Українська правда

E-commerce в Україні: розвиток попри кризу

Усе більшу частину ринку електронної комерції відвойовує так звана мобільна комерція. За 2016 рік оператори обіцяють покрити 3G всю територію України, тож ще через рік проникнення мобайл очікується на рівні 50%

Глобальний ринок електронної комерції щорічно зростає.

Цьому сприяє все глибше проникнення інтернету у різних регіонах та зростання онлайн-продажів на існуючих ринках.

Український ринок e-commerce перебуває лише на етапі становлення, водночас має значний потенціал для розвитку.

Ринок електронної комерції в Україні, за даними Ekos Global, у 2014 році становив 1,6 млрд дол, у Польщі - 4,7 млрд дол, у Росії - 17,5 млрд дол.

За прогнозами Української асоціації директ-маркетингу, у 2015 році обсяг ринку електронної комерції в доларах скоротиться приблизно на 45% до 1,1 млрд.

Падіння продажів у вітчизняних онлайн-магазинах пояснюється девальвацією гривні та скороченням купівельної спроможності громадян. Частково через це триває переорієнтація на зарубіжні онлайн-магазини, зокрема, китайські.

Прогноз об’єму ринку e-commerce, мільярдів доларів

Джерело: Українська асоціація директ маркетингу

Утім, 2015 рік для українського e-commerce не пройде без позитиву. Принаймні - завдяки прийняттю довгоочікуваного закону "Про електронну комерцію", який, як очікується, усуне багато проблем та відкриє нові можливості для розвитку ринку.

Вписати в закон

У більшості країн питання регулювання електронної комерції давно вирішене. У США акти, що регулюють сектор, з'явилися ще у 1990-х - на початку 2000-х років.

"Україна прийняла такий закон однією з останніх. Перший закон про електронну комерцію з'явився у 1996 році, до цього e-commerce існував лише років п'ять.

Росія і Казахстан прийняли закон теж раніше, ніж Україна. Але в РФ закон приймався зверху вниз, і з цим законодавством досі воює бізнес. У нас навпаки - бізнес і був автором закону, що помітно з деяких формулювань", - відзначає адвокат ІТ та медіа-права компанії "Юскутум" Дмитро Гадомський.

Прийняття закону про електронну комерцію є подією, яку не один рік очікували учасники ринку. Документ, зокрема, врегульовує порядок укладання угод в електронній формі. На переконання експертів, акт виведе бізнес із сірої зони економіки та стимулюватиме інвесторів вкладати гроші у сектор.

"Головне досягнення для бізнесу - угоди у електронній формі прирівняні до угод у письмовій формі. Закон також визначає угоди, які не можуть укладатися в електронній формі. Це угоди щодо нерухомості та інші угоди, що вимагають нотаріального завірення, угоди за участі держави та угоди, що регулюють сімейні стосунки", - розповідає керуючий партнер ЮК "Пруденс" Руслан Кальницький.

Фото mmr.ua

Закон детально описує процедуру укладення угоди в електронній формі, зокрема, пропозицію, прийняття, укладання, підписання та виконання. Закон сприятиме зменшенню документообороту, відзначають юристи, адже він дозволяє продавцям використовувати електронні документи як первинні документи.

Ще одним позитивним пунктом є введення в склад учасників електронної комерції посередників та розмежування відповідальності між ними та продавцями послуг.

"Полегшить життя інтернет-магазинам момент, пов'язаний з дотриманням вимог закону "Про захист персональних даних". Закон гарантує отримання автоматичної згоди покупця при вході в інформаційну систему на право магазину обробляти його дані", - зауважує юрист.

Незважаючи на позитиви, закон потребує доопрацювання. За словами Кальницького, документ виводить із сфери діяльності операторів доставки. "Це не обґрунтовано, адже вони беруть безпосередню учать у реалізації. Крім того, закон не передбачає особливостей угод в окремих сферах", - відзначає експерт.

На думку виконавчого директора ICT Competence Center Яніки Мерило, для інвесторів важливе не стільки прийняття закону, а його дієвість. "Є багато законів, які не працюють", - підкреслює вона.

Мобайл наступає

У світі все більшу частину ринку електронної комерції відвойовує так звана мобільна комерція, тобто онлайн-покупки через мобільні пристрої.

За даними французької компанії Criteo, у третьому кварталі 2015 року 35% усіх трансакцій в e-commerce припадало на мобайл-сектор. З часом ця тенденція, за оцінками Criteo, лише поглиблюватиметься, і вже в кінці 2015 року за допомогою смартфонів та планшетів здійснюватиметься 40% угод у секторі.

Частка "мобільних" трансакцій в e-commerce у другому та третьому кварталах 2015 року

 Джерело: Сriteo

Тут Україна рухається в ногу зі світом. Зростають як частка мобільних відвідувачів на українських сайтах, так і процент замовлень та покупок з мобільних пристроїв. Відсоток користувачів, які заходили на сайти з мобільного телефона, виріс з 29,6% у січні 2015 року до 34,6% у жовтні 2015 року.

Частка "мобільних" відвідувачів на українських сайтах у 2015 році

 Джерело: Ukrainian E-commerce Congress 2015, рейтинг сайтів LiveInternet, 44 239 українських сайтів

"Останній квартал є найактивнішим у контексті продажу мобільних пристроїв. На початок 2016 року отримаємо проникнення на рівні 40%. За 2016 рік оператори обіцяють покрити 3G всю територію України, тож ще через рік проникнення мобайл буде на рівні 50%", - каже директор з розвитку Admixer Іван Федоров.

За словами генерального директора Olx.ua Сергія Гапоченка, половина відвідувачів з України заходять на сайт з мобільних пристроїв. Мова йде про мобільні додатки, мобільні версії і всі типи мобільних пристроїв, пояснює він.

В Україні частка замовлень та покупок з мобільних пристроїв у 2013 році становила лише 4%, однак вже у 2015 році даний показник підскочив до 14%. Аналітики прогнозують, що у 2016 році ця цифра може сягнути 20%. За словами Гапоченка, кожне третє оголошення на Olx.ua подається з мобільного пристрою.

Драйвери зростання

Крім нового закону, посприяти розвитку електронної торгівлі в Україні можуть й інші процеси, наприклад, розширення способів оплати для покупців.

"В Україні мінімум 3 млн людей платять картками в інтернеті. Коли вони прийдуть в e-commerce? Коли в інтернет-магазинах з'явиться можливість платити карткою. Зараз українці за допомогою карток купують більше за кордоном, ніж усередині країни", - зауважує директор з розвитку Portmone.com Тарас Волобуєв.

На думку гендиректора ФК "Центр фінансових рішень" Катерини Мелеш, збільшити обсяги продажів онлайн-торгівлі могла би більш активна співпраця інтернет-магазинів з установами, які можуть надати покупцям кредит.

"Зараз в кредит в інтернеті здійснюється лише кілька відсотків покупок від загальної їх кількості. Позики можуть дати багато переваг інтернет-магазину, що ми уже спостерігаємо. Це, зокрема, зростання продажів на 5-10% та збільшення рівня середнього чека на 20-25%", - розповідає  Мелеш.

Важливу роль у зростанні онлайн-продажів також відіграє проникнення інтернету в регіонах України. За даними компанії EY, цей показник за 2015 рік порівняно з 2014 роком збільшиться з 46% до 49%. Іншими словами, робити покупки онлайн теоретично зможуть ще півтора мільйона громадян.

Драйверами зростання e-commmerce також можуть бути розширення мережі логістичних компаній та розвиток платіжних систем.

 Джерело: огляд "Ринок електронної комерції України", EY
ІТ торгівля