Нафта дорожчатиме
Двотижнева перерва на світовому ринку енергоресурсів закінчилася. Про це стало зрозуміло 6 червня, коли нафта подорожчала майже на 9% - до $133,2/барр. Треба сказати, що на початку автомобільного сезону ніхто й не мав особливих ілюзій з приводу стабілізації, не кажучи вже про зниження цін. Таким чином, українські мережі дістали чергового поштовху, який виявиться на поверхні (читай - на стелах АЗС) у другій половині червня.
Як свідчать спостерігачі, такого стрибка, як 6 червня, не було за всю історію торгів нафтою. Причинами цього сумного рекорду вважаються ослаблення американського долару й заява Ізраїлю про можливу атаку Ірану.
Як водиться, слідом за нафтою подорожчали й нафтопродукти. Бензин А-95 у Європі виріс на 7,8% - до $1170/т, а дизпаливо - на 8,3%, до $1230/т. "Нафта сьогодні купується як страховка від долара, що падає, - заявив Гері Адамс, віце-президент департаменту нафти й газу компанії Deloitte&Touche. - Ми прогнозуємо, що ціни будуть зростати й далі, поки інвестори будуть шукати альтернативу нафті".
Гаряче було не тільки на європейських сировинних біржах, але й на вулицях. Рибалки, перевізники й таксисти продовжують протестувати проти високих цін на паливо. В Іспанії 9 червня вантажні машини перекрили шосе на кордоні з Францією, спровокувавши багатокілометрову пробку. Національна федерація автомобільного транспорту Іспанії (Fenadismer) у такий спосіб оголосила про безстроковий страйк на знак протесту проти дорожчення палива.
"Пропозиції іспанського уряду не задовольняють водіїв вантажівок, тому ми не скасуємо страйк, - заявив представник Fenadismer. - Влада не усвідомлює всієї серйозності ситуації, що виникла, а їхні пропозиції, зокрема виплачувати додаткову вихідну допомогу водіям, які йдуть на пенсію, і надавати додаткові кредити тим, хто бажає придбати нові вантажівки, звучать як знущання". У результаті страйків Іспанії загрожує паливна й продовольча криза. На 15% АЗС паливо вже закінчилося, прогнози невтішні.
В Україні перша червнева декада пройшла на диво спокійно: оптовий сегмент ринку залишався непорушним. Проте стрибок цін у світі очевидно "розбудить" українських трейдерів. Досить сказати, що при морській поставці дизпалива за котируваннями 10 червня його ціна в Україні склала б 7800 грн/т. Поки ж що українські виробники торгують на 200-250 грн/т дешевше.
На відміну від неминучої синхронізації цін, очікування розриву в ресурсному забезпеченні ринку починає приносити дискомфорт його учасникам та спостерігачам. Зокрема це стосується дизпалива, споживання якого найближчим часом зросте у зв'язку із збиранням урожаю.
Тим часом, про збільшення поставок мова поки не йде. Перспективи збільшення виробництва всередині країни немає, а його імпорт ускладнений усе тією же світовою кон'юнктурою, яка приваблює виробників високими цінами. Таким чином, основні джерела поставок палива в Україну - Росія й Білорусь - вивозять свій продукт у Європу, а Казахстан взагалі запровадив заборону на експорт дизпалива до осені.
Трейдери говорять, "проблем із поставками нема, є проблема з ціною". Нові поставки "не проходять", оскільки ринок перейшов на використання запасів значно дешевших. Крім того, роздрібна ціна на ДП, незважаючи на шокуючі рівні, не дає власникам заправок жодного прибутку. "З огляду на світові тенденції, говорити про стабільну ціну немає можливості, - резюмує Олександр Столяров, комерційний директор харківської трейдингової компанії "Супутник". - Думаю, що до початку липня дизпаливо подорожчає не менш, ніж на 5%".
Маючи певну інерцію, роздрібні ціни поки що залишаються стабільними. Але очевидно, що ця стабільність доживає останні дні. Перший крок прогнозовано зробило дизпаливо. У середу, 11 червня, ДП на столичних заправках подорожчало на 15 коп. - до 6,87 грн/л. "Сьогоднішня політика ціноутворення відносно дизпалива виглядає винятково просто: його ми повинні продавати в нуль", - каже власник великої мережі, додаючи, що підвищувати ціну на бензин уже важко "психологічно".
На відміну від Європи, підвищення цін на нафтопродукти в Україні проходить спокійно. Воно й не дивно, адже до 70% вартості в "європейському" паливі складають податки, тоді як в "українському" - близько 25%. Іншими словами, зростання відбувається винятково за рахунок підвищення цін у світі. Очевидно, розуміє це й влада.
Єдиним винятком із досить-таки стоїчної позиції влади у сформованій ситуації став випадок у Кіровограді. 2 червня в тамтешній обладміністрації відбулася нарада з власниками АЗС, на якій замгубернатора Віктор Демченко закликав бізнесменів "переглянути політику ціноутворення". В інших регіонах нічого подібного поки не спостерігається.
Прогноз на найближчий час однозначний, говорять трейдери, - зростання. "Думаю, що за тиждень ціни в роздробі виростуть на 3%, - заявив Ігор Чернявский, директор великої столичної мережі АЗС "КЛО". - Якщо ж світовий ринок продемонструє черговий стрибок, то зростання в Україні може скласти й усі 5%". Таким чином, черговий психологічний рівень у 7 грн/л ринок може подолати вже в червні.