Українська правда

Oops! I did it again: що платне паркування дало Києву та коли воно повернеться

Oops! I did it again: що платне паркування дало Києву та коли воно повернеться
фото Суспільне

Чому в Києві вкотре скасували платне паркування, яких втрат через це зазнає столиця та як у КМДА планують вирішувати проблему тарифоутворення?

Де знайти місце для паркування в центрі Києва? Це питання не одне десятиліття турбує мешканців та гостей столиці, які користуються автотранспортом.

У центрі Києва є платні місця для паркування, але їх не вистачає. Ситуація ускладнюється тим, що через ментальні особливості деякі громадяни відмовляються сплачувати 35 грн за годину стоянки автомобіля або залишають авто в недозволених місцях.

З 2021 року платне паркування за новими тарифами в столиці то скасовують, то повертають. При цьому жодних глобальних змін для врегулювання ситуації не відбувається. Кияни та гості міста скаржаться на завищені тарифи, а влада – на величезний потік машин, з яким не може впоратися. Що відбувається?

35 гривень за годину: як (не) працює платне паркування

У 2011 році Київ поділили на три паркувальні зони.

Перша – центральна частина міста, яка має найвищий попит на паркування. Саме тут зосереджені ключові державні органи та приватні компанії, які формують бізнес-середовище столиці і, можливо, усієї країни.

Друга зона – територія "перед центром". Вона також розташована біля певних торговельних центрів та в привокзальній зоні. До третьої належать переважно спальні райони міста.

 
Мапа паркувальних зон
 Джерело: "Київтранспарксервіс"

На початку березня 2024 року в Києві налічувалося майже 30 тис місць для паркування, повідомили ЕП в Київській міській державній адміністрації (КМДА). З них 8 тис – на відведених паркувальних майданчиках, тобто тих, які розташовані в межах проїзної частини, решта 21,6 тис – на спеціально облаштованих майданчиках (поза межами проїзної частини вулиці, дороги або тротуару).

До середини 2021 року тарифи на паркування в столиці, встановлені КП "Київтранспарксервіс", становили: 10 грн за год в першій зоні, 7 грн – у другій, 5 грн – у третій. З 1 липня 2021 року їх підвищили до 35 грн, 25 грн та 5 грн відповідно. Також була можливість придбати денний (з 08:00 до 22:00) або місячний абонемент. Останній діє з першого по останній день календарного місяця.

 

За несплачене паркування передбачені штрафи в розмірі 20-годинної вартості паркування. Тобто якщо паркування коштує 35 грн за год, то в разі несплати штраф становитиме 700 грн.

Є ще штрафи за порушення правил паркування. Наприклад, якщо залишити авто в неналежному місці (на тротуарі, у межах дії знака "Стоянка заборонена"), то доведеться сплатити суму, еквівалентну 20 неоподаткованим мінімумам доходів громадян (340 грн). Якщо сплатити штраф протягом десяти днів після його оформлення, то сума зменшується вдвічі.

Такий підхід до покарання порушників паркування призвів до того, що деякі автомобілісти зумисне залишали свої транспортні засоби в неналежних місцях, адже штраф за це набагато менший (75 грн), ніж денний офіційний тариф (350 грн для першої та другої зон).

До того ж восени 2021 року Кабмін заборонив облаштовувати паркувальні місця на тротуарах. Однак у деяких випадках правила дорожнього руху (ПДР) не забороняють паркування авто на тротуарах, тож водії іноді користуються логікою "що не заборонено, те дозволено".

Відповідно до пункту 15.10 ПДР, стоянка на тротуарах заборонена. Проте за відсутності спеціальних заборонних знаків стоянка на тротуарі дозволена для легкових автомобілів та мотоциклів, якщо вони припарковані на краю тротуару і для руху пішоходів залишаються принаймні два метри.

Восени 2023 року у ГО "Пасажири Києва", спираючись на дані Інспекції з паркування, зазначали, що третина київських водіїв не сплачує за паркування. "На кожні десять авто на вуличних паркомісцях не менше трьох стоять без оплати за паркування. Насправді показник вищий, адже постанова виписується не одразу, а через 10 хв після перевірки, за час якої водій може встигнути оплатити паркування", – наголошували тоді у ГО.

Інший важливий аспект, який впливає на статистику з фіксування порушень паркування – нестача інспекторів. Штрафувати водіїв за паркування в Києві почали з літа 2019 року. Однак через 3,5 року і навіть після запровадження нових тарифів їх досі недостатньо. Навесні 2023 року їх було лише 30 осіб.

На початку 2024 року в департаменті територіального контролю Києва заявили, що інспекторів з паркування побільшає. Однак коли це станеться та наскільки розширять штат – невідомо.

"Робота інспектора доволі ризикована. Штрафуючи водія за порушення, інспектор з паркування не захищений нічим проти фізичного впливу. Буває, що їх штовхають, б’ють і за це немає сильної кримінальної відповідальності, як щодо поліцейського", – розповів співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко.

Крім того, інспектори працюють переважно в центральних районах столиці і фізично не встигають виписувати всім штрафи. Відповідно, імовірність отримати штраф за несплачене чи неналежне паркування недостатньо висока, щоб стимулювати водіїв регулярно платити за паркомісця. У 2023 році в КМДА зазначали, що в середньому за день за несплату паркування виносять до 350 постанов та евакуюють 250-350 авто.

То скасовують, то повертають

"Київтранспарксервіс" визначене єдиним оператором з паркування транспортних засобів у Києві. Це підприємство визначає вартість паркування. Саме до ціноутворення виникає найбільше питань, адже, як не раз наголошували в Антимонопольному комітеті (АМКУ), тарифи на ці послуги завищені та включають необґрунтовані видатки. Нижче – історія того, як і хто скасовував плату за паркування в столиці.

 

Через чотири місяці після того, як у липні 2021 року в Києві почали діяти нові тарифи на паркування, Північне міжобласне територіальне відділення АМКУ розпочало розгляд справ щодо "Київтранспарксервісу". Підставою для цього стали звернення киян щодо можливого завищення цін за користування паркомісцями.

Тоді глава згаданого відділення АМКУ Олексій Хмельницький пояснював, що проблема – в обрахуванні вартості послуг: "Київтранспарксервіс" включило до планової калькуляції вартості послуг "облаштування паркувального майданчика заїзними кишенями" та "обов’язкові платежі 60%". Є підстави вважати, що такі обрахунки незаконні і завищені мінімум на 60%".

Рішення з цього приводу не ухвалили, бо почалася велика війна. На період воєнного стану паркування авто в столиці зробили безоплатним. 17 травня 2022 року платне паркування в столиці повернули. У КМДА тоді наголосили, що під час повітряної тривоги інспектори не мають права штрафувати водіїв, а також евакуйовувати автівки (крім тих, які заважають руху транспорту).

Однак 8 серпня 2022 року плату за паркування знову скасували. У КМДА пояснювали, що цей крок тимчасовий і пов'язаний із судовим процесом щодо його вартості. Тож поки суд не ухвалив остаточного рішення, автовласники паркувалися безкоштовно.

Так тривало три місяці. 7 листопада плату за паркування повернули. Влада столиці пояснювала, що "Київтранспарксервіс" розрахував тарифи згідно із законодавством, вони пройшли процедуру громадського обговорення та затверджені розпорядженням глави Київської міської військової адміністрації (КМВА).

За словами Хмельницького, КМВА перед цим перерахувала тариф на користування майданчиками і знову отримала 35 грн за год. Тоді адмінколегія АМКУ оштрафувала "Київтранспарксервіс" на 1,4 млн грн, а 21 лютого 2023 року АМКУ почав розгляд справи щодо "нових" тарифів на паркування в Києві.

Питання виникли через те, що комунальники заклали в тариф матеріали для облаштування майданчиків, хоча 200 з них облаштовані; благоустрій та утримання, хоча у 2021-2022 роках договори не укладалися; облаштування майданчиків системами відеонагляду, хоча законодавство цього не вимагає.

Менш ніж за два місяці після цього в КМДА повідомили, що в столиці тимчасово не братимуть оплату за паркування на муніципальних майданчиках. Тоді причиною назвали "завершення юридичних процедур, пов'язаних з оновленням договорів". Тривало це до 24 липня, коли паркування в столиці знову стало платним.

13 жовтня тимчасова адмінколегія АМКУ визнала, що ціни на паркування в Києві завищені, і "Київтранспарксервіс" оштрафували на 6,6 млн грн за два порушення конкурентного законодавства. 21 лютого 2024 року Шостий апеляційний адмінсуд Києва підтвердив рішення Окружного адмінсуду щодо визнання протиправними тарифів на платне паркування в місті, тож плату за паркування знову прибрали.

Таким чином, за 3,5 року в Києві чотири рази скасовували плату за паркування. Сумарно кияни та гості столиці могли користуватися цією послугою безкоштовно близько 12 місяців.

Скільки втратив Київ

В останні роки в бюджет міста закладали значні доходи від плати за паркування, однак з 2022 року вони різко впали. Як пояснили в КМДА, це пов’язано з великою війною та запровадженням воєнного стану, що "значно вплинуло на платоспроможність споживачів послуг з паркування".

 

Однак отримані раніше доходи не дотягували до 25% від запланованих. За 2021 рік до спецфонду бюджету Києва від сплати за паркування надійшли 26,26 млн грн, за 2022 рік – 5,71 млн грн, за 2023 рік – 40,2 млн грн.

У 2023 році Forbes підрахував, що два місяці безоплатного паркування коштують столиці понад 33 млн грн. Проте доходи в бюджет – це не головне завдання платних парковок. Дороге паркування в місті – це інструмент управління транспортними потоками, який мав би зменшити транспортне навантаження.

"Тарифи на паркування слід встановлювати на такому рівні, щоб відсікати великий потік автомобілів у центр. Люди мають залишати авто подалі від центру і добиратися громадським транспортом", – каже Гречно.

Водночас, за його словами, міська влада не забезпечує киянам альтернативу у вигляді громадського транспорту. Особливо враховуючи те, що наземний транспорт зупиняється під час повітряної тривоги.

інфраструктура транспорт АМКУ Київ КМДА