Сергій Верланов: Я не розумію, за що мене звільнили
Звільнений голова податкової служби озвучив ЕП свою версію того, що сталося напередодні, і чому він вважає рішення Кабміну про заміну голів податкової та митної служб "політичним".
У п'ятницю ввечері на позачерговому засіданні уряд миттєво і без будь-яких пояснень звільнив керівників державної податкової та митної служб Сергія Верланова та Максима Нефьодова.
Насправді ж все не так однозначно.
"З мене зняли обов'язки голови і вивели за штат. Я тепер "голова податкової поза штатом". Це означає, що за процедурою в понеділок я маю прийти і запитати Тітарчука (в. о. голови податкової служби. – ЕП), що мені робити. Якщо він дасть мені якесь завдання, то маю його виконати.
Протягом пів року мені мають запропонувати три нові посади, і якщо я не погоджуся, то відпустити", – так пояснює Верланов технічний бік свого звільнення за статтею 87-1 закону про державну службу.
Норма закону звучить так: "Державні службовці, зараховані за штат відповідно до частини першої цієї статті, продовжують перебувати на державній службі, виконуючи обов'язки державного службовця в межах, визначених керівником відповідного державного органу. Граничний строк такого перебування становить шість місяців з дня звільнення з посади відповідно до частини першої цієї статті".
Очолив податкову службу Верланов у травні 2019 року. Міністром фінансів на той момент була Оксана Маркарова і його кандидатуру вона повністю підтримала.
Чому Верланова звільнили з таким поспіхом? Сам він називає це рішення "політичним".
За останні кілька місяців звільнення Верланова хотів ексміністр фінансів Ігор Уманський. Він заявив, що від податкових "скруток" бюджет втрачає щомісяця 5 млрд грн.
Новий міністр фінансів Сергій Марченко у відкриту конфронтацію з головним податківцем не вступав, але саме він вніс подання про його звільнення.
В експертному та бізнесовому середовищах дії Марченка оцінили неоднозначно. Річ не тільки у Нефьодові та Верланові, а в тому, хто їх замінить. Серед претендентів на керівництво митною та податковою службами фігурували імена Василя Цушка та Олексія Любченка – діячів часів Януковича.
ЕП поговорила телефоном з Верлановим про те, як у нього складалися відносини з Марченком та Уманським, і чому, на його думку, сталося звільнення.
— Як вас звільнили?
— Звільнили таємно. Без розмов. Без попереджень. Без підстав. Наскільки мені відомо, міністр фінансів вніс подання про наше з Максом (керівник митниці Максим Нeфьодов. – ЕП) звільнення з голосу.
Міністр керувався статтею 87-1 закону про державну службу. Ця стаття дозволяє звільняти держслужбовців категорії А за поданням прем'єра або відповідного міністра. Це не дуже чисте юридичне рішення, м'яко кажучи, оскільки ми проходили конкурси тоді, коли цієї норми ще не було.
У будь-якому разі ніяких підстав для звільнення немає. Вони не оголошувалися і не обговорювалися. У березні план за податковими надходженням ми виконали за всіма податками, окрім ренти. Зараз бізнес мені обриває телефон з питаннями, що сталося.
— Відновімо хронологію. У п'ятницю повинно було відбутися позачергове засідання уряду, на якому не планувалося розгядати питання про ваше звільнення. Ви прийшли на засідання. Що було далі?
— У тому-то й справа, що я на ньому не був. Мене ніхто не запрошував на засідання уряду. Там був Нефьодов, тому що мало обговорюватися питання щодо зарплат на митниці.
— Як ви дізналися про своє звільнення?
— Я був на роботі і планував селекторну нараду на понеділок. Мені про звільнення написав один з присутніх на засіданні уряду. Буквально через кілька хвилин ця новина була опублікована в телеграм-каналі депутата Олексія Гончаренка.
— Після призначення Марченка міністром ви з ним спілкувалися? Він вам озвучував якісь зауваження чи побажання?
— Спілкування з ним в мене було дуже поверхове. Відразу після його призначення ми з ним спілкувалися, я йому доповідав про ситуацію з доходами, іншими процесами. Ми з ним були в абсолютному конструктиві. Я йому кілька разів пропонував більш довгу зустріч щодо бюджету за участю інших працівників податкової та Мінфіну.
Усі ці дні я займався новим розписом. У середу ми спілкувалися на цю тему з Сергієм. Ніяких різких рухів з його боку не було.
Я розумію, що можуть ухвалюватися політичні рішення, але можна по-людськи виділити дві хвилини і повідомити людям про це. Можна запросити їх за кілька хвилин до засідання уряду… Мені до будинку уряду з Податкової їхати десять хвилин. Можна було знайти спосіб сказати.[BANNER1]
— Ви називаєте це рішення політичним. У чиїх інтересах воно було ухвалене?
— Я вважаю, що воно відбулося в інтересах представників колишніх еліт, яких було остаточно усунуто від різноманітних податкових схем, починаючи від спирту, пального, тютюну і горілки, і закінчуючи схемами з ПДВ.
В останні два місяці ми особливо гарно попрацювали зі схемним ПДВ і припинили його в промислових масштабах, почали тісніше працювати з правоохоронним органами.
— Можете назвати прізвища тих, хто зацікавлений у вашому звільненні?
— Це в тому числі колишні працівники Міністерства доходів та зборів, які десятиліттями організовували ці схеми. Я їх ліквідовував не шляхом домовленостей з цими людьми, а шляхом ухвалення конкретних рішень.
Після того, як ми ліквідували схеми ПДВ, активізувалися та об'єдналися інтереси різних осіб. Ви бачили звинувачення з боку ексміністра фінансів (заява Уманського про те, що бюджет втрачає від "скруток" 5 млрд грн щомісяця. – ЕП).
Що таке скрутки. Легально придбаний товар реалізується за готівку без оформлення документів, наприклад, через "спрощенців" першої і другої груп, яким вони не потрібні.
Наприклад, підприємство імпортує помідори, продає їх за готівку на ринках і "сірих" торгових точках, і не відображає цю операцію у складі податкового зобов'язання з ПДВ. У цього підприємства в обліку залишиться невикористаним сформований за операцією з придбання помідорів податковий кредит.
За попередньою змовою з іншим підприємством, якому необхідно мінімізувати податкові зобов'язання з ПДВ від продажу цвяхів, такий "скрутник" за винагороду передає цьому підприємству фіктивну (безтоварну) накладну на продаж, наприклад, цвяхів, надавши йому право на податковий кредит і зменшивши власні податкові зобов'язання з ПДВ від цієї операції на суму податкового кредиту, сформованого з придбання помідорів.
Я перевів це в юридичну площину і подав у Генпрокуратуру заяву про неправдиві звинувачення у скоєнні злочину. Будемо розслідувати і подивимося, чим це закінчиться.
Імена я називати не буду. Я ж не розповсюджувач листочків А4 (раніше Верланов говорив ЗМІ, що звинувачення Уманського – це роздруківки на аркушах формату А4 без достатніх доказів. – ЕП).
Паралельно працюватиме парламентська тимчасова слідча комісія, яку на останньому засіданні створили депутати. Юлія Володимирівна (Тимошенко. – ЕП) сказала, що робота комісії може тривати чотири-п'ять тижнів.
У мене питання: що заважало дочекатися результатів роботи комісії? Я за те, щоб ТСК працювала відкрито, при організованій онлайн-трансляції. Якби було негативне рішення комісії, то й рішення про наше звільнення було б зрозумілим.
А так: у п'ятницю звільняємо, за вихідні шукаємо нові кандидатури. Я боюся подумати, що буде в понеділок. І все це – в контексті боротьби з пандемією. Проводити кадрову політику в такий спосіб – це подвійні стандарти. І в боротьбі з пандемією, і в призначенні держслужбовців.
— Я правильно розумію, що супершвидкість вашого звільнення пояснюється тим, що на період карантину введено особливий порядок призначення держслужбовців?
— Я не розумію, за що мене звільнили. Я багато працював з кадрами, і якщо людина не підходить, то можна по-різному їй це пояснити. Мені навіть не озвучили пояснення на кшталт "ми не бачимо тебе в своїй команді".
Пошук відповідей на всі ці питання ми залишимо для правоохоронців і ТСК.
— Як буде організована робота ТСК? Ви братимете участь у засіданнях комісії?
— Думаю, що братиму. Напевно, будуть заслуховування інформації. Звинувачення в мій бік не звучали. Звучали якісь цифри, назви компаній. Я бачу це так: комісія запрошує керівників цих компаній, відповідальних працівників податкової і ми з'ясовуємо обставини.
Можна запросити також журналістів, правоохоронців. Ми сядемо і в публічному форматі з великою цікавістю про все це поговоримо.
— Однією з підстав звільнення Уманського називають його конфлікт з прем'єром через бажання звільнити вас з Нефьодовим. Уманський говорив вам про бажання звільнити вас ще до звинувачень в публічній площині?
— Я з ним спілкувався два рази в перших числах березня.
Уперше ми розмовляли на спільній нараді з ліквідності системи держфінансів. Остання така нарада проводилася ще за часів Оксани Маркарової, потреба в ній дуже назріла.
Вдруге ми спілкувалися у прем'єр-міністра, і пан Уманський справив на мене враження досить професійної людини в сфері фінансів.
— Про що ви говорили?
— Ми обговорювали бюджетні надходження у березні, очікуване виконання бюджету за квартал. Моє звільнення або претензії до мене чи ДПС не обговорювали.
— Як ви оцінюєте перспективи виконання оновленого бюджету? На вашу думку, бюджет реалістичний?
— Я працював з колегами над новим розписом і бюджетом останні чотири дні. Виконання бюджету залежить від моменту закінчення, послаблення чи трансформації карантину. Якщо брати нашу теперішню траєкторію, то на другий квартал цей бюджет є реалістичним. Все ж таки ми не зупинили велику промисловість.
Карантинні заходи великого удару завдадуть надходженням від податку на прибуток і податку на доходи фізичних осіб. Якщо до кінця травня ми не повернемо людей на робочі місця, то наслідки будуть більш критичними.
Сьогодні бізнес ще чекає: звільняти людей чи ні. Багато компаній відправили працівників у відпустки за власний кошт, перевели на "мінімалку". Якщо після 12 травня обмежувальні заходи будуть продовжені, то бізнеси почнуть ухвалювати більш кардинальні рішення.
За таких обставин цілком імовірно, що в другій половині 2020 року бюджет доведеться переглядати ще раз.