Січнева нафтова відлига може затягнутися до квітня
Схоже, на вулицю автомобілістів нарешті прийшло свято. Починаючи з перших днів лютого, стовпчики цін на окремих заправках почали повільно, але впевнено повзти вниз. У той же час, експерти і учасники ринку вважають, що про масове зниження цін усіма операторами як про доконаний факт говорити зарано.
Схоже, на вулицю автомобілістів нарешті прийшло свято. Як і прогнозувала ЕП, починаючи з останніх днів січня на паливному ринку країни все завмерло, а з перших днів лютого стовпчики цін на окремих заправках почали повільно, але впевнено повзти вниз. У той же час, експерти і учасники ринку вважають, що про масове зниження цін усіма операторами як про доконаний факт говорити зарано. Зате стабілізація цін - річ очевидна. Разом із тим, фахівці впевнені, що зниження світових і внутрішніх цін повною мірою виявиться до кінця місяця.
Згідно із законами функціонування ринку нафтопродуктів, ціни на паливо у зимовий період не демонструють особливої динаміки, оскільки обсяг споживання мінімальний. Тому власники АЗС намагаються зафіксувати маржу.
Але не варто забувати, що останнім часом ціноутворення на вітчизняному ринку все сильніше залежить від цін на зовнішніх ринках. Частка імпортного палива в Україні сьогодні перевищує 50%. Саме з цим пов'язане незначне зростання цін на нафтопродукти у грудні 2007-го і січні цього року.
Ситуація на світових біржах була схожа на гойдалку: ще в листопаді-грудні минулого року ціни на чорне золото то підвищувалися до рекордних показників, то незначно знижувалися. Передбачити їхню поведінку у перші місяці року не брався навіть сміливий аналітик.
Налякані невизначеністю і невпевнені у завтрашньому дні, гравці нафтового ринку намагалися про запас законтрактуватися. Тому січневий спад вартості "чорного золота" заскочив зненацька більшість із них - із повними резервуарами відносно дорогих нафтопродуктів.
Незважаючи на те, що ціни на бензини в Європі почали стрімко знижуватися ще у другій декаді першого місяця зими і протягом грудня знизилися на 7-8%, вітчизняні трейдери змушені були розпродувати свої дорожчі нафтопродукти за старими цінами - щоб не зазнавати збитків.
Саме через це українські споживачі не змогли вчасно відчути січневу "нафтову відлигу". Але до кінця лютого, завдяки відносно теплій зимі (і як наслідок - гарному попиту), запаси у частини гравців почали закінчуватися. Запрацювали нові імпортні дешеві контракти.
У підсумку, станом на 5 лютого (за даними системи реального часу RealTEK), середній рівень ціни на бензин марки А-76 на АЗС країни протягом останнього тижня знизився на 0,02%, до 482,06 коп./л., на бензин марки А-92 і дизельне пальне - на 0,06%, відповідно до 519,68 коп./л і 519,72 коп./л. Середній рівень ціни на бензин, що користується найбільшим попитом, марки А-95, поки що не поспішає здавати свої позиції і залишається на рівні минулого тижня - 519,68 коп./л. Наступними днями ця тенденція загалом зберігалася.
Динамічніше ціни знижуються в оптових сегментах вітчизняного ринку. Зокрема, в дрібному опті ціна на бензини А-92 і А-95 знизилася за тиждень на 0,5%, загалом же за останній місяць зниження становило 2%. Схожі тенденції й у великому опті, де ціни знизилися на 1,5-2,5%.
Експерти вважають, що всесвітня "нафтова відлига" повною мірою візьме своє до середини лютого, коли більшість гравців ринку перейде на реалізацію нещодавно законтрактованих нафтопродуктів, а решта змушені будуть знизити ціни через конкуренцію. У той же час експерти не можуть спрогнозувати тривалість цієї "бензинової весни" посеред зимових холодів.
Протягом останніх кількох років ціни на нафтопродукти аж до початку квітня залишалися стабільними - під тиском дешевих зимових запасів. Однак цього року сценарій може змінитися: не виключений різкий ріст цін уже на початку весни, адже фактичні і прогнозовані запаси нафтопродуктів в Україні сьогодні значно нижчі, ніж 2007 року.
Одним із основних факторів нестабільності спостерігачі називають невизначеність із сировинним забезпеченням ЗАТ "Укртатнафта" (Кременчузький НПЗ). Погана логістика і дорога нафта не дозволяють цьому заводу конкурувати на внутрішньому ринку. Ціни заводу залишаються високими і значною мірою впливають на подорожчання опту нафтопродуктів на внутрішньому ринку.
Наслідком цього є вищі роздрібні ціни на нафтопродукти, що виробляються цим підприємством. Не варто забувати: продукція Кременчузького НПЗ - ще до загострення корпоративного конфлікту і перебоїв із поставками сировини - займала левову частку сегмента українського палива. Сьогодні завод працює з меншим завантаженням, і через брак пропозиції палива за конкурентною ціною якість палива на АЗС теж може погіршитися.
Але в ситуацію може втрутитися той самий світовий фактор. Якщо економіку США не припинить лихоманити і ОПЕК не змінить своєї політики, то ціна нафти найближчим часом рости не повинна. Наслідком стане те, що українські споживачі принаймні до квітня зможуть спати спокійно.