Українська правда

Закон про азартні ігри набув чинності: що далі

Закон про азартні ігри набув чинності: що далі
ua.depositphotos.com

Президент підписав закон про гральний бізнес, а НАЗК заявляє, що документ містить значні корупційні ризики. Що він передбачає та з якими складнощами може зіткнутися ринок?

13 серпня 2020 року – дата, що знаменує успішне завершення довготривалого та суперечливого шляху закону "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" до ухвалення та набуття чинності. 

Протягом останніх шести років навколо "грального" закону було зламано немало списів.

Одні доводили, що гральним автоматам у країні не місце, а надіям наблизитися до успіху Лас-Вегаса судилося розбитися на крутих скелях українських реалій.

Інші оперували цифрами, нагадуючи про розквіт тіньового ринку ігорного бізнесу, обсяг якого, за консолідованими оцінками експертів, "тягне" на 1 млрд євро, з яких державна скарбниця нічого не отримує.

Незважаючи на завершення баталій на користь принципу "не здатен перемогти – очоль", розраховувати на мир не доводиться.

Напередодні Національне агентство з питань запобігання корупції випустило заяву про те, що текст документа містить значні корупційні ризики через неузгодженості низки положень.

Причини запеклих суперечок зрозумілі. Гральний бізнес – це сфера, де надзвичайно складно розмежувати інтереси його власників та ризики для гравців, які можуть потрапити в "азартну" залежність.

Тим не менше, заборона азартних ігор та відсутність закону не дорівнювала відсутності азартних ігор. Наявність недосконалого регулювання – краще за ідеальне нереалізоване регулювання.

Що ж передбачає закон для ринку азартних ігор?

Вертикалі грального бізнесу

Закон легітимізує основні вертикалі грального бізнесу, серед яких – казино та онлайн-казино, букмекерська діяльність у букмекерських пунктах та онлайн, зали гральних автоматів та онлайн-покер.

Отримати ліцензію на кожен вид діяльності, за законом, може лише компанія, створена за українським правом.

Казино

Закон дозволяє відкривати казино лише в готелях, які відповідають низці вимог.

Так, у столиці казино з'являться у п'ятизіркових готелях з кількістю номерів не менше 150. В інших містах операторам дозволяється розміщувати казино в чотиризіркових та п'ятизіркових готелях, які мають сто і більше номерів. 

Казино дозволені також у заміських комплексах відпочинку площею не менше 10 тис кв м з п'ятизірковим готелем.

До того ж, законодавець вирішив розкрити потенціал деяких територій і придумав поняття "спеціальна гральна зона". Таких зон буде п'ять, їх визначить уряд. Розташують їх у регіонах, розвиток яких необхідно стимулювати.

Також закон запроваджує інвестиційну ліцензію. Її можна отримати, збудувавши п'ятизірковий готель з 200 номерами в Києві або із 150 номерами – в інших містах. Тоді оператор звільняється від плати за ліцензію, строк дії якої – десять років.

Онлайн-казино

Закон не висуває спеціальних вимог до приміщень оператора онлайн-казино чи його фактичної присутності, крім того, що оператором може бути лише українська компанія.

Попередні версії містили норму, яка зобов'язувала операторів онлайн-казино розміщувати сервери в Україні, однак у фінальному тексті це правило відсутнє.

Для всіх онлайн-операторів казино передбачені загальні вимоги, наприклад, наявність доменного імені в зоні .ua та зареєстрованого сайту, через який онлайн-оператор веде свою діяльність.[BANNER1]

Букмекерська діяльність

Букмекерська діяльність може здійснюватися онлайн та офлайн через букмекерські пункти на підставі єдиної ліцензії. 

Встановлені в законі вимоги до розміщення букмекерських пунктів суворі: у три-п'ятизіркових готелях з номерним фондом понад 50 номерів у Києві та понад 25 номерів – в інших містах. Мінімальна площа букмекерського пункту – 50 кв м.

У зв'язку з цим охочих відкрити букмекерські пункти буде небагато. Водночас завдяки легалізації кількість регульованих онлайн-букмекерів повинна суттєво зрости.

Закон також дозволяє відкрити один букмекерський пункт на іподромі, де прийматимуть ставки на результати кінних перегонів.

Гральні автомати

Одна з найбільш суперечливих вертикалей азартних ігор – сумнозвісні "однорукі бандити". Навколо цих гральних автоматів гриміли чи не найзапекліші суперечки та лунали заклики не допустити масової гральної залежності населення.

Ставити автомати можна в казино на підставі ліцензії на казино та в залах гральних автоматів на підставі окремої ліцензії.

Як і букмекерські пункти, зали гральних автоматів можна розташовувати лише в три-п'ятизіркових готелях з 50 номерами і більше в Києві, 25 номерами і більше – в інших містах. Одна ліцензія дає право встановити 250 гральних автоматів. 

Депутати передбачили низку обмежень на розташування залів гральних автоматів. Вони заборонені в населених пунктах, де проживає менш як 10 тис осіб. Не можна відкривати зали ближче 500 метрів до навчальних закладів.

До того ж, операторам заборонено використовувати гральні автомати, виготовлені до 2019 року.

Онлайн-покер

Відповідно до закону, ліцензії видаються лише на онлайн-покер. Офлайн-покер можливий в казино як одна з азартних ігор або у формі спортивного покеру, який не вважається азартною грою.

Ліцензійні платежі та податки

Вартість ліцензій

Вартість ліцензій стала однією з головних підстав для критики перших версій закону. 

На зменшенні ліцензійних платежів наполягали міжнародні гравці. До них прислухалися: у фінальній версії документа ставки значно нижчі.

✔  Казино – 60 тис мінімальних зарплат (283,4 млн грн) у Києві і 30 тис мінімальних зарплат (141,7 млн грн) в інших містах за п'ятирічну ліцензію.

За обладнання доведеться платити окремий щорічний внесок: 175 мінімальних зарплат (826,5 тис грн) – за стіл з рулеткою, 90 мінімальних зарплат (425 тис грн) – за стіл без рулетки, шість мінімальних зарплат (28,3 тис грн) – за гральний автомат.

✔  Онлайн-казино 6,5 тис мінімальних зарплат (30,7 млн грн) за п'ятирічну ліцензію.

✔  Букмекерська діяльність 30 тис мінімальних зарплат (141,7 млн грн) за п'ятирічну ліцензію та щорічно 30 мінімальних зарплат за кожен букмекерський пункт.

✔  Зали гральних автоматів 7,5 тис мінімальних зарплат (35,4 млн грн) за п'ятирічну ліцензію та щорічно шість мінімальних зарплат (28,3 тис грн) за кожен автомат.

✔  Онлайн-покер 5 тис мінімальних зарплат (23,6 млн грн) за п'ятирічну ліцензію.[BANNER2]

А що на практиці?

Здавалося б, про яку практику можна говорити, якщо повноцінно ринок азартних ігор у новій правовій парадигмі ще не запрацював? Проте деякі потенційні труднощі та недоліки можна відзначити вже зараз.

Лотереї

Хоча перші варіанти законопроєкту передбачали єдине регулювання для всіх видів азартних ігор, з фінальної версії закону лотереї були виключені.

Їх продовжив регулювати дещо застарілий закон "Про державні лотереї в Україні" з деякими правками, внесеними новим законом. Як і раніше, лотереї не вважаються азартними іграми.

Така ситуація може зіграти з ринком злий жарт: починаючи з неможливості гармонізувати норми законів про лотереї та про азартні ігри і закінчуючи тим, що чинне регулювання може не дозволити іноземним операторам лотерей зайти в Україну.

Ліцензійні платежі на перехідний період

Закон передбачає, що до моменту запуску Державної системи онлайн-моніторингу платежі за ліцензії на онлайн-казино, букмекерську діяльність та гральні автомати стягуються в потрійному розмірі.

Державна система онлайн-моніторингу – це спеціальне програмне забезпечення, покликане контролювати ринок азартних ігор у режимі реального часу. Систему планується запустити протягом двох років з моменту набуття чинності законом. Ще пів року оператори матимуть на підключення свого обладнання до системи.

Однак є побоювання, що старт системи онлайн-моніторингу може пригальмуватися на невизначений час. Якщо це станеться, то підтримання ліцензій вдарить по кишенях операторів.

Чи буде happy end

Спрогнозувати, що буде з українським гральним бізнесом, не може ніхто. Проте авторка статті, яка більш як шість років брала участь у розробці регулювання для українського ринку азартних ігор, має кілька припущень.

В "опануванні" українського ринку грального бізнесу зацікавлена низка іноземних операторів, які звикли працювати, дотримуючись чітких міжнародних стандартів і правил.

Є велика надія, що вони власним прикладом покажуть, як повинен діяти добросовісний гральний бізнес, створюючи на українському ринку зразкову ділову культуру та практику і роблячи його більш прозорим та цивілізованим.

У будь-якому разі, ставки зроблені, лишилося побачити, як вони зіграють.

Аліна Плющ, партнер ЮФ Sayenko Kharenko

Автор дякує за допомогу в підготовці тексту юристу Sayenko Kharenko Ярославі Чернищук

Верховна рада гральний бізнес законодавство Зеленський