Українська правда

"Навіщо платити": скільки Київ та інші українські міста заробляють на паркінгах

Навіщо платити: скільки Київ та інші українські міста заробляють на паркінгах
ua.depositphotos.com

ЕП склала рейтинг найбільших міст України за розміром доходів, які вони отримують від паркінгів, і порівняла його з результатами міст світу. Що у підсумку вийшло?

У 2019 році комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" заробило на паркінгах 86 млн грн, але скільки з них потрапило в бюджет Києва і на що вони пішли?

Скільки заробляють на паркінгах обласні центри України та закордонні міста, і які частки доходів міських бюджетів становить цей заробіток?

США

Збір за місця для паркування транспортних засобів приносить бюджетам американських міст десятки і сотні мільйонів доларів щорічно.

Так, у 2016 році Нью-Йорк заробив на міських паркінгах 545 млн дол або 0,75% доходів бюджету міста. Чикаго заробило 264 млн дол або 3,62%. В середньому паркінги приносять бюджетам американських міст 1% доходів.

Для порівняння: в Україні цей показник становить 0,06%, тобто в 16 разів менше.

Дохід міст США від продажу паркувальних квитків, 2016 рік

Дохід, млн долМістоНаселення, млнБюджет міста, млн дол, 2015 рік
Частка доходів від паркінгів у міському бюджеті
545,0Нью-Йорк8,6273 0000,75
264,0Чикаго2,717 3003,62
148,0Лос-Анджелес4,008 1001,83
88,2Сан-Франциско0,887 9001,12
72,2Філадельфія1,584 5001,60
68,2Вашингтон0,6910 1000,68
61,7Балтимор0,611 6003,86
57,8Бостон0,682 7002,14
32,1Сан-Дієго1,423 0001,07
27,4Денвер0,701 5001,83
20,7Сіетл0,724 4000,47
14,9Мілуокі0,596002,48
12,8Детройт0,672 6000,49
11,5Х'юстон2,315 2000,22
11,4Сан-Хосе1,033 0000,38
9,0Шарлотт0,852 1000,43
5,6Колумбус0,878000,70
5,2Медісон0,253001,73
4Остін0,953 5000,11
2,8Даллас1,342 8000,10
1,1Мемфіс0,656000,18
1,1Джексонвілл0,891 0000,11
0,9Фенікс1,623 5000,03
0,6Нешвіл0,691 8000,03
0,4Санта-Фе0,08дані відсутнідані відсутні

Джерело: topviewnyc.com

Знайти більш свіжі дані автору не вдалося, але представлені цифри дають уявлення про розмір фінансової екосистеми платних паркінгів. Найбільший дохід на одного жителя приносять паркінги в американському місті Балтиморі.

Дохід від паркування на душу населення у містах США, 2016 рік, дол

100,87Балтимор
98,80Сан-Франциско
98,27Вашингтон
97,20Чикаго
83,37Бостон
63,20Нью-Йорк
45,70Філадельфія
38,98Денвер
37,00Лос-Анджелес
28,66Сіетл
25,10Мілуокі
22,61Сан-Дієго
20,38Медісон
19,02Детройт
11,01Сан-Хосе
10,48Шарлотт
6,37Колумбус
5,03Санта-Фе
4,97Х'юстон
4,21Остін
2,09Даллас
1,69Мемфіс
1,23Джексонвілл
0,87Нешвіл
0,55Фенікс

Джерело: topviewnyc.com

Україна: рейтинг міст за доходами від паркінгів

В Україні майже половина обласних центрів не заробляє на паркінгах. Або міська влада не цікавиться цим питанням, або на міських паркінгах заробляють приватні структури і не платять за це в бюджет міста.

Доходи бюджетів Запоріжжя, Кропивницького, Полтави, Рівного та Сум у 2018- 2019 роках впали, але керівництво міст не поспішає заробляти на паркінгах.

Більш того, Ужгород та Черкаси у 2018 році заробляли на місцях для паркування, але у 2019 році припинили отримувати за це доходи.

У той же час невеликі міста ­­– Тернопіль, Івано-Франківськ, Чернівці – у 2019 році заробили на паркінгах понад 1 млн грн кожне. Рахунок доходів міст "великої п’ятірки" (Київ, Харків, Одеса, Дніпро, Львів) йде на десятки мільйонів.

Рейтинг обласних центрів за сумою збору за місця для паркування, 2019 рік, млн грн

Київ35,70
Одеса29,50
Львів13,10
Дніпро12,60
Харків11,20
Тернопіль2,40
Івано-Франківськ1,10
Чернівці1,00
Чернігів0,70
Херсон0,50
Луцьк0,03
Хмельницький0,01
Вінницязбір відсутній
Житомирзбір відсутній
Ужгородзбір відсутній
Запоріжжязбір відсутній
Кропивницькийзбір відсутній
Миколаївзбір відсутній
Полтавазбір відсутній
Рівнезбір відсутній
Сумизбір відсутній
Черкасизбір відсутній
Донецькн. д.
Луганськн. д.

Джерело: openbudget.gov.ua

Київ

Між тим, це не межа. За даними проєкту генплану Києва, у столиці у 2020 році зареєстровано 1,2 млн автомобілів. Для порівняння: У Нью-Йорку – 1,4 млн авто, проте бюджет Нью-Йорка у 2016 році отримав від паркінгів 545 млн дол, а Київ у 2019 році – 1,3 млн дол. Так, ці міста перебувають в різних "вагових" категоріях, проте порівняння показує, що потенціал столиці ще не розкритий.

До речі, "Київтранспарксервіс" у 2019 році отримав набагато більший дохід – 86 млн грн, але з цих грошей в бюджет міста потрапило лише 35,7 млн грн. Причина – підприємство витрачає багато коштів, 20,5 млн грн на рік, на оплату праці: 102 працівники КП в середньому заробляли по 15,6 тис грн на місяць. 

Там кажуть, що зменшити витрати на оплату праці можна в разі введення в дію автоматизованої системи контролю оплати паркування (АСКОП).

Київ може підвищити доходи міського бюджету від паркінгів також завдяки збільшенню кількості місць для паркування. У 2019 році в столиці їх було 32 тис. З них 6,1 тис експлуатує "Київтранспарксервіс", 25,9 тис КП здає в оренду через аукціони в "ProZorro.Продажі". У грудні 2019 року підприємство направило в КМДА матеріали щодо збільшення кількості місць на 22 тис до 54 тис.

Збільшити доходи бюджету Києва від вуличних паркінгів можна також шляхом покращення платіжної дисципліни водіїв, виведення паркінгів з тіні, введення лише безготівкового розрахунку, збільшення вартості години паркування.

На думку засновника девелоперської компанії KAN Development Ігора Ніконова, проблема столичних паркінгів в дефіциті майданчиків, а втому що ними не користуються.

"Паркінги не будуються з однієї простої причини: ними ніхто не користується. Легше безкарно кидати машину де попало. Будівництво паркінгів має бути бізнесом, за бюджетні гроші будувати неправильно", – заявляв раніше Ніконов в інтерв'ю ЕП.

У містах ЄС, де місцева влада намагається обмежити використання авто, підвищується вартість паркування. Через це місцеві жителі частіше залишають свої машини вдома і користуються громадським транспортом. Проте через відсутність у Києві ефективної і якісної системи громадського транспорту радикальне підвищення тарифів на паркування неактуальне.

До речі, 60% коштів, які люди платять у столиці України за паркування, йдуть на заходи департаменту транспортної інфраструктури – виконавчого органу КМДА із забезпечення безпеки дорожнього руху.[BANNER1]

Одеса, Львів, Дніпро, Харків

В умовному рейтингу ефективності експлуатації міських паркінгів перше місце посідає Одеса, випереджаючи Київ. Бюджет цього міста в шість разів менший за столичний, населення менше утричі, однак частка зборів за паркування в бюджеті Одеси становить рекордні для України 0,26%. Бюджет міста у 2019 році отримав від паркінгів 29,5 млн грн, що лише на 6 млн менше, ніж у столиці.

При цьому діяльність КП "Одестранспарксервіс" абсолютно непрозора на відміну від "Київтранспарксервісу". В одеського КП відсутній сайт, кількість місць для паркування невідома. З відкритих джерел відомо лише про найвищі в країні тарифи: у прибережних районах вартість години паркування сягає 50 грн.

У Львові кількість місць на комунальних паркінгах, підконтрольних ЛКП "Львівавтодор", зменшилася з 6,4 тис у 2015 році до 1,2 тис у 2019 році. У той же час дохід міського бюджету від паркінгів збільшився з 2,3 млн грн у 2015 році до 13,1 млн грн у 2019 році. Діяльність ЛКП "Львівавтодор" також непрозора.

У Дніпрі керівництво КП "Міськавтопарк" стверджує, що має близько 6,5 тис місць, проте на платній основі працюють лише 3 тис. У 2019 році бюджет міста отримав від паркінгів 12,6 млн грн. Діяльність комунальних паркінгів у Дніпрі теж непрозора. З КП конкурує приватне ТОВ "Паркт сервіс группе".

У Харкові паркуванням займається КП "Харківпарксервіс". Його робота теж непрозора: на сайті відсутні фінансові результати, кількість і динаміка місць, плани розвитку. У 2019 році бюджет отримав від паркінгів 11,2 млн грн. У місті найнижча ціна години паркування серед міст "великої п'ятірки" – 5 грн.[BANNER2]

Паркувальні рейтинги обласних центрів

Частка збору за місця для паркування в доходах українських міст у 4-50 разів менша, ніж у містах США.

Рейтинг обласних центрів за часткою збору за паркування в доходах бюджетів міст, 2019 рік, %
Одеса0,26
Львів0,12
Дніпро0,09
Тернопіль0,09
Харків0,07
Київ0,06
Івано-Франківськ0,04
Чернівці0,04
Херсон0,02
Чернігів0,02
Луцьк0,00
Хмельницький0,00
Вінницязбір відсутній
Донецькзбір відсутній
Житомирзбір відсутній
Ужгородзбір відсутній
Запоріжжязбір відсутній
Кропивницькийзбір відсутній
Луганськзбір відсутній
Миколаївзбір відсутній
Полтавазбір відсутній
Рівнезбір відсутній
Сумизбір відсутній
Черкасизбір відсутній
Донецькн. д.
Луганськн. д.

Джерело: openbudget.gov.ua

У рейтингу обласних центрів за темпами росту доходів від збору за паркування за 2018-2019 роки перші два місця посіли Луцьк і Хмельницький, але там надто низька база для порівняння. Справжнім лідером є Тернопіль. Місто на 220 тис жителів за рік збільшило дохід від комунальних паркінгів на 50% до 2,4 млн грн.

Рейтинг обласних центрів за темпами росту доходів міст від збору за паркування, 2018-2019 роки, %

Луцьк328,6
Хмельницький233,3
Тернопіль50,0
Івано-Франківськ37,5
Львів35,1
Дніпро24,7
Чернігів16,7
Одеса16,6
Київ11,4
Харків8,7
Чернівці0,0
Херсон-72,2
Черкаси-100,0
Вінницязбір відсутній
Житомирзбір відсутній
Ужгородзбір відсутній
Запоріжжязбір відсутній
Кропивницькийзбір відсутній
Миколаївзбір відсутній
Полтавазбір відсутній
Рівнезбір відсутній
Сумизбір відсутній
Донецькн. д.
Луганськн. д.

Джерело: openbudget.gov.ua

Рейтинг доходів від паркінгів на душу населення очолює Одеса.

Дохід від паркінгів на душу населення обласного центру, 2019 рік, грн

Одеса29,2
Львів18,2
Дніпро12,7
Київ12,1
Тернопіль10,9
Харків7,8
Івано-Франківськ4,8
Чернівці3,8
Чернігів2,5
Херсон1,7
Луцьк0,1
Хмельницький0,0
Вінницязбір відсутній
Житомирзбір відсутній
Ужгородзбір відсутній
Запоріжжязбір відсутній
Кропивницькийзбір відсутній
Миколаївзбір відсутній
Полтавазбір відсутній
Рівнезбір відсутній
Сумизбір відсутній
Донецькн. д.
Луганськн. д.

Джерело: openbudget.gov.ua

Скільки коштує година паркування в містах ЄС

У 2016 році журналісти Euronews провели дослідження вартості години паркування в центрі європейських міст.

Вартість години паркування в центральних частинах міст, євро

8,11Лондон
7,65Стокгольм
6,40Осло
5,11Копенгаген
5,00Амстердам
4,89Мадрид
4,00Париж
4,00Відень
4,00Афіни
4,00Цюріх
3,70Барселона
3,50Мілан
3,40Дублін
3,00Таллінн
3,00Гельсінкі
3,00Рим
3,00Братислава
3,00Рига
2,75Женева
2,50Франкфурт
2,40Брюссель
2,00Берлін
2,00Прага
2,00Любляна
2,00Вільнюс
2,00Люксембург
1,40Будапешт
1,33Одеса
1,25Лісабон
1,25Глазго
1,16Варшава
0,80Львів
0,50Софія
0,50Бухарест
0,30Київ
0,16Харків

Джерело: euronews.com. Дані щодо міст ЄС – за 2016 рік, дані щодо міст України – за 2019 рік

Дослідники виявили пряму залежність вартості години паркування в центрі міста від вартості нерухомості в цьому місті. 

 
Джерело: euronews.com

Висновок

Досвід США свідчить, що збір за місця для паркування може бути суттєвим джерелом доходів міст. Між тим майже половина міськрад обласних центрів України, бюджети яких з року в рік скорочуються, нехтують цим джерелом. Вони або не займаються паркувальним бізнесом, або вивели цей бізнес в тінь.

Своєю чергою, міста України, бюджети яких отримують дохід від місць для паркування, ведуть цей бізнес непрозоро і часто неефективно, від чого міські скарбниці втрачають мільйони і десятки мільйонів гривень.

місцеві бюджети США доходи ЄС послуги