Придбати автомобіль буде ще важче
Продавці автомобілів б’ють на спалах. Обсяги продажу легковиків прямують донизу. Банки обіцяють зробити умови отримання кредитів ще суворішими. Та й авто можуть невдовзі подорожчати.
На кожну сотню українців припадає 15 легковиків. Власний транспорт є в кожного третього жителя столиці та кожного десятого мешканця іншого регіону. За перші шість місяців цього року обсяги імпорту авто збільшилися порівняно з першим півріччям 2007 майже на мільярд доларів.
А кількість легковиків, вироблених вітчизняними підприємствами з січня по серпень 2008, зросла на третину відносно такого ж періоду попереднього року й перевищила 300 тис. машин.
Але останнім часом ринок переживає стагнацію. Від весняного зростання не залишилося і сліду. Обговорюване травневе зменшення продажів виявилося лише передвісником. А існуючі тенденції обіцяють подальше падіння.
За даними Держкомстату, виробництво вітчизняних машин у серпні цього року впало на 14,7%. А обсяги продажу на фоні липня, за інформацією компанії "Авто-консалтинг", зменшилися на 11,4%. Не рятують ринок, ані зменшення цін на автомобілі, ані численні акції, що їх проводять автосалони.
Однією з головних причин спаду аналітики вважають подорожчання кредитів. Так, за даними компанії "Простобанк-консалтинг", нині ефективна ставка в гривні на нові авто подекуди сягає 35%, в доларах - 34%. При цьому фахівці стверджують, що надалі отримати гроші на купівлю авто буде ще важче.
Зокрема очікується, що банки збільшать суму початкового внеску, підвищать вимоги до платоспроможності клієнта, а також відмовляться від урахування його неофіційного доходу. За словами голови правління корпорації "Укравто" В'ячеслава Паврозніка, за таких умов годі чекати, що на кінець року загальна кількість проданих легковиків сягне очікуваних раніше 750 тисяч.
Реальний прогноз - на 50-60 тисяч менше. "У першому півріччі ми спостерігали зростання ринку порівняно з минулим роком до 90%. Зараз це збільшення складає 6-7%, - зазначає експерт. - За вісім місяців ринок подолав позначку в 470 тисяч автомобілів. Отже важко казати про заплановане на початку року 40-відсоткове зростання".
Але це ще не всі небезпеки для цін на авто. Уже цього тижня Верховна Рада може подолати вето Президента на закон "Про митний тариф", який повертає 25-відсотковий збір на ввезення авто. Про небезпеку такого рішення ЕП писала ще два місяці тому, і ось у депутатів, що називається, "дійшли руки". Якщо новостворена неформальна коаліція таки протягне це рішення, ціни на імпортні авто можуть збільшитися щонайменше на 15%.
Нагадаємо, що зі вступом України до СОТ у травні цього року ставки ввізного мита зменшилися з 25 до 10%. Утім, в червні парламент прийняв закон "Про митний тариф", який мав продовжити дію старих ставок до 1 січня 2009 року.
За словами автора законопроекту Сергія Терьохіна, документ мав сприяти стабільності на споживчому ринку, збільшенню доходів до держбюджету та захисту вітчизняного виробника. В подальшому цей закон ветував Президент, посилаючись на необхідність виконувати зобов'язання України в рамках Світової організації торгівлі.
З початком осені дискусії навколо документу розгорнулися з новою силою. Повернення 25% мита підтримав міністр промислової політики Володимир Новицький. За його словами, такі зміни потрібні хоча б тому, що цьогорічний бюджет передбачає саме мито в 25%.
А через вето Голови держави вже більше трьох місяців уряд недоотримує гроші. Що ж до наступного року, то необхідність введення ставки у 25% Новицький планує ще вивчити.
Щоправда, спікер парламенту Арсеній Яценюк захищає 10-відсоткове мито. Він переконаний, що питання про перегляд ставки не слід навіть включати до порядку денного, адже це буде грубим порушенням зобов'язань, які взяла на себе Україна із вступом до СОТ. Більше того, голова парламенту вважає, що повернення 25-відсоткової ставки призведе до торгових конфліктів, зокрема, між Україною та Євросоюзом і США.
Втім, якщо до розгляду питання все ж таки дійде, то найімовірніше президентське вето депутати подолають. Адже у зміні митного тарифу зацікавлені, й БЮТ, і Партія регіонів. Від цього виграють окремі українські виробники автівок та держбюджет. Для споживачів він означатиме лише подорожчання величезної групи легкових автомобілів.