Українська правда

Кінець епохи маршруток

Що має змінити новий транспортний закон?

У європейських містах автобус або трамвай – не лише спосіб дістатися на роботу, а звичне, зручне, передбачуване середовище. У нас же дуже часто це про спеку влітку, холод узимку, відсутність термінала, переповнені салони й нерозуміння, коли і чи взагалі приїде маршрутка.

Насправді все це – не просто побутові незручності. Це показник того, наскільки системно ми підходимо до організації життя в місті. Транспортна система – це частина суспільного договору. Вона має працювати для всіх: молодих і старших, пільговиків, людей з інвалідністю, мешканців центру і передмість.

Початок кінця ери маршруток

Сьогодні в Україні триває робота над законопроєктом, який має врегулювати надання суспільно важливих транспортних послуг. Разом із європейською організацією Transport&Environment "Екодія" підготувала для Мінрозвитку пакет рекомендацій, покликаних привести українське законодавство у відповідність до Регламенту ЄС №1370/2007.

Модель Public Service Obligation (PSO), яка лежить в основі цього Регламенту, базується на простій ідеї: перевезення – це не лише ринкова послуга, а суспільна необхідність. У Європейському Союзі PSO використовується в багатьох сферах: поштових, енергетичних, соціальних, банківських. Але в транспорті – особливо.

Вона дозволяє державі або громаді замовляти у перевізника послугу навіть тоді, коли та економічно невигідна, але якщо важлива для людей. Тоді перевізник отримує компенсацію з бюджету за чіткою формулою.

24-26 червня в Брюсселі відбулися засідання щодо оцінки готовності України до транспортних реформ. Там же розглядався і оновлений законопроєкт щодо моделі роботи громадського транспорту. Це логічний і необхідний крок для наближення до європейських стандартів у сфері громадського транспорту.

Що пропонує громадськість і що це дасть пасажирам

Рекомендації, які розробила громадськість, мають одну мету – щоб громадський транспорт в Україні став передбачуваним, доступним і гідним.

Що пропонується:

  • Запровадити конкуренцію на прозорих умовах. Усі контракти з перевізниками мають укладатися через тендер, а не "за домовленістю". Це дасть можливість залучати кращих операторів і планувати інвестиції в новий рухомий склад.
  • Установити чітку формулу компенсації. Перевізники повинні знати, скільки і за що їм платять – за кілометри, а не за кількість пасажирів. Це забезпечить стабільність, дозволить перевозити всіх – зокрема пільговиків – без дискримінації.
  • Надати перевізнику ексклюзивне право на маршрут. Це означає: один оператор – один маршрут, без дублювань, хаосу і "перетягування" пасажирів.
  • Прописати відповідальність органу влади. Має бути чітко визначено, хто організовує перевезення, проводить конкурси, контролює якість і приймає скарги.
  • Створити можливість координації між громадами. Бо сьогодні запустити маршрут Київ–Ірпінь складно саме через юридичні прогалини між адміністративними одиницями.
  • Інвестувати в екологічний транспорт. Рекомендуємо передбачити закупівлю частки "чистих" автобусів та тролейбусів із автономним ходом.
  • Забезпечити прозорість. Це і системи електронної оплати, і контроль пасажиропотоку, і відкритість даних про виконання рейсів.

А що отримають пасажири?

  • Транспорт, який приїжджає вчасно. Із чітким розкладом і без "зникнення" після 20:00.
  • Справедливий проїзд для всіх, без дискримінації пільговиків.
  • Комфорт у дорозі. Сучасні автобуси замість старих "Богданів". Низька підлога, кондиціонери, безготівкова оплата.
  • Менше заторів і забруднення. Бо якісний транспорт – альтернатива автівці.
  • Контроль і довіра. Бо кожен знатиме: куди йдуть бюджетні кошти, хто відповідальний і як діяти, якщо щось не працює.

Реформа транспортної системи – це не про те, щоб щось "заборонити". Це про те, щоб дати змогу кожному з нас обрати громадський транспорт, який буде справді зручний. Тому що у ньому не лише можна доїхати, а й хочеться їхати.

Співавторка

Анастасія Нагорна, аналітикиня європейської ГО "Transport & Environment"

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
транспорт