Українська правда

Автосалони переобладнають на СТО?

Після введення додаткової ставки мита у розмірі 13% імпортери припинили ввезення авто в Україну. А після продажу залишків імпортованих автомобілів деякі з них взагалі підуть з бізнесу.

Склади порожніють

Відреагувавши на кризу у банківській сфері та підвищення мита, автоімпортери шукають альтернативні шляхи заробітку. Сподівання вони покладають на відмову потенційних клієнтів від послуг "сірих" дилерів та програму трейд-ін.

Після введення додаткової ставки мита у розмірі 13% імпортери припинили ввезення авто в Україну. По-перше, й так спостерігається значне скорочення продажу нових машин. По-друге - з принципу. Аби подивитися, чи обійдеться уряд без податків, якими учасники ринку наповнюють бюджет.

Як підрахувала інформаційно-аналітична група AUTO-Consulting, за перший квартал цього року продажі нових автомобілів скоротилися більш ніж утричі у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року - до 45 тисяч.

Наразі імпортери продають те, що в них є на складах. Вони запевняють: цих запасів їм вистачить ще надовго. Наприклад, у "Тойота Україна" підрахували, що спокійно працюватимуть, не завозячи нові машини, найближчі півроку. Приблизно на такий же термін розраховують й інші учасники ринку.

Втім, запаси рано чи пізно закінчаться, і доведеться ввозити нові автівки.

Офіційні імпортери сподіваються, що їм дістанеться частина ринку "сірих" дилерів. Зараз цей сектор у кількісному обчисленні складає близько 15% ринку. У грошовому - більше, адже в основному це преміум-сегмент.

За прогнозами директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, "сірим" дилерам працювати стане невигідно.

"Якщо раніше були черги на авто, людина могла махнути рукою і піти до "сірого", а не до офіційного дилера, то зараз у цьому сенсу нема", - розповів він "Економічній правді".

"Тоді людина міркувала: я маю страховий поліс, тож в разі поломки відремонтуюся в офіційного дилера, а страхова компанія заплатить за ремонт. Тепер на страховиків особливо не розраховують: ситуація з виплатами нестабільна", - веде далі Назаренко.

На думку офіційних дилерів, споживачі також бояться закриття гарантійних СТО.

"Нещодавно корпорація "Богдан", наприклад, відмовилася від подальшого продажу авто марки KIA. Клієнт думає: до ж кого звертатися, якщо гарантійні сервісні центри будуть закриті?" - відзначає Назаренко.

"Сірі" дилери з цим не погоджуються.

"Лавина світової фінансової кризи не стане розбиратися - "сірий" дилер, "білий" чи "блакитний". Вона змете усіх", - вважає заступник директора Всеукраїнської організації торговців транспортними засобами Олександр Абаринов.

Він визнає, що неофіційні дилери мають проблеми.

"Зараз багато наших йдуть з ринку - не можуть чинити супротив мультимільйонерам, представленим у Верховній Раді, уряді, банках. Багато хто у відчаї. Кажуть: продадуть залишки і підуть з бізнесу", - розповідає він.

За словами Абаринова, ці дилери мають на складах до 10 тисяч автівок, завезених 2008 року. "Нічого не імпортується, хіба що преміум-сегмент під замовлення", журиться він.

Торговець стверджує, що незалежні оператори відчули опір з боку офіційних дилерів ще у липні 2008 року. Тоді Держспоживстандарт зупинив сертифікацію автомобілів, завезених незалежними операторами. З цього дня неофіційний імпорт машин почав скорочуватися.

"Сіре" дилерство як таке давно поховане. Це за часів Кучми були схеми. А зараз усі сплачують до казни усе, що необхідно. Продажі, коли авто ввозять на інваліда чи у розібраному вигляді, складають незначний відсоток", - виправдовується Абаринов.

Тим не менш, він переконаний, що повністю прибрати з ринку "сірих" дилерів не вийде. В офіційних компаніях, каже торговець, ситуація ще гірша, адже їм потрібно виконувати вказівки "своїх східних чи західних патронів".

Втім, неофіційне дилерство має одну суттєву перевагу: "сіре" авто дешевше, ніж "біле".

"Є приклади, коли машини продаються з дисконтом до 40% від собівартості. При цьому вони розмитнені, а податки сплачені", - стверджує торговець. Йдеться про автомобілі, які взяли у кредит, а тепер змушені продавати дешевше.

Давай мінятися

Тимчасом, офіційні автодилери покладають сподівання на розвиток програми трейд-ін: автосалон міняє стару машину на нову, при цьому клієнт доплачує різницю між ними.

"Були певні перепони для розвитку цієї програми, тому ми розробили відповідний законопроект", - говорить Назаренко.

"Купивши в клієнта машину, умовно кажучи, за 99 гривень та перепродавши за 100 гривень, дилер повинен сплатити 20% ПДВ. Ми ж пропонуємо, щоб дилери сплачували 30% з маржі, тобто із заробленого на цій угоді. У нашому випадку - 30 копійок", - розповідає директор ВААІД.

Крім того, каже він, зараз необхідно сплачувати і прибутковий податок. "Ми ж пропонуємо таке: якщо машина за трейд-ін продається раз на рік, цей податок сплачується за нульовою ставкою", - підсумовує Назаренко.

Втім, криза позначилася і на послузі трейд-ін: бажаючих обміняти свій старий автомобіль на новий стало менше. За підрахунками учасників ринку, якщо раніше на кожні 100 куплені в них авто на трейд-ін в середньому припадало вісім машин, то зараз - не більше чотирьох.

"І все ж програма реалізації уживаних автомобілів дозволяє додатково продати чимало автомобілів", - стверджує директор відділення стратегічного розвитку міжнародного автомобільного холдингу "Атлант-М" Олексій Терещенко.

Крім того, автодилери роблять ставку на роботу сервісних центрів. Мовляв, водії під час кризи не мінятимуть стару машину на нову, зате їм потрібен сервіс.

Салонний ремонт

За останні роки в Україні значно розширилася мережа автосалонів. Зважаючи на наявність у них всіх можливостей для проведення ремонтів, тепер їх використовуватимуть і як станції техобслуговування.

А віднедавна дилери отримали ще й можливість проводити техогляди. Нагадаємо, це право передбачене постановою Кабміну від 9 липня 2008 року. Проводити ТО приватні структури на рівні з ДАІ можуть вже з 1 січня 2009 року.

Втім, і тут не все так райдужно, як хотілося б дилерам.

"У разі правильної організації бізнесу саме автосервіс повинен підтримувати компанію на плаву. Але, на жаль, сьогодні споживачі намагаються економити на обслуговуванні своїх автомобілів", - говорить Олександр Тимофєєв, директор компанії "АВТ Баварія" - офіційного імпортера BMW.

Аби привабити клієнтів, які раніше не користувалися послугами фірмових сервісних центрів, компанія проводить різні акції.

В "Атлант-М" стверджують, що виручка від сервісу і продажу запасних частин в балансі холдингу займає "все більш значну частку".

"Дрібні дилери вже виходять з бізнесу, великі намагаються вижити за рахунок сервісу. Але число клієнтів СТО теж скорочується - багато хто намагається економити і на обслуговуванні", - говорить Терещенко.

За його словами, дилери все частіше залишають орендовані ними площі, а деякі мережі відмовляються від роботи з певними брендами.

"Закривати автосалон чи ні - в кінцевому підсумку визначать його власники, виходячи з перспектив ринку і фінансового стану підприємства", - додає він.

Переконаний у неминучому закритті певної кількості автосалонів у 2009 році і його колега Тимофєєв.

Ступінь автомобілізації України сьогодні мінімум вп'ятеро нижчий, ніж в Європі, тож дилери тішать себе думкою, що саме їм випаде нагода освоювати цю ємність. Надію на відновлення попиту на автомобілі вони бачать, зокрема, у стабілізації гривні.

автомобілі імпорт ПДВ мито