Запровадження мінімальних цін на сигарети позбавить бюджет 3 мільярдів – експерт
Встановлення мінімальних цін на сигарети не збільшує акцизне навантаження на тютюнові компанії.
Про це в коментарі Економічній правді заявив експерт ВООЗ з питань оподаткування тютюнових виробів Костянтин Красовський.
Він нагадує, що 22 грудня, коли депутати два рази переголосовували питання тютюнових акцизів, голова комітету Ніна Южаніна виступила із ще одним "компромісним" рішенням: збільшити специфічну ставку на 40%, а також запровадити мінімальну ціну на сигарети на рівні 17 гривень, а адвалорну не підвищувати взагалі.
У той же час пропозиція Міністерства фінансів залишається незмінною: підвищення специфічної та мінімальної ставок – на 40%, а адвалорну – з фактичних 10% до 15%, тобто на 50%.
Як зазначає Красовський, в обох варіантах мінімальна ставка акцизу - на всі дешевші сигарети - становитиме 8,52 гривні за пачку, проте суттєво відрізнятимуться ставки на дорогі сигарети.
Наприклад, на сигарети ціною 25 гривень за пачку по варіанту Мінфіну акциз буде 10,52 грн , а за варіантом Ніни Южаніної – лише 8,87 грн.
"Завдяки зростанню адвалерного акцизу в варіанті Мінфіну розрахункове середнє зважене навантаження становитиме 475 грн на 1000 сигарет, у варіанті Южаніної – лише 430 гривень на 1000 сигарет", - наголошує експерт.
За його словами, встановлення мінімальної ціни жодним чином не збільшує акцизне навантаження, бо в варіанті Южаніної на всі сигарети ціною 21,50 гривень за пачку або дешевше сплачується однаковий акциз – 8,52 грн. Акцизні надходження до державного бюджету визначаються середньозваженою ставкою акцизу та обсягом оподаткованих сигарет.
Він також нагадує, що в 2015 році оподатковано приблизно 70 млрд сигарет, з яких отримано 21 млрд грн.
Завдяки зростанню акцизу в 2016 році ринок має зменшитися. Якщо він становитиме 65 млрд сигарет, то надходження стновитимуть 31 млрд гривень – варіант Мінфіну, і 28 млрд гривень – варіант Южаніної.
До того ж, на думку Красовського, запровадження мінімальних цін може спровокувати частину курців переключитися на контрабандні білоруські сигарети, і тому обсяг оподаткованих сигарет у варіанті Южаніної може бути менше, ніж в варіанті Мінфіну.
"Більш висока мінімальна ціна збільшує находження від ПДВ та роздрібного акцизу, проте зростання ціни пачки сигарет на одну гривню збільшує податкове навантаження лише на 0,22 гривні, а решта (0,78 грн) – це зростання прибутку виробників", - пояснює він.
"Запровадження мінімальної ціни гарантує виробникам більш високі прибутки за рахунок курців, але майже не збільшує податкові надходження", - додає Красовський.
Експерт також наголошує, щоб для того, щоб не було так званих "соціальних сигарет", потрібне ще більше зростання акцизу.
Якщо підвищити всі ставки акцизу на 100%, то сигарет дешевше 17 гривень не буде без будь-яких мінімальних цін, бо на сигарети з такою ціною мінімальне податкове навантаження становитиме не менше 16,6 гривні.
"Наразі сигарети є єдиним споживчим товаром, на які держава дозволяє виробникам встановлювати максимальні роздрібні ціни і карає продавців мінімальним штрафом 1000 гривень, якщо ті продають сигарети дешевше. Парадоксально, якщо ціну зменшує виробник, то покарання немає і вони користуються цим, влаштовуючи цінові війни. Для попередження таких війн достатньо законодавчо заборонити зменшувати раніше встановлені максимальні роздрібні ціни", - підсумував він.
Економічна правда