Митниця наказала збирати вдвічі більше
На усіх митницях Україні дійсно зупинилося оформлення товарів. Справа у тому, що керівництво Держмитслужби наказало більше ніж удвічі збільшити надходження. Для цього усі "ліві" платежі вимагають платити офіційно. Митники вже почали звільнятися, щоб уникнути криміналу. Паралельно почалися переслідування структур, які раніше допомагали швидко пройти "розмитнення".
У середу "Економічна правда" з посиланням на джерело в Держмитслужбі повідомляла, що з четверга 15 березня митниця "стоїть". Розмитнити товар, що ввозиться до України, стало практично неможливо. Після публікації новини ці факти нам підтвердили ще з кількох джерел.
В той же день прес-служба Держмитслужби спростувала інформацію про затримку вантажів на пунктах пропуску.
Однак ЕП вирішила провести журналістське розслідування з цього приводу. Воно підтвердило, що наше ствердження було правдивим.
З розмов з імпортерами, митними брокерами та навіть з самими митниками ЕП вдалося встановити, що проблему з "розмитненням" почали виникати навіть раніше - приблизно, після 10 березня. В середині ж минулого тижня митниця дійсно "встала" майже повністю.
Причиною послужило неофіційне вимога Києва (а саме голови Держмитслужби Ігоря Калетніка) збільшити стягування митних платежів більш ніж в два рази.
Наприклад, якщо до недавнього часу суб'єкт ЗЕД платив за "розмитнення" машини 80 тис грн до бюджету і ще $10000 "правильним" людям, то тепер за таку ж машину в бюджет потрібно перерахувати приблизно 180-190 тис грн. Тобто, більше, ніж раніше за обома напрямками.
Крім того, митники задіяли новий принцип для розрахунку платежів. Раніше збори сплачувались виключно з автівки, за Єдиним митним тарифом.
Але тепер якщо хтось думає, що ставки встановлюються ЄМТ, і прямо залежать від митної вартості завезеного товару, то він помиляється. Українська Держмитслужба бажає стягувати платежі, як де-небудь в Бурунді або Руанді: з тонни завезеного товару або ж з машини. У розрахунок, зрозуміло, береться більша з двох сум.
Товар | Код | За тонну, грн | З однієї автівки, грн |
одяг, взуття | 61,63,63,64 | 24000 | 400000 |
тканини | 51,52 | 16500 | 272000 |
телевізори, комп'ютери | 8471,8528 | 26000 | 264000 |
автозапчастини | 8407,8421,8424,8501,8511,8512,8538,8708 | 22000 | 224000 |
электроніка (ресівери, автомагнітоли, радіо, DVD) | 0519,8521,8525,8527 | 20000 | 248000 |
іструменты та їх запчастини | 8201,8202,8203,8204,8205,8206,8207, 8208,8209,8210,8211 | 5500 | 128000 |
лампочки | 8539,854 | 15000 | 152000 |
лампи, світильники, бра | 9405 | 15000 | 138000 |
іграшки | 95 | 10000 | 96000 |
керамічні вироби та керамічний посуд | 6911,6912,6914 | 6500 | 136000 |
посуд, скло | 7013 | 7500 | 112000 |
меблі | 94 | 8500 | 144000 |
меблі Естонії | 94 | 20800 | 176000 |
сумки | 4202 | 9000 | 144000 |
двері | 7308 | 9500 | 95000 |
побутові електроприлади | 8508,8418,8415,8516 | 16000 | 176000 |
парасольки | 6601 | 11000 | 176000 |
парасольки садові | 660110 | 11000 | 128000 |
постільна білизна, рушники | 6302 | 11500 | 240000 |
радіатори | 7322110001 | 6500 | 128000 |
спортивні товари | 9506911000, 9506919000 | 8000 | 144000 |
біжутерія | 7117, 7010 | 10000 | 144000 |
швейна фурнітура | 9607,9506,711230 | 7700 | 144000 |
сувеніры | 6913 | 10500 | 144000 |
кухонне приладдя неелектричне | 7323 | 9000 | 144000 |
вироби з пластику, квіти, посуд | 3924,6702,392640 | 9500 | 136000 |
велосипеди | 6712 | 19500 | 112000 |
зажигалки | 861310, 961320 | 8000 | 144000 |
нетканий матері,ал | 5603,5506, 7019 | 11000 | 144000 |
автомобільші шини | 4011 | 10000 | 160000 |
шини (камери) для велосипедів | 4011500000, 4013200000 | 5500 | 112000 |
диски автомобільні | 8708705090 | 12000 | 180000 |
меблева, віконна, двірна фурнітура | 8301,8302,8303 | 11050 | 200000 |
меблеві комплектучі ( крім фурнітури) | 9600 | 144000 | |
пледи | 6301 | 12000 | 160000 |
метізи | 7318, 7322,3917,8482 | 9000 | 144000 |
канцтовари | 8000 | 144000 | |
знаряддя для рибалки | 8507100000, 9507201000, 9507300000, 9507900000, 8531809590, 4202929800, 4202921900 | 8000 | 152000 |
ручний електроінструмент | 12500 | 192000 | |
велозапчастини | 7000 | 11200 |
Фірми "правильних" людей поки дійсно не функціонують, і їм поки платити не треба. Однак ніхто не вірить, що після якогось переформатування цей "обов'язковий" платіж не повернеться. Але вже в навантаження до різко підвищених зобов'язань перед бюджетом.
До речі, подейкують, що той же Юра "Єнакіївський", нещодавно відбув на відпочинок за кордон, уже повернувся і оголосив, що ніякого відношення до "пріпочковавшімся" до митниці фірмам ніколи не мав. Мовляв, люди просто нахабно скористалися його добрим ім'ям.
За останні роки Україна вже стикалася з різким підвищенням офіційних платежів до бюджету. Після "помаранчевої" революції нова влада поставили завдання різко збільшити надходження від митниці. Тодішній голова Митниці Валерій Хорошковський збільшив відрахування майже миттєво, у простий спосіб – частину грошей, які раніше сплачувались за "контрабас", стали перераховувати офіційно. Реально ж, корупційні механізми жодний голова Митниці досі не ламав. І через деякий час схеми запрацювали знов.
У 2012 році встановлення нового порядку сплати платежів мимо бюджету - поки справа майбутнього. А прямо зараз, за словами одного з митників, у відомстві відбуваються масові звільнення співробітників підрозділів, що відповідають за розрахунок тарифів.
Кажуть, що у Харкові такі співробітники пішли всім відділом, а у Києві звільнився начальник відділу, і тому подібні речі. Лікарняний нібито сьогодні теж "не канає": на митниці кажуть, що якщо співробітник "відкинеться" сьогодні на лікарняний, то після "одужання" керівництво служби його звільнить за статтею.
Небажання працювати в таких умовах саме співробітників тарифних підрозділи не дивно. Вони не хочуть брати на себе відповідальність за те, що вважають хіба що не відвертим криміналом.
Зараз для багатьох митниць це буденна картина. Фото sribnazemlja.org.ua |
Адже саме їм пропонується кратно збільшувати митну вартість за тими ж контрактами, за якими ще пару тижнів тому здійснювався ввезення тих же товарів за значно меншою вартістю.
Зрозуміло, у законний спосіб обґрунтувати таке підвищення неможливо. А ось стати дійовою особою кримінальної справи цілком реально, адже неофіційні вказівки до справи "пришити" буде складно.
Саме тому сьогодні провезти товар можна далеко не через всі митниці, навіть за новими розцінками! Які, нагадаємо, не усувають ризику можливого перерахування додаткових платежів "правильним" людям в майбутньому.
Правда, нинішні проблеми з "розмитненням" стосуються не всіх товарів. Скажімо, з митної очищенням петрушки або кропу проблеми навряд чи виникнуть.
Керівництво Держмитслужби виділило такий собі перелік товарів "групи "А ". І неофіційним шляхом довела на місця, за якими ставками їх розмитнювати. Ця таблиця є в розпорядженні ЕП. Нажаль, ми не можемо так же швидко навести попередні дані, але за свідченнями митників усі цифри зросли десь у 2,3-2,4 рази.
Про реальні причини виникнення ситуації, що склалася, достеменно знає, мабуть, дуже вузьке коло людей в керівництві держави. Нам же залишається висловлювати припущення, озвучені нашими співрозмовниками.
Звичайно, це вимога президента знайти додаткові кошти на соціальні виплати, що мають відбутися перед виборами до парламенту восени цього року. Але є також інші пояснення.
Відповідно до одного з припущень, нинішнє керівництво Держмитслужби не до кінця дотримувалося угоди з освоєння фінансових потоків, що в числі іншого привело і до недобору платежів до бюджету. Тепер воно намагається гарячково компенсувати цю прикру непорозумілість.
Не суперечить першому припущенню інше: "Сім'я" вирішила, що простіше управляти фінансовими потоками самостійно, ніж через нинішнього главу Держмитслужби Калетніка. З цим же можуть бути пов'язані переслідування, що обрушилися на "правильних" людей та їхні фірми.
Можливо, переформатування роботи Митниці відбудеться саме в цьому напрямку. І тоді всі фінансові потоки, пов'язані з проходженням товарів через кордон, будуть контролюватися "Сім'єю" так само щільно, як зараз контролюється, наприклад, "обнал" - переведення безготівки в готівку.
Так чи інакше, але наші співрозмовники припускають, що якийсь компроміс в описаній проблемі має бути знайдений уже в найближчі дні - в останній тиждень березня.
Відповідно, є надія, що вже 26 або 27 березня вантажі через митницю почнуть проходити.