В угоді між "Укрзалізницею" та Alstom мала бути локалізація – депутат

"Укрзалізниця", підписуючи угоду на постачання 55 нових електровозів компанії Alstom мала б наполягати на локалізації виробництва. Тим більше, що до війни французький виробник погоджувався саме на такі умови.
Таку думку "Центру транспортних стратегій" висловив заступник голови комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський.
В угоді про постачання локомотивів взагалі не йдеться про локалізацію, хоча потенціал наших виробників дозволяє довести локалізацію електровоза до понад 50%, зауважив він.
Кисилевський вважає, що обговорити про локалізацію – це обов'язок УЗ.
"Вони мали підбирати такі варіанти для цієї закупівлі, щоби було можливо забезпечити локалізацію. Вони вимагають грошей із бюджету для покриття своїх операційних витрат і не мають права виводити валюту такого обсягу за кордон, позбавляючи роботи українські підприємства", – зазначив депутат.
"Укрзалізниця" мала сформувати це, як переговорну умову з Alstom. Технічне завдання на ці локомотиви і всі параметри закупівлі формував замовник. Тобто – "Укрзалізниця". У них було безліч можливостей формувати ці параметри таким чином, щоб в Україні відбувалася локалізація", – зауважив він.
Те, що під час експлуатації локомотивів УЗ матиме право використовувати місцеві послуги і місцеві запчастини для ремонту і обслуговування цих локомотивів – це не локалізація, додав Кисилевський.
Alstom у 2021 році на рівні компанії і на рівні французького уряду вже підтверджував свою готовність до локалізації, нагадує заступник голови комітету.
"Під час попередніх переговорів з "Укрзалізницею" Alstom знав про українських виробників і володів інформацією про їх виробничі спроможності, про сертифікацію, про те, хто і що вміє робити. Тому для Alstom не є новиною, що в Україні можна забезпечити досить високий рівень локалізації. Причому суттєво більший, ніж 35%, і навіть більше, ніж 50%", – зауважив він.
За його словами, у разі необхідності УЗ могла звернутися за підтримкою до уряду чи парламенту. У 2021 році до переговорів з французькою стороною були залучені і представники Кабміну, і парламенту.
Те, що Франція свого часу прийняла вимоги з приводу локалізації, на думку Кисилевського є цілком в межах "звичайної світової практики". Алже країни, які мають транспортне машинобудування завжди купують локомотиви з локалізацією.
"Якщо минулого разу вони були готові до цього, то, думаю, вони готові й зараз. Просто чекають, що від України буде якась зрозуміла позиція. І цю позицію має сформувати, передусім, замовник", – додав Кисилевський.
Нагадаємо:
Раніше повідомлялося, що французький концерн Alstom та "Укрзалізниця" домовились про постачання в Україну 55 сучасних вантажних локомотивів на суму 475 млн євро. В УЗ заявили, що 55 нових електровозів ефективно замінять близько 80 старих аналогів, що наразі експлуатуються, і дозволить скоротити операційні витрати на понад 30%.
Раніше повідомлялося, що Україна збирається закупити 20 швидкісних електропоїздів корейського виробництва.
У лютому 2022 року, до початку повномасштабної війни, президент України Володимир Зеленський заявив про фіналізацію домовленості щодо постачання 130 локомотивів компанії Alstom на суму 900 млн євро.
До того повідомлялося, що у рамках ратифікованої Верховною Радою рамкової угоди 1 липня УЗ придбає у французької компанії Alstom 130 вантажних електротягів, загальна сума контракту – 882,5 млн євро.
Також тодішній прем'єр Денис Шмигаль заявляв, що Україна не підпише контракт на поставку локомотивів Alstom без достатньої локалізації виробництва.