Кремль давить "Укрзалізницю" своїми вагонами
Вже два тижні головною темою на пострадянському залізничному просторі є інформація про плани продажу контрольного пакету акцій дочірньої структури РЖД ВАТ "Перша вантажна компанія" (ПВК).
А вже цього вівторка Мінтранс Росії заявив, що вважає за доцільне продати 75% мінус одну акцію.
Щоб виправдати "високу довіру", ПВК вже кілька місяців зайнята розширенням сфери свого впливу, особливо за рахунок сусідніх країн.
І Україна виявилася першою в списку. Перший крок був зроблений у серпні, пише видання "Комментарии".
Зокрема, 11 серпня гендиректор "Укрзалізниці" Михайло Костюк обмежив використання піввагонів інвентарного парку для перевезень до країн СНД.
Таким чином, відразу виник дефіцит вагонів для перевезень в / з Росії та Казахстану, на які припадає левова частка обсягів вантажоперевезень.
У цій ситуації ПВК, парк якої на 20% більше парку "Укрзалізниці" та українських операторів, підвищила ставки оренди на свої напіввагони до 33 доларів/добу.
При середній ставці оренди в Україну в 25 доларів/доба.
А в середині вересня ПВК виступила з новою ініціативою. Власникам рухомого складу було розіслано пропозицію здавати в довгострокову оренду напіввагони ПВК.
На перший погляд, все виглядає цілком пристойно: за середньої добової ставки оренди в Україні, як уже сказано, в 25 доларів ПГК пропонує близько 28 доларів.
Правда, термін договору повинен бути не менше п'яти років. З аналогічною пропозицією ПВК звернулася і до операторів інших країн, хоча на відміну від України в тій же Росії чи Казахстані ставки оренди вже становлять 38-40/доба.
Але проблема не в цьому. Україні самій зараз катастрофічно не вистачає піввагонів.
В даний час при сумарному робочому парку піввагонів "Укрзалізниці" і приватних операторів в 65 тис. од.
Дефіцит цього виду рухомого складу в Україну становить 20-25 тис.
Втім, на масовість укладення договорів оренди ПВК розраховувати не доводиться.
У приватних компаній всього 23,4 тис. піввагонів. З них близько 11 тис. припадає на компанії, що входять до СКМ, близько 3 тис. - ІСД і ще близько 3-4 тис. у власності великих промпідприємств (у середньому по 500-600).
Тобто розрахунок зроблений на невеликі компанії, що мають по 100-200 вагонів, яким таким парком складно конкурувати з великими операторами.
А сумарно це не більше 4-5 тис. піввагонів. Проте передання навіть такої кількості напіввагонів на п'ять років в оренду ПВК може посилити присутність на українському ринку.
Експерти говорять про те, що переломити цю тенденцію можна лише в тому випадку, якщо українські оператори займуться оновленням рухомого складу.
Але цього року "Укрзалізниця" закупила тільки близько 300 нових піввагонів, а приватні оператори їх взагалі не купують.