Українська правда

Мінфін виявив 18 проблем в Нацбюро фінбезпеки

11 квітня 2018, 12:35

Міністерство фінансів розкритикувало законопроект № 8157 Ніни Южаніної і групи депутатів про створення Національного бюро фінансової безпеки, а міністр фінансів Олександр Данилюк не рекомендує Верховній Раді приймати його навіть в першому читанні.

Про це повідомляє FinClub.

"За підсумками розгляду законопроекту Мінфін вважає, що його редакція вимагає значної і грунтовної доробки і не може бути прийнята за основу", - йдеться в листі міністра Олександра Данилюка від 4 квітня на ім'я першого заступника голови комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Верховної Ради Миколи Паламарчука.

Мінфін вважає, що законопроект №8157 потребує суттєвого доопрацювання, тому висунув 18 критичних зауважень:

  1. Законопроект містить ряд термінів, які не визначені законодавством. Наприклад, "шкода публічним фінансам" або "аналіз структурованих і неструктурованих даних". Мінфін пропонує доповнити законопроект статтею з визначенням основних термінів.
  2. Законопроект не визначає порядок створення НБФБ. Виходячи з логіки документа, можна припустити, що орган створюється законом, але до повноважень Верховної Ради не відноситься створення спеціалізованих правоохоронних органів. Мінфін пропонує закріпити в документі статус НБФБ як центрального органу виконавчої влади.
  3. Визначення статусу НБФБ як спеціалізованого правоохоронного органу, який не входить ні в одну з гілок влади, є помилковим. Мінфін вважає, що діяльність бюро повинна координуватися Кабміном, оскільки у НБФБ є всі атрибути держоргану виконавчої влади.
  4. Законопроект вносить зміни до Кримінального кодексу, які дозволять слідчим бюро в рамках досудових розслідувань проводити будь-які позачергові перевірки і ревізії бізнесу. На думку Мінфіну, ці пропозиції можуть стати узаконеним інструментом незаконного тиску правоохоронних органів на окремих суб'єктів господарювання.
  5. Мінфін не згоден з внесенням змін до статті 214 Кримінального кодексу, з тим, що виробництво можна буде починати на підставі аналітичного виведення бюро. На думку відомства, поява такого висновку може стати предметом корупційного впливу на бізнес.
  6. Документ передбачає дублювання повноважень НБФБ і НАБУ. Мінфін звертає увагу, що бюро з фінансової безпеки розслідуватиме тільки ті злочини, які не належать до підслідності НАБУ - на суму до 500 прожиткових мінімумів. На думку відомства, це не дозволить системно протидіяти економічним злочинам і фокусує НБФБ вузько на боротьбі з фіктивним підприємництвом.
  7. Законопроект не відносить до підслідності НБФБ злочини, пов'язані з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом. Це суперечить численним заявою президента і прем'єр-міністра про необхідність концентрації повноважень по боротьбі з економічними злочинами в одному органі.
  8. Мінфін вважає прописану в законопроекті процедуру відбору директора НБФБ непрозорою і суб'єктивної.
  9. НБФБ наділяється повноваженнями щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення, що, на думку Мінфіну, створить величезне навантаження на працівників бюро.
  10. Передбачається нова підстава для ведення оперативно-розшукової діяльності - "наявність аналітично-інформаційного документа". При цьому достатньо буде одного лише факту наявності документа, а не його зміст, що може порушувати права громадян.
  11. НБФБ може зажадати матеріали оперативно-розшукової діяльності від інших правоохоронних органів. Тобто бюро зможе запросити інформацію по контррозвідці у СБУ, або конфіденційну інформацію - в НАБУ. Мінфін вважає, що це може привести до витоку інформації і загрожуватиме нацбезпеці.
  12. Законопроект робить директора бюро єдиною людиною в країні з доступом до всієї секретної інформації, оскільки йому дається доступ до держтаємниці всіх ступенів секретності.
  13. Документ передбачає, що моніторингом способу життя співробітників бюро займатимуться підрозділи внутрішньої безпеки, тоді як цим має займатися Національне агентство з питань протидії корупції.
  14. У законопроекті багато норм, які деталізують структуру і практичну роботу підрозділів бюро. Тоді як ці норми повинні регулюватися положеннями, інструкціями і внутрішніми документами, що додало б гнучкості НБФБ.
  15. Мінфін звертає увагу на забюрократизованість роботи керівних органів НБФБ, в першу чергу колегії.
  16. У структурі НБФБ передбачається створення кримінальної розвідки, хоча в законодавстві немає такого терміна.
  17. Нечітко виписані статус і повноваження підрозділів оперативно-розшукової забезпечення, кримінальної розвідки і розшуку активів.
  18. У системі органів НБФБ будуть створені підрозділи власної безпеки, в які увійде підрозділ фізичного захисту. Це суперечить закону "Про держзахист працівників суду і правоохоронних органів", який визначає порядок забезпечення безпеки працівників правоохоронних органів і їх сімей.

Нагадаємо, концепція Національного бюро фінансової безпеки передбачає введення в підслідність пропонованого правоохоронного органу привласнення, розтрату і заволодіння державними коштами, шахрайство з податком на додану вартість, а також розслідування фіктивного підприємництва, нецільового використання держкоштів, ухилення від сплати податків.

Рекомендуємо почитати: Чим депутати замінять податкову міліцію: п’ять варіантів

Економічна правда

Мінфін корупція