Система публічних закупівель в Україні: коли все ProZorro
Боротьба з корупцією наразі є одним із найпріоритетніших питань державної політики України. Донедавна система державних закупівель була однією із найбільш корумпованих ланок, яка трималася лише на особистих домовленостях і закритості, що відкривало широкі можливості для різного роду махінацій, і залишало за бортом достойних учасників процесу, які бажали працювати прозоро.
Події на Майдані стали точкою відліку новітньої історії України, надихнувши підприємців і активістів, які бажали змін на краще, на пошук інструментів, які б допомогли державі дихати з новою силою.
Державні закупівлі, які в "попередньому житті" нашої країни були чи не найбільш тіньовою системою, одними з перших потребували належного регулювання. Адже боротьба з корупцією - це те, що дає позитивний результат для країни в цілому.
Всі бачать все - таким став головний принцип творців системи електронних державних закупівель ProZorro. Система ProZorro і справді дозволила тримати всю інформацію про закупівлі у відкритому вигляді. Сьогодні будь-який громадянин України, а не лише учасник тендерів, може слідкувати за чесністю державних закупівель.
Впровадження електронної системи ProZorro, з одного боку, зменшує корупцію, а з іншого – підвищує ефективність закупівель.
За рахунок росту конкуренції зменшується ціна і підвищується якість. "Чим більшою буде конкуренція, тим більше буде заходити прозорого бізнесу, який створює робочі місця, платить податки, тим, звичайно, буде краще для всіх нас і для економіки в цілому", - зауважує Максим Нефьодов, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України.
Наочний приклад продемонстрували в ПАТ "Укргазвидобування", що є унікальним учасником системи ProZorro, який виступає і як замовник , і як постачальник.
Велика конкуретність торгів (майже в півтора рази більша, ніж середня по країні) дозволила компанії посісти перше місце у рейтингу щодо розміру заощадження коштів.
Головними перевагами електронної системи є економія державних грошей і часу (закупівельникам не потрібно аналізувати всіх постачальників, вони розглядають тільки того, хто зробив кращу пропозицію), прозорість і відкритість, зручність використання, як для постачальників, так і для закупівельників, мобільність, можливість доступу до системі з будь-якої точки країни і без зайвої паперової тяганини.
Крім того, для постачальників продажі через систему ProZorro вигідні ще й тому, що в ній можна знайти покупця з будь-якого регіону країни, а зустрічатися з усіма особисто нема необхідності.
Для того, щоб зробити процес закупівель максимально публічним, було вирішено створити мультиплатформенну систему, до складу якої увійшло близько десяти електронних майданчиків.
До ProZorro і зараз продовжують долучатися нові учасники. Так, закупівлі тепер проводяться і на Українській універсальній біржі.
"УУБ активно підтримує впровадження електронних торгів в сфері державного управління. Ми вже тривалий час проводимо електронні аукціони з реалізації майна банків, які перебувають у стадії ліквідації, також одними з перших почали проводити електронні торги з реалізації державного та комунального майна.
Тепер ми пропонуємо замовникам і постачальникам скористатися нашим електронним майданчиком для проведення закупівель та участі в торгах відповідно. Впевнені, що наш досвід і їх бажання торгувати ефективно приведе до спільного успіху", - говорить Олексій Власенко, директор УУБ.
Так, з 4 квітня 2016 року увійшов в дію Закон України "Про публічні закупівлі", який змінив підхід до державних закупівель навіть на термінологічному рівні.
Віднині державні закупівлі називають публічними, а конкурс, документація конкурсних торгів, пропозиція конкурсних торгів, комітет по конкурсним торгам змінилися на тендер, тендерну документацію, тендерну пропозицію, тендерний комітет.
Сьогодні усі закупівлі держави (державних компаній, установ і органів влади) проводяться виключно через електронну систему ProZorro.
Ринок відкритих даних, який започаткувала система ProZorro, – це, по суті, модель державно-приватного партнерства, яка вже встигла добре зарекомендувати себе в інших європейських країнах. Держава тут виступає власником даних, налаштовує доступ і правила роботи з ними, визначає правила участі в тендерах і контролює якість послуг, а постачальників визначає за результатом тендерів.
У той час, як бізнес пропонує і безпосередньо створює сервіси на базі цих даних. Таким чином, кожна сторона має ряд переваг, а модель в цілому дозволяє значно економити бюджетні кошти.
Як продавали через Prozzoro рік тому та зараз | |||
Prozzoro - пілотний проект (вересень 2015 року) | Prozzoro - національна система публічних електронних закупок (вересень 2016 року) | ||
Кількість тендерів | 5021 | 50779 | ріст в 10 раз |
Очікувана вартість | 1,65 млрд. грн | 24,96 млрд. грн | ріст в 15 разів |
Кількість замовників | 638 | 8726 | ріст в 13,7 раз |
Кількість учасників | 2140 | 17328 | ріст в 8 раз |
Середня кількість пропозицій на торги | 2,67 | 2,23 | |
Середній % економії | 9,24% | 13,86% |
Таким чином, Україна змогла зекономити на запуску технологій і тепер забезпечує висококонкурентний сервіс для державних компаній і бізнесу.
Того року завдяки ProZorro було проведено відкриті торги на закупки більш ніж на 10 млрд., при цьому економія склала 1,3 млрд. грн. Загалом з часу роботи ProZorro українська казна змогла зберегти понад 5,1 млрд. грн.
Наразі система успішно функціонує. 13,6 тис. державних установ, які зареєстровані в ProZorro, оголосили майже 260 тис. тендерів на планову суму понад 117 млрд. грн.