Азаров монополізував ринок автогазу?
До рішення уряду на спецаукціонах для населення продавалося 10 тисяч тонн скрапленого газу на місяць, бо населення більше не споживає, після нього - 40 тисяч тонн. В результаті, 30 тисяч тонн газу із спецаукціонів перепродається не населенню, а трейдерам за більш високою ціною.
Стрімкий ріст цін на бензин, який з початку 2011 року подорожчав на 26%, змусив багатьох автомобілістів перевести свої автівки на скраплений газ.
В результаті це підштовхнуло вгору ціни на автомобільний газ, який з початку 2011 року в середньому подорожчав на 28% до 6,82 гривні за літр в середині серпня.
За оцінками "Консалтингової групи А-95", в 2011 році споживання скрапленого газу може досягти 1 мільйона тонн, що виведе Україну в трійку найбільших ринків цього ресурсу в Європі після Польщі та Туреччини.
На скрапленому газі працюють переважно недорогі автомобілі - 70% від усієї кількості авто з газобалонним обладнанням, 25% припадає на пасажирський транспорт і транспорт, що перевозить харчі, і тільки 5% - на престижні авто.
Найбільшу динаміку ціни на скраплений газ показали влітку після стабілізації бензинових котирувань. Так, у липні автомобільний газ подорожчав на 12% порівняно з червнем, а в серпні - на 8% порівняно з липнем 2011 року. Якщо у січні літр цього пального в середньому коштував 5,32 гривні, то в серпні - 6,82 гривні.
Так, 16 серпня ціна на скраплений газ пробила психологічну позначку - 7 гривень за літр. За даними "А-95", в мережах АЗС "Окко" та WOG автогаз подорожчав на 20 копійок до 7,05-7,1 гривні за літр. На заправках "Лукойла" пропан-бутан подорожчав на 30-40 копійок до 6,95-7,2 гривні за літр.
Учасники ринку вважають, що роздрібні ціни досягли піку: споживачам не вигідна така вартість пального, і це може призвести до зниження попиту.
Динаміка цін на скраплений газ в Україні, 2010-2011 роки
Джерело: консалтингова компанія UPECO
Причиною різкого подорожчання автогазу став парадокс: одночасно із збільшенням попиту була штучно зменшена пропозиція, як результат - дефіцит.
Зокрема, з 1 січня 2011 року новий Податковий кодекс вперше збільшив ставку акцизного збору з 0 до 40 євро за тонну. До того ж, митниця почала масовий відбір проб імпортного скрапленого газу, затягуючи оформлення партій на два-три тижні.
"Оператори кажуть: якщо раніше митниця виконувала процедури протягом трьох-семи днів, то влітку 2011 року партії стоять на митному пункті по два-три тижні", - повідомив ЕП аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
В результаті, у кількох великих газотрейдерів на кордоні "застрягло" по 70-90 вагонів зрідженого газу.
"Дефіцит, а відтак - і подорожчання газу обумовлені проблемами на митниці. Імпорт скрапленого газу став чи не єдиним джерелом задоволення зростаючого попиту, адже можливості українських виробників обмежені", - підкреслив Сергій Куюн.
Справді, частка імпортного пального в річному балансі скрапленого газу України поволі зростає - з 20% у 2010 році до 23% у 2011 році.
Основними його виробниками є державні "Укргазвидобування", "Укрнафта" та "Укртатнафта" - дві останні контролюються співвласником Приватбанку Ігорем Коломойським та "Нафтогазом", а також Лисичанський НПЗ, яким володіє ТНК-ВР.
Ситуацію на внутрішньому ринку автогазу погіршили й інші фактори. Лисичанський НПЗ, який 2010 року займав 23% ринку, у травні-червні вивіз до Росії 80% свого пального, а в серпні "Укртатнафта", яка займає 12,5% ринку, перенесла на невизначений термін комерційні аукціони з продажу скрапленого газу.
За даними учасників ринку, "Укртатнафта", перенісши аукціони, змінила схему реалізації цього пального. Так, у мережі АЗС ANP, яку контролює "Приват", газ коштує на 20-30 копійок менше, ніж у конкурентів. Ціна на нього на АЗС "Привату" 16 серпня зросла на 20-30 копійок до 6,7-6,8 гривні за літр.
Отже, припускають експерти, ресурс, який повинен був продаватися на аукціоні, міг потрапити на ці АЗС.
"Адміністративний тиск, скасування аукціонів і затримка на митному кордоні значних обсягів пропан-бутану не залишає надій на стабілізацію цього сегмента ринку пального", - підкреслив заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.
Сіренко додав, що зовнішній ринок не впливав на зростання роздрібних цін на зріджений газ в Україні у липні-серпні 2011 року.
Індикатори зовнішнього ринку і роздрібних цін в Україні
Джерело: консалтингова компанія UPECO
В свою чергу, Куюн прогнозує, що газ для авто у серпні дорожчатиме. "Роздрібна ціна буде не меншою за 7 гривень за літр. На тлі 10 гривень за літр А-95 привабливість газу як альтернативи зникає. Переводити авто на газ стане невигідно, бо строк окупності газобалонного обладнання буде дуже великий", - додав він.
Втім, для тих, хто вже окупив установку, автогаз залишиться вигіднішим за бензин.
Обсяги споживання автомобільного пального, 2009-2011 роки
Джерело: "Консалтингова група А-95"
Рябцев не виключає, що зменшення економічної доцільності використання скрапленого газу змусить автомобілістів знову перейти на бензин.
Загалом український ринок скрапленого газу можна назвати дворівневим.
Перший рівень - спеціальні аукціони, на яких продається скраплений газ для задоволення потреб населення. Ціни на цих аукціонах встановлює держава - близько 2 тисяч гривень за тонну.
Другий рівень - аукціони з продажу так званого комерційного газу. Тут скраплений газ продають компанії "Нафтогазу" - "Укрнафта" та "Укргазвидобування", на які припадає більше половини виробництва цього ресурсу в Україні.
Як відомо, міноритарієм "Укрнафти" є Коломойський, а "Укргазвидобування" очолює Юрій Борисов - менеджер Ostchem Holding AG мільярдера Дмитра Фірташа.
До спецаукціонів допускаються компанії, які отримали відповідний дозвіл від аукціонного комітету. Шість з десяти голосів у ньому належить Міненерговугілля, яке очолює Юрій Бойко, та компаніям "Укргазвидобування" і "Укрнафта". Склад комітету затверджує Міністерство економічного розвитку та торгівлі.
Наразі аукціонний комітет дозволив брати участь у спеціальних аукціонах вісьмом компаніям, які скуповують 80% скрапленого газу.
Це фірми "Харків-СПБТ", "Укрхарківгазпоставка-2009", "Запоріжгаз-2000", "Луганськпропангаз", "Луганськпостачгаз", "Черкаси-газпостач", "Кримбутангаз" і "Модум- вівенді". Цікаво, що більшість цих компаній зареєстрована в одному населеному пункті - селищі Високий Харківської області.
Порядок продажу скрапленого газу регулює постанова Кабміну, за якою "Укрнафта" та "Укргазвидобування" зобов'язані виставляти цей товар на спецаукціони доти, доки покупці не задовольнять свої потреби.
Якщо до набрання чинності даної постанови на спецаукціонах для населення продавалося близько 10 тисяч тонн газу на місяць, бо населення більше не споживає, то з липня 2010 року обсяги продажів зросли до 40 тисяч тонн.
В результаті, близько 30 тисяч тонн скрапленого газу із спецаукціонів перепродається не населенню, а трейдерам за більш високою ціною. Якщо на спецаукціонах стартові ціни в липні коливалися в межах 2 тисяч гривень, то середньоринкові котирування становили 6 тисяч гривень за тонну.
Оскільки після застосування цієї схеми "Укрнафті" і "Укргазвидобуванню" вже не було що продавати на комерційних аукціонах, їх формально згорнули.
Це змусило трейдерів імпортувати скраплений газ, проте в лютому 2011 року Держмитслужба почала відбір проб цього пального нібито для боротьби з контрабандою.
Це призвело до затримки скрапленого газу на кордоні, не залишаючи продавцям вибору: вони були змушені повертатися до закупок ресурсу в "харківських" фірм.
Хто контролює ці компанії - невідомо, проте їх навряд чи допустили б до спецаукціонів, якби до них були байдужі уряд та Коломойський.