Українська правда
другий щорічний захід про інвестиції

Як компанії перейти на "цифру"

Бізнес готується до переведення документів в електронну форму. Що це дасть і коли зникне "папір"?

Українська логістика входить в одну з ключових фаз диджиталізації та євроінтеграції. З 20 березня 2025 року діє державний порядок функціонування системи е-ТТН – центральної бази даних та правил обміну електронними товарно-транспортними накладними між учасниками перевезень.

Паралельно триває дворічний експеримент уряду з впровадження е-ТТН: відпрацьовуються техніка, сумісність провайдерів електронного документообігу (ЕДО) та сценарії контролю. Це необхідний крок до подальшої євроінтеграції та імплементації іншого міжнародного електронного документа – e-CMR.

Бізнес готується до масштабної трансформації. Це означає поступову заміну паперових накладних електронними, скорочення часу на підготовку, обробку та повернення документів, швидші розрахунки, прозорість ланцюгів постачання.

Як це працює

Суть проста: усі документи – замовлення, ТТН, видаткові, акти, рахунки – створюються й підписуються в електронній системі. Учасники перевезення – відправники, одержувачі, водії – підписують їх кваліфікованим е-підписом.

Водій підписує е-ТТН у мобільному застосунку, статуси видно в реальному часі. Провайдер EDIN підтримує обмін е-ТТН та іншими документами з організації перевезень, впроваджує інтеграції із системами різних типів.

Платформа й підтримка працюють 24/7, а обмін документами відбувається в реальному часі. Доступ до документів можуть мати органи контролю, зокрема Укртрансбезпека. Також учасниками обміну е-ТТН можуть бути охоронні, фінансові, страхові компанії, проміжні склади, власники товару чи транспорту.

Чи це обов'язково

Наразі – ні. Обов'язковість електронної форми на внутрішніх автомобільних перевезеннях запрацює лише після внесення змін до закону "Про автомобільний транспорт". До того моменту можна користуватися і паперовою формою.

Водночас процес цифровізації пришвидшується сам. До проєкту долучаються великі виробничі підприємства, торговельні компанії та дистриб'ютори.

Мережа АТБ разом з EDIN у липні провела навчання для постачальників і планує перехід на нову систему з 1 січня 2026 року для всіх учасників документообігу. Це вагомий індикатор масштабу змін для ланцюгів постачання товарів масового повсякденного попиту: продовольства, напоїв, засобів гігієни та побутової хімії.

Наша компанія протягом року також тестує е-ТТН у співпраці з EDIN. Перехід вимагає навчання персоналу та підготовки водіїв, але вигода вже очевидна.

Економія колосальна. Ми скорочуємо два тижні документообігу, оптимізуємо завантаження бек-офісу і зменшуємо відстрочку платежів. Для клієнта це миттєве підтвердження доставки, для нас – швидший грошовий потік і плюс до маржі.

Навіщо це бізнесу

Швидші гроші. е-ТТН замикає "коло документів" у день розвантаження: клієнт отримує ТТН, акт і рахунок без тижнів очікування пошти та сортування. Отже, зменшується DSO – дні незавершених або непогашених продажів. Цей показник свідчить, скільки днів проходить від продажу товару до отримання грошей.

Менше ручної рутини. Автоматичні зв'язки "замовлення → е-ТТН → акт/рахунок" знижують операційні витрати бек-офісу та помилки введення. Водій ставить підписи в застосунку без друкування пачок паперу.

Прозорість і контроль. е-ТТН створює цифровий слід: статуси, часові мітки, підписанти. Це спрощує перевірки та аудит, прискорює дорожній контроль.

Масштабованість. Для гравців з десятками тисяч відвантажень на місяць ефект лінійно зростає: менше затримок, прогнозований кеш-цикл, краща дисципліна контрагентів. Приклад великих мереж показує саме таку логіку переходу.

Типові підводні камені

Досвід нашої компанії показує, що перехід на "цифру" впирається в три речі: електронний підпис у водіїв, звичку дублювати папір і стартові технічні налаштування. Розв'язати ці проблеми можливо.

Оскільки не у всіх водіїв є електронний підпис, їм слід оформити "Дію-підпис", банківський або файловий ключ. Також водіїв потрібно проінструктувати про порядок підписання документів за допомогою телефону під час рейсів.

У договорах слід прописати, що електронні документи мають таку ж силу, як паперові, типи документів для обміну, порядок обміну. Необхідно налаштувати обмін даними між обраним сервісом е-документообігу та системами компанії.

Коротка покрокова інструкція переходу може виглядати так.

Зафіксуйте правову рамку. Оновіть договори: визначте документи, зокрема е-ТТН, як оригінал документа, що підтверджує правомірність переміщення вантажу, визнайте КЕП сторін і порядок архівування електронних документів.

Спроєктуйте процес. Опишіть нинішній паперовий ланцюг: хто створює заявку, хто формує ТТН, хто і коли підписує, коли виставляються рахунок/акт. Перенесіть це в електронний сценарій із статусами від створення до закриття.

Оберіть провайдера ЕДО. Подивіться на інтероперабельність, мобільний застосунок для водіїв, інтеграції з вашим ПЗ, підтримку та вартість.

Підготуйте КЕП. Оформіть підписи для відповідальних у компанії та для водіїв ("Дія-підпис", банківські або файлові ключі), проведіть інструктажі.

Запустіть пілот. Виберіть одного-двох клієнтів і стабільні маршрути. Виміряйте TTD (time-to-docs) від розвантаження до отримання рахунку/акту клієнтом.

Навчіть фінанси "жити швидше". Перепроєктуйте процеси виставлення рахунків під "день-у-день". Перегляньте платіжні календарі з урахуванням нового DSO.

Порахуйте вигоду. Економія – це менше часу на документообіг і швидший кешфлоу. Зафіксуйте економію як новий стандарт роботи та внесіть у KPI.

Що далі

Наступний крок – законодавче закріплення електронної форми ТТН для внутрішніх перевезень. Юристи і профільні видання одностайні: е-ТТН стане обов'язковою після оновлення закону. До того часу паперова форма залишатиметься легальною.

Утім, е-ТТН – це не "пілот на папері". Є державні правила, готові провайдери та плани великих ритейлерів. Підприємства, що "зайдуть" в е-ТТН зараз, отримають перевагу: швидші процеси, кращий грошовий потік і дисциплінованіші постачання.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
транспорт бізнес