Українська правда

Німецькі портовики навчилися вести бізнес по-українськи

Схоже, керівництво порту не було зацікавлене в інших учасниках. За ініціативи менеджменту підприємства у список вимог до потенційних орендарів включили пункт, який унеможливлював проведення конкурсу. Заявників зобов'язали отримати довідку порту про згоду на передачу майна в оренду.

Отримати у довгострокову оренду потужності українських портів мріють багато бізнесменів, але зазвичай щастить тим структурам, які змогли заслужити лояльність менеджменту державних підприємств.

З такою підтримкою бізнес без зайвих зусиль може отримати в оренду на півстоліття важливі державні об'єкти.

Так, недавно українська "дочка" німецької консалтингової компанії HPC Hamburg Port Consulting GmbH - "ГПК-Україна" - отримала на 44 роки в оренду більше 170 тисяч квадратних метрів складів і приміщень Одеського морського торгового порту. Для порівняння: 170 тисяч "квадратів" - це майже 25 футбольних полів.

Конкурентів "в сад"

Бажаючих скористатися таким грандіозним плацдармом провідного українського порту виявилося небагато. За інформацією регіонального відділення Фонду держмайна в Одеській області, заяву на участь у конкурсі щодо права укладання договору оренди подала тільки "ГПК-Україна".

Як виявилося, в інших потенційних орендарів шанси заздалегідь були нульовими.

За законодавством ініціатива щодо оренди державного майна може виходити від фізичних та юридичних осіб. У даному випадку регіональний відділ ФДМ, приймаючи рішення про здавання в оренду майна Одеського порту, діяв на підставі звернення української "дочки" HPC.

Перед оголошенням конкурсу орендодавець - ФДМ або його регіональне відділення - оприлюднює інформацію про намір передати в оренду майно. Повідомлення про це було опубліковано у "Відомостях приватизації" у червні.

У встановлений десятиденний строк зацікавлені особи можуть заявити про намір укласти договір оренди. Якщо претендентів більше одного - проводиться конкурс. Така норма забезпечує прозорість процесу і можливість для держави отримати найбільшу ціну за користування її активами.

Проте, схоже, керівництво порту не було зацікавлене в інших учасниках. За ініціативи менеджменту підприємства у список вимог до потенційних орендарів включили пункт, який унеможливлював проведення конкурсу. Заявників зобов'язали отримати довідку порту про згоду на передачу майна в оренду.

Таким чином, переможця фактично обрав менеджмент державної установи, а сама процедура перетворилася на формальність. При цьому одеське відділення ФДМ не заперечувало проти застосування таких підходів.

За словами начальника регіонального відділення ФДМ в Одеській області Олександра Козлова, усі умови писав орендодавець.

Керівництво Одеського порту проігнорувало питання "Економічної правди" щодо дискримінаційного характеру умови про отримання довідки.

Ефективна оренда

Так чи інакше, але компанія з німецьким корінням отримала у своє розпорядження на тривалий термін ласий шматок українського порту.

У списку орендованих об'єктів 18 найменувань - від невеликих побутових приміщень до залізничних колій і великих складських площ причалів. Усі потужності розташовані на території Карантинного молу.

Джерело: Одеський морський торговий порт

У Міністерстві інфраструктури кажуть, що це майно простоює, тому його можна здавати в оренду "для підвищення ефективності використання".

В такому ж ключі, без будь-яких обґрунтувань, прокоментували необхідність здавання майна в оренду і в Одеському порту.

"Передача в оренду будь-яких об'єктів державної власності ґрунтується на відповідній економічній доцільності та вимогах ефективного використання такого майна", - заявив "ЕП" начальник відділу договорів ОМТП Олексій Мясковський.

Однак, враховуючи, що склади використовуються переважно для розміщення контейнерів та іншого вантажу, важко зрозуміти, чому цим "ефективно" не користується держава.

Відповідно до договору, місячна орендна ставка за використання складів становитиме 1,3 мільйона гривень. За офісні і побутові приміщення орендарі платитимуть 165 тисяч гривень на місяць.

Співрозмовники "ЕП", які працюють у портовій індустрії, стверджують, що адекватна орендна плата в десятки разів перевищує зафіксовані в угоді цифри.

"ГПК-Україна" - оператор контейнерного термінала. Її німецького засновника вважають провідним консультантом в розробці індивідуальних рішень з логістики.

В Одеському морському порту "дочка" HPC працює з 2001 року. Зокрема, вона бере участь в інвестиційних проектах. У липні 2009 року порт обрав її інвестором для зведення глибоководного контейнерного термінала "Карантинний мол".

Будівництво вже розпочалося і буде реалізовуватися за кошти державного підприємства та компанії-інвестора в рівних частках. Загальна кошторисна вартість проекту становить 4,5 мільярда гривень.

До будівництва причалу порт приступив у квітні 2011 року і вже витратив 600 мільйонів гривень. Німецькі партнери обіцяють за перший рік вкласти 58 мільйонів доларів. Перша черга будівництва, за планом, буде готова до кінця 2012 року.

Сумнівне минуле

Репутація іноземної компанії майже бездоганна, що важко сказати про керівників Одеського порту. Минулого тижня начальника Одеського порту Миколу Павлюка затримала прокуратура Криму у рамках розслідування кримінальної справи за ознаками зловживання службовим становищем.

За даними Генпрокуратури, керівник держпідприємства незаконно витратив в інтересах комерційної структури на ремонт готелю "Одеса" 170 тисяч гривень.

Хоча перед цим в прокуратурі Одеської області, яка навідувалася в порт для вилучення документів, зазначали, що керівництву порту інкримінують інші злочини.

В повідомленні правоохоронних органів вказувалося, що посадові особи підприємства у 2005 році незаконно передали комерційній установі в користування на 49 років готельний комплекс "Одеса", завдавши державі суттєвий збиток.

Відповідно до законодавства, повноваження з передавання в оренду нерухомого майна площею понад 200 квадратних метрів належать до виняткової компетенції Фонду державного майна та його регіональних відділень.

Ці події негативно позначилися на стані Павлюка: в середу його госпіталізували з підозрою на інсульт.

За словами співрозмовника "ЕП" в Кабміні, справи порушено заради зміни влади на підприємстві. До того ж, заміна очільників українських портів - уже тенденція.

У червні Міністерство інфраструктури звільнило керівника Іллічівського порту. Оскільки звільнений менеджер не хотів залишати робоче місце, а нового начальника не пускали до кабінету, ротацію допомагав проводити "Беркут".

Того ж місяця змінилося керівництво Севастопольського порту, а навесні втратив посаду начальник порту "Південний". Торкнулися "чистки" і річних гаваней: із своїм кріслом недавно попрощався керівник Ізмаїльського порту.

Німеччина ФДМ порти