Податкова добралася до елітного алкоголю
Половина елітного імпортного алкоголю в країні опинилася в нелегальному становищі.
З початку місяця його найбільші імпортери і продавці піддалися перевіркам податкової служби, співробітники якої на підставі Податкового кодексу виписують їм штрафи і опечатують продукцію.
Про проблеми з Державною податковою службою розповіли на умовах анонімності відразу в декількох торгових мережах, а також великих компаніях-імпортерах елітного алкоголю, пише видання "Комерсант Україна".
"З початку минулого місяця податківці почали застосовувати норму Податкового кодексу, яка вимагає, щоб дата випуску продукції збігалася з датою випуску акцизної марки, - повідомив топ-менеджер однієї з компаній. - Виходить, сьогодні на законних підставах не можна продати жодної пляшки витриманого коньяку, з полиць повинен бути вилучений весь віскі, потрібно забути про вина, випущені до 2011 року".
"Мінімальний термін витримки віскі та коньяку - три роки, столового вина - рік, марочного - два. Витримки не потребують тільки горілка і українські вина нижнього цінового сегмента", - обурюється ще один імпортер.
За оцінками імпортерів, річний обсяг ввезення елітного алкоголю оцінюється в 1 мільярд гривень. Лише половина цієї продукції випущена в 2011 році.
Норма, що вимагає збігу дат розливу та випуску марки, міститься в ст. 226 п. 9 Податкового кодексу, який набрав чинності з початку 2011 року.
Її невиконання карається конфіскацією та штрафом у розмірі 100% вартості продукції.
До останнього часу, поки не почалися перевірки, імпортери елітного алкоголю не підозрювали, що ця вимога має до них хоч якесь відношення.
"Норма приймалася для того, щоб вітчизняні виробники не клеїли на продукцію цього року дешевші торішні марки, випущені ще до підвищення акцизу", - говорить менеджер з імпорту компанії "Вінфорт" Павло Глазов.
"Ми ж закупили більш дорогі марки, випущені в цьому році, і не підозрювали, що податкова буде трактувати цю норму саме так", - обурюється топ-менеджер однієї з алкогольних компаній.
У Державній податковій службі здивовані таким ставленням підприємців.
"Закон є закон, і його потрібно виконувати. Якщо імпортери знали, що будуть ввозити алкоголь 2005 року, то вони ще тоді повинні були потурбуватися про те, щоб закупити марки. А зараз невідповідна марка може зацікавити силові відомства", - розповіло на умовах анонімності джерело в ДПС.
"Перевіряючі нерідко і самі розуміють абсурдність такого підходу, але нічого вдіяти не можуть", - відзначило джерело в одній з роздрібних мереж.
Яким чином податкова й імпортери будуть виходити з ситуації, поки неясно.
"Імпортери компенсують нам виписані штрафи, але продукція опечатана", - говорить співвласник мережі "Фуршет" Ігор Баленко.
Гірше йдуть справи у самих постачальників. "Якщо для роздрібної торгівлі це незначний обсяг, то в нашому випадку на одному складі може зберігатися половина всього обсягу нашого імпорту. Тому доводиться знаходити спільну мову з інспекторами", - заявляє джерело в алкогольній компанії.
У ДПС зазначають, що якщо імпортерам щось не подобається, то вони можуть оскаржити дії фіскального органу в суді.
Схоже, самі імпортери на суди не розраховують.
Як розповів президент Торгово-промислового союзу Андрій Близнюк, його організація пропонуватиме парламенту внести до Податкового кодексу поправку, згідно з якою дата випуску марки повинна буде збігатися не з датою виробництва, а з датою ввезення.