У Азарова хочуть обкласти митом імпортний бензин
Кабінет міністрів має намір ввести мито на імпорт нафтопродуктів.
Про це заявив директор департаменту газової, нафтової та нафтопереробної промисловості Мінпаливенерго Костянтин Бородін, пише газета "Дело".
За задумом міністерства, із введенням мит вітчизняні НПЗ зможуть збільшити виробництво нафтопродуктів практично удвічі, до рівня 20 млн. тонн на рік, як це було в 2003-2004 роках, коли такі ж мита діяли.
Зараз же обсяг українського ринку становить усього близько 10 млн. тонн бензину і дизельного палива, з яких тільки 6-7 млн. тонн вітчизняного виробництва.
Решта - це імпортоване паливо, яке, за підрахунками експертів, становить 30-40% усього ринку.
"У разі оптимально комфортного для учасників ринку введення мит на імпортні палива українські трейдери переорієнтуються на вітчизняного виробника, який на той час буде готовий випускати якісні палива стандарту Євро-4, Євро-5. Сьогодні про таку можливість заявили Лисичанський, Одеський та Кременчуцький НПЗ ", - вважає експерт аналітичної компанії UPECO Олександр Сіренко.
У міністерстві поки ставку мита не повідомляють, посилаючись на переговорний процес з учасниками ринку.
Але сама перспектива введення мит вже викликала хвилю невдоволення у імпортерів.
"Це приведе до закриття українського ринку для литовських бензинів і дизпалива, і нічого доброго з цього не буде", - заявив виданню представник литовського НПЗ Orlen Lietuva в Україні Ігор Майстренко.
За його словами, при запровадження мита на імпорт умови на українському ринку будуть далекі від ринкових.
Також погіршиться становище на ринку операторів, які не мають своїх виробничих потужностей.
Так, зараз основними імпортерами нафтопродуктів є група WOG та "Галнафтогаз". Із введенням мит вартість палива на їхніх заправках може вирости, що негативно позначиться на конкурентноздатності цих компаній на ринку.
У той же час такі компанії, як "ТНК-ВР", "Лукойл-Україна" і підконтрольна групі "Приват" "Укртатнафта", які володіють трьома найбільшими НПЗ країни - Лисичанським, Одеським і Кременчуцьким відповідно, отримають перевагу.
"Повториться ситуація, яка була раніше: українські НПЗ припинять свою модернізацію і просто піднімуть ціни до рівня імпортного продукту ", - вважає представник литовського імпортера.
Українські ж виробники поки що не поспішають оцінювати переваги введення мит. Для них актуальнішим є питання модернізації своїх потужностей.
"Для нас зараз більш актуально було б встановити законодавчі пільгові умови для імпорту, необхідного в модернізації устаткування", - заявляє начальник центру громадських зв'язків "Лукойл-Україна" Валерій Рясик.
Нині українська продукція поступається за якістю імпортній, нагадує видання.
Через те що раніше український ринок був практично закритий, українські НПЗ не розвивалися, зі зняттям же бар'єрів у 2005 році українська продукція одразу ж стала програвати конкуренцію продукції, яка ввозиться із заводів сусідніх країн.
До того ж, враховуючи діючу програму стандартизації українського палива за стандартом Євро-4, все паливо, вироблене в Україні з 2011 року, має відповідати цьому стандарту.
Це і змушує зараз вітчизняні НПЗ швидкими темпами оновлювати свої виробничі потужності.
"Тому було б логічно, якби спочатку уряд надав нам пільгові умови завезення обладнання, а потім вже встановлював мита на імпорт нафтопродуктів", - резюмує Рясик.