Українська правда

Чому будівництво окружної дороги в Києві подорожчало втричі та коли її добудують

Чому будівництво окружної дороги в Києві подорожчало втричі та коли її добудують
Вечірній Київ

Велика окружна дорога в Києві будується десятиліттями. Вона була запланована ще в 1960-х роках, але частково зведена лише на правобережній частині міста. Що відбувається і чому вона втричі подорожчала за останній рік?

Пуск автомобільного руху кожним новим відрізком окружної дороги все більше звільняє міські вулиці від транзитного транспорту, але темпи будівництва магістралі вкрай низькі.

З 2017 року ведеться активне будівництво чергового "шматка" кільцевої дороги на півночі Києва. Введення в експлуатацію нової ділянки позбавить заторів вулицю Полярну та площу Тараса Шевченка в Оболонському районі.

Будівництво супроводжується гучним скандалом: кошторисна вартість проєкту одномоментно зросла втричі. Чому так сталося та коли врешті добудують велику окружну?

Інфраструктурний застій

У Києві як для столиці європейської держави будується мало інфраструктурних проєктів. Подільський міст, метро на Виноградар, Шулявський міст – об'єкти нового будівництва можна перелічити на пальцях однієї руки.

Збільшити обсяги та покращити дисципліну розбудови важливих для міста проєктів не вдається навіть попри щорічне зростання розміру бюджету Києва. Якщо у 2014 році видатки міського бюджету становили 20 млрд грн, то у 2021 році – 58 млрд грн.

Міський голова Віталій Кличко і радий будувати більше доріг, мостів та станцій рейкового транспорту, але після обвалу у 2017 році конструкцій Шулявської розв'язки міська влада була змушена почати масштабну реконструкцію "втомлених" шляхопроводів, побудованих десятки років тому.

Одним з небагатьох нових інфраструктурних об'єктів, які будують у столиці, є двокілометрова ділянка великої кільцевої дороги на півночі міста – частини великої окружної дороги.

Київська окружна не має форми кола, як мало би бути. Запроєктована ще в генеральному плані 1966 року, вона досі не збудована.

 
Генеральний план Києва, макет 2000 року
Джерело: wikimedia.org

Аби коло окружної замкнулося, необхідно побудувати два мости через Дніпро та дорожню "дугу" на лівобережжі за межами житлових районів. В українських реаліях на це підуть десятки років.

Що дадуть два кілометри дороги

Будівництво ділянки великої кільцевої на Мінському масиві від вулиці Сім'ї Кульженків до вулиці Богатирської – маленький, але необхідний крок для того, аби замкнути коло.

 

Чому необхідний? Окружні дороги будуються в містах для об'їзду транзитного транспорту. Для Києва ця проблема надзвичайно актуальна.

За словами Кличка, 40% транспорту в столиці – транзитні. Найближчі переходи через Дніпро розташовані в Каневі та Черкасах.

Продовження кільцевої дороги від вулиці Сім'ї Кульженків до вулиці Богатирської почалося у 2013 році. Профінансовані лише на 15 млн грн, роботи майже одразу зупинилися.

У 2016 році провели новий тендер. У березні 2017 року роботи відновилися. Крім дороги, генпідрядник будує нову розв'язку на перетині з вулицею Богатирською та шляхопровід над залізничним полотном.

Хоча введення в експлуатацію 1,8 кілометра доріг не розвантажить Північний та Південний мости, які найбільше страждають від транзитного транспорту, київські водії все одно відчують позитивні зміни.

Як повідомили ЕП в Дирекції будівництва шляхово-транспортних споруд, пуск автомобільного руху новою ділянкою розвантажить площу Тараса Шевченка та прилеглі вулиці від транзитного транспорту.

Вантажівки, що їдуть з Північного мосту в гостомельському або житомирському напрямках, зможуть заїхати на кільцеву через вулицю Богатирську – широку магістраль безперервного руху, оминаючи житлові масиви Мінський та Пріорку.

Також, за розрахунками дирекції, відкриття нового шматка кільцевої зменшить інтенсивність руху на так званій малій окружній дорозі на ділянці від Деміївської площі до проспекту Степана Бандери.

Зниження кількості автомобілів у межах міста позитивно позначиться на екології. За розрахунками комунальників, щорічні викиди шкідливих речовин від автотранспорту зменшаться на 4,2 тис тонн.

Для порівняння: у 2020 році в Києві викиди шкідливих речовин становили 251,3 тис тонн.

У відповіді на запит ЕП в Київській міській державній адміністрації запевнили, що пустять рух автомобілів новою ділянкою кільцевої дороги до кінця 2021 року.

Паралельно міська влада почала роботи з продовження великої кільцевої в напрямку Оболонського проспекту.

Новий фронт у війні з офісом Зеленського

Пріоритетність кільцевої дороги серед інших інфраструктурних об'єктів для Кличка визначається його політичним протистоянням з Офісом президента (ОП).

У серпні 2020 року "Укравтодор", представники ОП та народні депутати від "Слуги народу" презентували проєкт будівництва київської обхідної дороги. Вона повинна об'єднати всі міжнародні траси, які проходять через столицю.

Довжина дороги становитиме 150 км, а на будівництво планують витратити 85 млрд грн. За словами заступника голови ОП Кирила Тимошенка, зводити першу ділянку між Варшавською та Львівською трасами почнуть уже у 2021 році.

 
Як київську обхідну дорогу бачать у владі

Раніше в Офісі президента відкрили ще один "інфраструктурний фронт" у протистоянні з Кличком.

Критикуючи міського голову за нездатність завершити зведення Подільського мостового переходу, "Укравтодор" та Мінінфраструктури мають намір показати взірцевий приклад на Дарницькому мості.

Трикратне подорожчання

Переможцем тендеру на будівництво ділянки великої кільцевої дороги протяжністю 2 км стала компанія "Еко-буд-трейд", пов'язана із "смотрящим" за столицею Денисом Комарницьким.

"Еко-буд-трейд" пообіцяла звести відрізок за 325,91 млн грн. У лютому 2020 року вартість робіт зросла більш ніж утричі – до 1,126 млрд грн.

У Дирекції будівництва шляхово-транспортних споруд запевняють, що зростання вартості проєкту будівництва пов'язане з об'єктивними причинами, а корегування проєкту пройшло державну експертизу.

"Збільшення кошторисної вартості пов'язане із значним зростанням цін на матеріально-технічні та трудові ресурси, змінами вимог ДБН (державні будівельні норми – ЕП), змінами нормативів щодо визначення рівня прибутку та адміністративних витрат, виникненням додаткових обсягів робіт", – йдеться у відповіді на запит ЕП.

Які саме додаткові обсяги робіт виникли, прописано в додатку до договору на сторінці тендеру в ProZorro. До початку будівництва дороги на її місці існувало стихійне звалище сміття, вказав замовник будівництва.

В експертизі, розробленій для обґрунтування необхідності збільшення кошторису, вказано: "Під насипом запроєктованої автомобільної дороги обсяг будівельного сміття і побутових відходів у структурі ґрунтів становив до 75%".

Тож генеральний проєктувальник "Інститут "Київдормістпроект" включив до переліку робіт заміну слабких та заторфованих ґрунтів піском, у результаті чого кошторисна вартість об'єкта збільшилася на 800 млн грн.

До серпня 2021 року будівництво об'єкта було профінансовано на 667,9 млн грн.

У 2019 році правоохоронні органи зацікавилися причинами трикратного зростання вартості будівництва об'єкта і відкрили кримінальне провадження за фактом привласнення бюджетних коштів.

Слідчі разом з фахівцями взяли 20 зразків ґрунту на місці будівництва і передали їх до лабораторії будматеріалів.

Результати аналізу не збіглися з результатами державної експертизи: будівельного сміття та малопридатних для будівництва ґрунтів уздовж трасування дороги не було виявлено.

Кільцева дорога – не єдиний об'єкт, який зводить компанія Комарницького, і кошторисна вартість якого суттєво зросла після проведення тендеру.

Днями стало відомо, що кошторис проєкту будівництва Подільського мостового переходу, де генпідрядником також є фірма "Еко-буд-трейд", зріс на 77%: з 11,25 млрд грн до 19,92 млрд грн.[BANNER1]

Хто виграє, а хто програє від будівництва кільцевої

Уздовж існуючої ділянки великої кільцевої дороги між Мінським проспектом та вулицею Сім'ї Кульженків побудований великий житловий комплекс "По вулиці Кондратюка", колишня назва – "Міністерський".

В окремих місцях відстань від фасаду будинків до шестисмугової траси не перевищує 50 метрів.

Після запуску нової ділянки кільцевої дороги кількість транзитного транспорту зросте, внаслідок чого рівень вихлопних газів та шумового забруднення суттєво підвищиться. Мешканцям "Міністерського" така перспектива не до вподоби.

Виходом із ситуації стало будівництво бетонного шумозахисного екрана висотою шість метрів. Такі екрани ефективно захищають населені пункти уздовж міжміських трас від шуму автомобілів.

 
Захисний екран, що відокремлює Мінський масив і ЖК "Міністерський" від шуму окружної дороги

Проте з точки зору урбаністики таким "мурам" не місце в містах посеред житлових районів.

Точно сподобається нова дорога забудовнику та мешканцям майбутнього житлового комплексу на місці теплиць агрокомбінату "Пуща-Водиця", розташованих поруч з кільцевою.

У червні депутати Київської міської ради з третьої спроби ухвалили скандальний детальний план території Мінського масиву.

У межах вулиць Кондратюка, Михайла Майорова і західної сторони лісу в Оболонському районі Києва побудують 19 будинків висотою до 26 поверхів. У новому мікрорайоні з'являться 6 тис квартир.

Наявність шестисмугової траси стане сильним маркетинговим аргументом на підтримку транспортної доступності комплексу, побудованого на межі Києва.

Будуватимуть житло за окружною дорогою компанії, афілійовані із забудовницею Владиславою Молчановою. Остання, за словами учасників ринку, має найбільший серед забудовників вплив на депутатів Київради.

Підтримку Молчановій у Київраді забезпечує Комарницький.

дороги Київ будівництво КМДА Укравтодор