміна набору орендарів. Сьогоднішній "брендовий" асортимент торгівельних центрів майже ідентичний. Тимчасом далеко не всі мережеві оператори із світовим ім'ям репрезентовані в українській роздрібній торгівлі. Отже, варто чекати появи нових потужних гравців.

Це відбудеться ще й тому, що цього вимагає "король" торгівлі - покупець. Стандартний набір бутиків йому вже давно набрид. Сьогоднішні рітейлери, звісно, нікуди не підуть і не подарують новачкам своїх клієнтів. Отже, варто очікувати, що бурхливе зростання кількості торгівельних центрів в Україні триватиме.

будівництво фінансова криза торгівля