Влада написала бюджет без опозиції. Документ
Бюджетний комітет Верховної ради 18 жовтня розглянув остаточний варіант проекту бюджету-2012.
З самого початку депутати внесли близько півтори тисячі поправок. Після трьох тижнів роботи численних підкомітетів, у підсумкову таблицю увійшло 1351 поправка на загальну суму 386 мільярда гривень, що практично дорівнює другому бюджету.
"Економічній правді" вдалося отримати копію законопроекту № 9000 в тому вигляді, в якому він піде на розгляд парламенту в першому читанні. Жодних сюрпризів в ньому не виявлено.
В цілому, бюджетний комітет відхилив більше 90% поправок, запропонованих усіма депутатами. Під час вивчення документа редакція помітила, що опозиційним депутатам не вдалося "протягти" практично жодної пропозиції.
З висновками "ЕП" не погодився перший заступник голови бюджетного комітету Владислав Лук'янов, однак постатейний розгляд все ж показує, що опозиціонери ніяк не вплинули на майбутній бюджет.
Наприклад, за традицією, без всяких пояснень в законопроекті зазначено суму, яка повинна надійти від приватизації в 2012 році - 10 мільярдів гривень. Всі правки, в яких опозиціонери вимагають уточнити, що власне буде продаватися, відхилено.
Окрім того, в проекті держбюджету Кабмін пропонує в 2012 році надати державні гарантії на суму в 15 мільярдів гривень. Під таку ж суму держава надала гарантії і в 2011 року.
До цієї статті було запропоновано 11 поправок. Серед них, пропонувалося "надати перелік та суми запозичень підприємств-позичальників, яким державою були надані гарантії", надати держгарантії КП "Дніпропетровський метрополітен" на 2,612 мільярда гривень, "Нафтогазу" - на 1,883 мільярда гривень, на модернізацію газопроводу "Урегой-Помари-Ужгород" - 0,579 мільярда гривень.
Всі поправки бюджетний комітет пропонуватиме депутатам відхилити.
Варто додати, що в проекті держбюджету-2012 Кабмін не уточнює, кому, скільки і на яких умовах будуть надаватися держгарантії. Тобто уряд Миколи Азарова сам визначатиме кому і під які проекти їх надавати.
Також комітет відхилив декілька пропозицій, які передбачали погашення частини боргу Ощадбанку СРСР перед громадянами Україні.
Також не дивно, що відхилено всі варіанти правок, які передбачали б зменшення витрат на утримання Державного управління справами, Апарату Верховної ради та Адміністрації президента.
"Я навіть запропонував досить провокаційну правку, щоб подивитися, прийметься чи ні. Вона звучала приблизно так, що Кабмін зобов'язаний контролювати цільове використання коштів їх головними розпорядниками, які вони отримують під гарантії. Ну а хто ж ще повинен це робити? Навіть це вони відмовилися затверджувати, не кажучи вже про пропозиції, які ми давали по Києву, по медицині", - розповів "ЕП" депутат Кирило Куликов.
Лук'янов спростував його слова. "Під низкою поправок, за якими комітет приходив до єдиної думки, стоїть не тільки прізвище депутата Лук'янова. Крім того, ряд поправок відрізнявся між собою редакційно, і депутати знімали свої пропозиції", - сказав депутат.
За його словами, з боку меншості конструктивні поправки були у членів бюджетного комітету.
"Активну роль грали депутати Жебрівський, Куликов, Борисов, Мельник, Лук'янов, Баранов. Ось кістяк нашої робочої групи. Депутати Потапов, Цюрко, Андрус приходили на засідання робочої групи", - підкреслив Лук'янов.
"Ви знаєте, наприклад, що в 2011 році поміняли розпорядника коштів за програмою реконструкції "Охматдиту". 230 мільйонів забрали у МОЗ, і завели під агентство з підготовки до "Євро-2012". На ці гроші вони зробили техніко-економічне обґрунтування і звалили всі корпуси. А далі грошей немає, цього року не виділили", - бідкається Кирило Куликов.
Зате комітет пропустив значну частину пропозицій, внесених головою Валерієм Барановим - Блок Литвина, та його заступниками, "регіоналами" Лук'яновим і Петром Мельником. Саме ці люди є головними бюджетними лобістами в парламенті, які змінили на цьому поприщі Сергія Терьохіна і Олега Ляшка.
Велика частина їх правок є технічними - наприклад, вноситься або забирається формулювання "у порядку, визначеному Кабінетом міністрів". Трохи менше дрібних пропозицій, на кшталт, виділити кілька мільйонів на ремонт даху в сільській школі.
Є правка, яка робить можливим повторення скандальної історії, коли державні дотації отримали підприємства, що мають відношення до першого віце-прем'єра Андрія Клюєва.
Депутати Лук'янов і Мельник запропонували трохи скоротити формулювання "Державна підтримка реалізації інвестиційних проектів у пріоритетних напрямах галузей промисловості, визначених Концепцією проекту Загальнодержавної цільової економічної програми розвитку промисловості на період до 2017 року, в тому числі через механізм здешевлення кредитів".
Тобто, з рядка з фінансуванням на суму 357 мільйонів гривень прибрали згадку про держпрограму. Іншими словами, Кабмін сам вирішить, кому віддати ці гроші. Цікаво, кому ж?
Найбільш кумедною є пропозиція Баранова і Лук'янова, яка майже точнісінько повторює правку, що надійшла з боку екс-спікера Арсенія Яценюка.
Суть поправки зводиться до того, щоб на 50% скоротити автопарк міністерств і відомств, а також скоротити депутатські пільги.
У Яценюка стверджують, що цю правку вони подали першими. "Ми точно внесли її до 1 жовтня, і на той момент ми були єдиними", - повідомив виданню співрозмовник у "Фронті Змін".
У свою чергу, Лук'янов стверджує, що першим був саме він.
"Те, що Арсеній Петрович приєднується до ініціатив Партії регіонів, можна тільки вітати. Може, він і в інших питаннях буде займати більш конструктивну позицію, в якій буде більше реалізму і менше популізму", - сказав Лук'янов.
За його словами, опозиційні депутати не підтримували пропозиції щодо скорочення частини витрат.
Не обійшлося і без казусів. Як розповіло джерело видання в Міністерстві економіки, нещодавно представники всіх міністерств збиралися у Верховній раді, щоб висловити свої побажання до законопроекту. Ці пропозиції були зібрані комітетом.
"Робоча група з розпорядниками коштів почала працювати за два тижні до закінчення терміну подачі поправок. На самому початку, за рішенням комітету я займався здебільшого цією роботою. З другого тижня цю роботу вів голова комітету. Тому технічні правки подані за моїм підписом і підписом голови комітету", - сказав Лук'янов.
Але джерело в Мінекономіки запевнило, що в результаті комітет відхилив більшу частину прохань розпорядників.
"Ми намагалися вибудувати нормальний бюджет, враховуючи недоліки бюджету-2011. Говорили, що от у нас такі програми, але вони не працюють, тому що грошей не вистачає або вони неправильно виділяються. Найцікавіше, що депутати нас слухали, щось записували, говорили, що відправлять в міністерство фінансів. Виявилось, що два тижні роботи пішли коту під хвіст", - обурився чиновник.
"Економічній правді" також вдалося отримати думку опозиції про проект бюджету-2012 в особі Кирила Куликова, депутата від НУНС.
"Цей бюджет побудований незрозуміло на яких макроекономічних показниках. Перш за все, повинен бути прогнозний звіт Ради НБУ. Ми знаємо, що вона не збирається вже рівно два роки. На якій базі у нас вираховується курс? Звідки вони його взяли?", обурюється депутат.
Він також зазначив, що ще група макропоказників, які лягають в основу бюджету, міститься в Програмі соціально-економічного розвитку на 2012-2014 роки, яку захищав Клюєв в парламенті.
Також не зрозуміло, чому бюджет 2012 року не має ніякого відношення до затвердженої програми уряду.
"Мені відповіли, що "ми робили бюджет песимістичним, а буде краще - тоді будемо виконувати програму". Навіщо тоді ухвалювати програму розвитку?", - додав опозиціонер.
Якщо говорити про ті проблеми, які були оговорені в меморандумі, підписаному між урядом, "афганцями" і "чорнобильцями", то там зазначається, що в 2012 році пільги будуть не менші, ніж в 2011.
"Ми знаємо, що все виконання зобов'язань за даною постановою становило близько 7%. У бюджеті на наступний рік це все не закладено", розповів Куликов.
Тож до цього бюджету виникає маса питань, до того ж депутати зазначають, більшість вимог опозиції до бюджету навіть не приймають на розгляд у бюджетному комітеті.
Нагадаємо, що уряд пропонує парламенту прийняти держбюджет-2012 з доходами 337,556 мільярда гривень і видатками 361,585 мільярда гривень.
Граничний дефіцит бюджету урядовці пропонують встановити на рівні 24,129 мільярда гривень.
Доходи зведеного бюджету в 2012 році уряд пропонує затвердити в в розмірі 428,5 мільярда гривень.
Граничний обсяг державного боргу проектом держбюджету-2012 пропонується встановити на рівні 415,565 мільярда гривень.
В уряді переконують, що показники держбюджету-2012 узгоджені з Міжнародним валютним фондом.
Розробляючи головний фінансовий документ країни на 2012 рік, Кабмін виходив з таких показників: реальний ВВП виросте 5%, номінальний збільшиться на 16,6% до 1,505 трильйона гривень, зростання промвиробництва становитиме 5,5%, інфляція - 7,9%, прогнозний середньорічний курс гривні - 8,1 гривні за долар, іноземні інвестицій - 6 мільярдів доларів.
Деякі важливі показники проекту Держбюджету-2012:
Видатки Державного бюджету
Державні гарантії з лобістськими поправками
Доходи Державного бюджету
Прожитковий мінімум
Фінансування дефіциту державного бюджету
Повернення і надання кредитів з держбюджету
Граничний обсяг державного боргу
Граничний обсяг дефіциту держбюджету
Мінімальна зарплата
Надходження від НБУ