Українці економлять на бензині
Впродовж останніх тижнів ціни на нафтопродукти були відносно стабільними, але обсяги їх споживання почали падати.
Власники авто почали менше купувати бензинів та дизпалива за готівку - вже п’ять місяців попит з їх боку стабільно знижується. Учасники ринку говорять про поступову і тиху "дизелізацію" країни, яка є природною для країн Європи.
Більш виразною є ситуація на ринку бензинів. Якщо рівень попиту на дизпаливо ще в травні знаходився у "плюсі", то попит на бензини демонструє "мінус" вже вісім місяців поспіль. Аналітики ринку вважають, що подібна динаміка є свідченням наявності розриву між доходами населення та зростанням цін на пальне.
Мал.1 Динаміка реалізації бензинів та ДП у порівнянні з показниками минулого року, %
Джерело: Держстат |
"Люди навчилися рахувати власні гроші, - говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO. – Ціни стабільно високі, тому водії за останні два роки навчилися оптимізувати маршрути, а значить і зменшувати витрати на паливо".
Як зазначає заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев, особливо помітне зниження попиту на пальне спостерігається в Києві і області, Львівській та Винницькій областях. Експерт наголошує, що мережам АЗС вже не допомагають ані нові програми лояльності, ні стимулювання великих закупівель. До того ж, переважна більшість українців не купують нафтопродукти на АЗС, яким не довіряють.
Представники ж мереж АЗС пов’язують падіння попиту як зі зростанням цін на пальне, так і з певними психологічними факторами. "Подорожчання пального, безумовно, відбилося на споживацьких настроях. Особливо ця тенденція до зміни уподобань стала помітною після того, як ціна бензину А-95 перетнула психологічну межу в 10 грн. за літр",- визнає Олег Дорожовець, провідний фахівець зі зв'язків із пресою "Концерну Галнафтогаз" (мережа АЗК "ОККО").
Тим не менше, поки що падіння попиту не є занадто великим. Споживання дизпалива хоча і падало впродовж п’яти місяців, але в натуральному вираженні показники цього ринку зменшилися менше ніж на 2%. Дещо гірша ситуація з бензинами. Не виключено, що до кінця року оператори реалізують приблизно 250-300 тис тонн менше, ніж у минулому році.
Мал. 2 Обсяги реалізації бензинів та ДТ в січні-жовтні 2010-2011 рр., тис. т
Нафтотрейдери констатують, що водії активно продовжують пристосовуватись, щоб економити на пальному. Зокрема, вони споживають більше бензину А-92 замість дорожчого 95-го.
"Мотивами економії керуються і ті водії, які переходять з використання А-95 на 92-й бензин. Тим паче, що на внутрішньому ринку зараз існує стабільна пропозиція високоякісного імпортного А-92, в якому вміст сірки може бути набагато нижчим, ніж у бензині А-95 українського походження" - говорить Олег Дорожовець.
Мал. 3 Різниця у попиті на марки бензинів А-90-92 та А-94-98 в 2010-2011 рр., %
Джерело: Держстат |
Цю тенденцію наочно підтверджує статистика. Поглянувши на цей графік, можна побачити два пікові періоди зростання попиту на А-92 – в лютому та серпні. Причому зростання продажів А-92 супроводжувались приблизно аналогічними падіннями попиту на бензини А-95.
Хоча тенденція зберігає свою актуальність, у вересні-жовтні розрив між реалізацією А-95 та А-92 скоротився. Це можна пояснити ефектом "звикання" до цін після закінчення дії зменшених акцизів. Як відомо, з квітня по серпень в Україні діяли зменшені акцизи на паливо. Після закінчення цього терміну бензини подорожчали на 50 євро на тонну, які знову бере собі держава.
Також оператори ринку відзначають поступове зниження попиту на вітчизняне паливо, пояснюючи це поступовим оновленням парку автотранспорту.
"Скорочується автопарк вітчизняних автівок, їм на заміну приходять машини іноземного виробництва із двигунами, розрахованими на норми Євро-4 та Євро-5. Відповідно, зростає попит на імпортне паливо", - пояснює комерційний директор столичної мережі АЗС КЛО В’ячеслав Стешенко.
Однак, як зазначає Геннадій Рябцев, все більше автомобілістів відмовляється від найбільш прибуткового для компаній "іменного" палива. Саме воно зазвичай і виробляється з імпортного палива зазначених стандартів.
Іншим способом, яким споживачі економлять на паливі, є перехід на зріджений газ. Представники мереж АЗС вважають, що ця тенденція залишається актуальною, незважаючи на стрибок цін, що відбувся літом. Тоді митниця почала затримувати на кордоні цистерни зі зрідженим газом, а в Україні група компаній почала скуповувати газ вітчизняного виробництва. В результаті, склався штучний дефіцит цього типу палива, і роздрібні ціни зросли майже на гривню – з 5,7 до 6,35 грн./л.
"Влітку, коли на зріджений газ почала зростати ціна, споживач десять разів подумав перед тим, як встановлювати газобалонне обладнання. Втім, незважаючи на виключно високу динаміку цін на пропан-бутан в цьому році, встановлення ГБО все ще має сенс", - говорить Сіренко.
Однак, якщо ще в першому півріччі загальній ємності українського ринку пророкували перетнути позначку в 1 млн т, то зараз прогнозується лише символічне зростання.
"За нашими оцінками, цього року ринок автогазу додасть в обсягах не більше 5%. У зв’язку з цим, можна сказати, що скорочення попиту бензину відбувається за рахунок економії автомобілістів", - вважає директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Зокрема в компанії "ТНК-ВР Комерс" прогнозують, що цього року споживання зрідженого газу складе приблизно 0,8 млн т – стільки же було у 2010 році.
З іншого боку, учасники ринку, зважаючи на символічне просідання попиту на дизельне пальне, говорять також про поступову і тиху "дизелізацію" країни.
"Дизелізація" ринку – це процес, який останнім часом характерний для більшості держав Європи. В Україні він просто проявився дещо пізніше, бо недостатня якість дизпалива обмежувала імпорт дизельних авто в Україну. Тепер ситуація змінилася на краще, бо автомобілісти, принаймні, отримали можливість вибору: поряд із продукцією українських НПЗ, на ринку з’явилася достатня пропозиція високоякісного дизпалива євростандарту і навіть преміального ДП" - говорить Олег Дорожовець.
Про повільну "дизелізацію" говорить и В’ячеслав Стешенко, і вважає, що вона відбувається тихими темпами через квоти автоімпортерів і ціноутворення на дизельні авто при несуттєвій різниці у вартості дизпалива і бензину. Однак, деякі аналітики ринку вважають, що більш стабільний попит на дизельне пальне пояснюється іншими причинами.
Водночас, тенденція поки не є дуже виразною. "Наявність "дизелізації" в країні не можу підтвердити. Промисловий попит на дизпаливо цього року зріс. Як мінімум, ми спостерігаємо збільшення обсягів сільгоспробіт та найактивнішу фазу виконання будівельних робіт на інфраструктурних об’єктах для Євро-2012", - зазначає Олександр Сіренко.
Втім, у компанії PKN Orlen розраховують на поступове відновлення попиту на бензини, яке має початися вже в цьому році з Західної Європи, де цей показник має збільшитися менше ніж на 1%. А в 2018 році, за прогнозами компанії, він збільшиться на 7% за рахунок зростання попиту як в Східній, так і Західній Європі. Тому не виключено, що "дизелізація" в Україні просто не встигне сягнути європейських масштабів.