Бродський передав Клюєву право вето
"Комітет замислювався як своєрідний дисидент, адвокат підприємців, що вступає у перманентний конфлікт з органами влади. Бродський же став для бізнесу прокурором".
У структурі виконавчої влади, оновленої після нічної "адміністративної реформи" Віктора Януковича, з'явилося нове відомство - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.
Цей орган виник у результаті реорганізації Мінекономіки. Очолив відомство перший віце-прем'єр Андрій Клюєв.
Указ президента "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" посилив міністерство функціями ліквідованого Держкомпідприємництва.
За інформацією "Економічної правди", руйнування підприємницького відомства стало сюрпризом для багатьох рядових і високопоставлених чиновників Мінекономіки. У міністерстві чекали відставки голови комітету Михайла Бродського. Він мав стати символічною жертвою влади, принесеною страйкуючим проти Податкового кодексу.
У пік виступів підприємців проти знищення спрощеної системи оподаткування мітингуючі, окрім іншого, вимагали звільнити авторів податкової реформи, у тому числі і Бродського.
Президент ветував кодекс, однак посади позбулася тільки заступник міністра фінансів Тетяна Єфименко, яка курувала процес підготовки кодексу. Формальна причина - настання пенсійного віку. Більше тоді нікого не звільнили. І ось пізніше, вночі, під скорочення потрапив Бродський, причому разом з усім комітетом.
Його реакція пояснила багато чого: "Хлопці, не хвилюйтеся. Все нормально. Я завжди говорив, що комітет не потрібен, що це придумана структура. Хтось піде на скорочення, але ми й так вже наполовину зменшили штат комітету".
Прозорий натяк на те, що комітет буде ліквідовано, уряд зробив ще навесні 2010 року, до початку податкової реформи.
Тоді Бродський скоротив територіальні представництва Держкомпідприємництва, що дозволило уряду заощадити 12 мільйонів гривень на утримання апарату, а паралельно - істотно послабило регуляторну функцію комітету.
Особиста позиція Бродського остаточно нівелювала статус відомства. Глава комітету зайняв відверто провладну, опозиційну до бізнесу позицію, зокрема, під час підготовки проекту Податкового кодексу.
"Комітет замислювався як своєрідний дисидент в органах влади, адвокат підприємців, що вступає у перманентний конфлікт з органами влади. Бродський же виступив у ролі прокурора бізнесу", - вважає експерт центру соціально-економічних досліджень "CASE Україна" Володимир Дубровський.
Держкомітет був створений у час зародження в Україні малого і середнього бізнесу під спрощену систему оподаткування, запроваджену 1998 року президентом Кучмою. Очевидно, що з ліквідацією цього комітету Клюєв повторить спробу ліквідації спрощеної системи, яка була упущена в ході прийняття Податкового кодексу.
В особистому блозі Бродський повідомив, що в Мінекономіки відбулася нарада з приводу ліквідації центральних органів влади. Там було прийнято рішення, що всі перші заступники цих відомств призначені головами ліквідаційних комісій.
Держкомпідприємництва до закінчення роботи комісії продовжує виконувати свої функції у повному обсязі. При цьому право підпису під документами передане голові ліквідаційної комісії Галині Яцишин.
"Зараз ми готуємо положення про комітет. Із збереженням усіх своїх функцій він буде працювати як департамент у складі Міністерства економічного розвитку. Буду я працювати далі чи ні - поки не знаю", - повідомив Бродський.
Експерти допускають, що відібрана у комітету регуляторна функція дозволить Мінекономіки стати "другим Мін'юстом" у структурі виконавчої влади.
Завдяки закону про засади державної регуляторної політики держкомітет володів унікальним регуляторним правом - попередньо узгоджувати всі регуляторні акти міністерств і відомств і ветувати їх у разі невиправданого ризику для бізнесу.
Закон чітко виділяє принципи регуляторної політики: доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість, прогнозованість, прозорість, врахування громадської думки. Стежити за цим тепер буде економічне міністерство.
Іншими словами, регуляторний акт не може бути затверджений уповноваженим на це органом виконавчої влади або його посадовою особою при наявності хоча б однієї з обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу, проект акту не був оприлюднений або не був поданий на погодження із спеціально уповноваженим органом.
"Якщо Мінекономіки зробить цю функцію домінуючою, у цього відомства з'явиться шанс виправдати своє багаторічне функціонування у структурі виконавчої влади", - говорить заступник голови Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук.
Досі Мінекономіки при роздачі політичних портфелів вважалося формальним, невпливовим і непрестижним відомством. Воно переважно опікувалося підготовкою макроекономічного прогнозу та проведенням тендерних закупівель.
Після ліквідації Тендерної палати, прийняття профільного закону про закупівлі і настання бюджетної кризи цей процес перестав цікавити потенційних кандидатів. Очікується, що регуляторна функція Держкомпідприємництва пожвавить діяльність міністерства, зробивши його головним "візуючим" і "ветуючим" органом країни.
Втім, ризики зберігаються.
"Для міністерства з його інституційною пам'яттю природно займатися закупівлями, але не дерегуляцією. Для будь-якого відомства як автора регуляторних актів неприродна дерегуляція, це викликає конфлікт інтересів. Тому комітет створювали як самостійну структуру з висококваліфікованими кадрами", - каже Дубровський.
Функціональне майбутнє міністерства залежить від його позиціонування, яке вибудовуватиме віце-прем'єр Клюєв. Йому від Бродського дістався немалий спадок: неприйняті закони про внутрішню торгівлю та про адміністративні послуги.
Саме Клюєву належить допрацювати законопроект, що регулює діяльність грального ринку. Ним до останнього часу через Бродського щільно опікувався віце-прем'єр Борис Колесніков, і навряд чи він так просто віддасть це питання.
На думку колишнього заступника міністра регіонального розвитку і будівництва Анатолія Ткачука, другорядні зобов'язання погіршать роботу нового міністерства.
"Проблема Мінекономіки завжди полягала у розмаїтості повноважень, зосереджених в одному місці. Чиновники надавали дозволи на держзакупівлі, адміністрували сотні державних програм, які не вимагають втручання. Макроекономікою та пошуком місця держави у світовому розподілі праці ніколи було займатися", - каже він.
Експерт переконаний, що в ході адміністративної реформи її авторам слід звільнити міністерство від функцій, які не стосуються макроекономіки.
Екс-міністр економіки Сергій Терьохін взагалі втратив смак до держслужби після роботи в економічному міністерстві. Він переконаний у правильності іншого адміністративного підходу - об'єднанні Мінекономіки з Мінфіном.
"Якось екс-міністр економічного розвитку і торгівлі Росії Герман Греф, нині голова правління Ощадбанку Росії, розповів про головну проблему пострадянських країн: план розвитку держави визначає Мінфін, а не Мінекономіки, що спричиняє конфлікт. Мінекономіки курує програми, на які Мінфін не дає грошей", - розповідає Терьохін.
Від функцій планування Мінекономіки ніхто не звільняв, а держскарбниця, як і раніше, дефіцитна. Крім того, Клюєв має багато чого цікавого. Віднедавна він контролює політику з енергоефективності та інвестиційну діяльність, опікується майновими правами держави через відповідне агентство.
Після приватизації, наміченої на 2011-2012 роки, Фонд держмайна ліквідують. У результаті, відомство Клюєва зосередить залишкові функції ФДМ і відбере частину повноважень з управління корпоративними правами в інших міністерств і відомств.