Росіяни замінили Європу Сочі та Єгиптом
У жовтні та листопаді - в традиційний піковий період бронювання турпоїздок на довгі новорічні свята - російські туроператори недорахувалися майже половини продажів.
Такий висновок дозволяють зробити бесіди "Ведомостей" з учасниками ринку та експертами.
Основна причина - різке зростання долара і євро до рубля: закордонні тури стали дорожче навіть при незмінному ціннику постачальників, говорить комерційний директор Tez Tour Олександр Буртін.
Тільки за останній місяць долар подорожчав, за даними ЦБ, більш ніж на 14%, а євро - майже на 12%.
На початку літа продажі закордонних турів знижувалися до аналогічного періоду 2013 року на 10-20%, але в серпні після низки банкрутств туроператорів падіння прискорилося до 40%, говорить виконавчий директор Асоціації туроператорів Росії Майя Ломідзе.
Зазвичай в серпні-вересні відкриваються програми раннього бронювання на Новий рік, лижні тури і новорічні програми - цього разу "цього не було взагалі", каже вона.
А до листопада падіння попиту на закордонні тури досягло 30-50%, різко зменшилася і "глибина продажів": люди намагаються оплачувати поїздку в останній момент, каже прес-секретар Російського союзу туріндустрії Ірина Тюріна.
Туристи опинилися між двох вогнів: з одного боку, їм треба скоріше оплатити путівку, поки валюта не подорожчала ще, а з іншого - вони бояться купувати тур заздалегідь, побоюючись банкрутства туроператора, міркує вона.
З фінансовими претензіями стикаються навіть найбільші учасники туристичного ринку.
У середу "Аерофлот" відключив Tez Tour від системи бронювання через невиплати - про це розповіли співробітник однієї з турфірм і людина, близька до ради директорів "Аерофлоту".
Буртін спростував наявність заборгованості, але повідомив, що через скорочення попиту на зимові тури туроператор попросив "Аерофлот" переглянути договір.
За його словами, "Аерофлот" наполягає на жорстких гарантіях зимових перевезень і пропонує ціни в іноземній валюті, а не в рублях, за фактом покладаючи всю відповідальність на туроператора.
Продажі новорічних турів все-таки почалися, але поки вони на 40-50% скромніше, ніж рік тому, каже Ломідзе. До кінця листопада продажі повинні активізуватися, але за підсумками всього сезону спад все одно буде пристойний - 25-30%, прогнозує вона.