Мінфін виявив 18 проблем в Нацбюро фінбезпеки
Міністерство фінансів розкритикувало законопроект № 8157 Ніни Южаніної і групи депутатів про створення Національного бюро фінансової безпеки, а міністр фінансів Олександр Данилюк не рекомендує Верховній Раді приймати його навіть в першому читанні.
Про це повідомляє FinClub.
"За підсумками розгляду законопроекту Мінфін вважає, що його редакція вимагає значної і грунтовної доробки і не може бути прийнята за основу", - йдеться в листі міністра Олександра Данилюка від 4 квітня на ім'я першого заступника голови комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Верховної Ради Миколи Паламарчука.
Мінфін вважає, що законопроект №8157 потребує суттєвого доопрацювання, тому висунув 18 критичних зауважень:
- Законопроект містить ряд термінів, які не визначені законодавством. Наприклад, "шкода публічним фінансам" або "аналіз структурованих і неструктурованих даних". Мінфін пропонує доповнити законопроект статтею з визначенням основних термінів.
- Законопроект не визначає порядок створення НБФБ. Виходячи з логіки документа, можна припустити, що орган створюється законом, але до повноважень Верховної Ради не відноситься створення спеціалізованих правоохоронних органів. Мінфін пропонує закріпити в документі статус НБФБ як центрального органу виконавчої влади.
- Визначення статусу НБФБ як спеціалізованого правоохоронного органу, який не входить ні в одну з гілок влади, є помилковим. Мінфін вважає, що діяльність бюро повинна координуватися Кабміном, оскільки у НБФБ є всі атрибути держоргану виконавчої влади.
- Законопроект вносить зміни до Кримінального кодексу, які дозволять слідчим бюро в рамках досудових розслідувань проводити будь-які позачергові перевірки і ревізії бізнесу. На думку Мінфіну, ці пропозиції можуть стати узаконеним інструментом незаконного тиску правоохоронних органів на окремих суб'єктів господарювання.
- Мінфін не згоден з внесенням змін до статті 214 Кримінального кодексу, з тим, що виробництво можна буде починати на підставі аналітичного виведення бюро. На думку відомства, поява такого висновку може стати предметом корупційного впливу на бізнес.
- Документ передбачає дублювання повноважень НБФБ і НАБУ. Мінфін звертає увагу, що бюро з фінансової безпеки розслідуватиме тільки ті злочини, які не належать до підслідності НАБУ - на суму до 500 прожиткових мінімумів. На думку відомства, це не дозволить системно протидіяти економічним злочинам і фокусує НБФБ вузько на боротьбі з фіктивним підприємництвом.
- Законопроект не відносить до підслідності НБФБ злочини, пов'язані з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом. Це суперечить численним заявою президента і прем'єр-міністра про необхідність концентрації повноважень по боротьбі з економічними злочинами в одному органі.
- Мінфін вважає прописану в законопроекті процедуру відбору директора НБФБ непрозорою і суб'єктивної.
- НБФБ наділяється повноваженнями щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення, що, на думку Мінфіну, створить величезне навантаження на працівників бюро.
- Передбачається нова підстава для ведення оперативно-розшукової діяльності - "наявність аналітично-інформаційного документа". При цьому достатньо буде одного лише факту наявності документа, а не його зміст, що може порушувати права громадян.
- НБФБ може зажадати матеріали оперативно-розшукової діяльності від інших правоохоронних органів. Тобто бюро зможе запросити інформацію по контррозвідці у СБУ, або конфіденційну інформацію - в НАБУ. Мінфін вважає, що це може привести до витоку інформації і загрожуватиме нацбезпеці.
- Законопроект робить директора бюро єдиною людиною в країні з доступом до всієї секретної інформації, оскільки йому дається доступ до держтаємниці всіх ступенів секретності.
- Документ передбачає, що моніторингом способу життя співробітників бюро займатимуться підрозділи внутрішньої безпеки, тоді як цим має займатися Національне агентство з питань протидії корупції.
- У законопроекті багато норм, які деталізують структуру і практичну роботу підрозділів бюро. Тоді як ці норми повинні регулюватися положеннями, інструкціями і внутрішніми документами, що додало б гнучкості НБФБ.
- Мінфін звертає увагу на забюрократизованість роботи керівних органів НБФБ, в першу чергу колегії.
- У структурі НБФБ передбачається створення кримінальної розвідки, хоча в законодавстві немає такого терміна.
- Нечітко виписані статус і повноваження підрозділів оперативно-розшукової забезпечення, кримінальної розвідки і розшуку активів.
- У системі органів НБФБ будуть створені підрозділи власної безпеки, в які увійде підрозділ фізичного захисту. Це суперечить закону "Про держзахист працівників суду і правоохоронних органів", який визначає порядок забезпечення безпеки працівників правоохоронних органів і їх сімей.
Нагадаємо, концепція Національного бюро фінансової безпеки передбачає введення в підслідність пропонованого правоохоронного органу привласнення, розтрату і заволодіння державними коштами, шахрайство з податком на додану вартість, а також розслідування фіктивного підприємництва, нецільового використання держкоштів, ухилення від сплати податків.
Рекомендуємо почитати: Чим депутати замінять податкову міліцію: п’ять варіантів
Економічна правда