Українська правда

Суд скасував штраф за змову для аеропорту "Київ" і компанії екс-регіонала

17 травня 2019, 18:31
 
ФОТО ОЛЕГА СТЕЛЬМАХА

Господарський суд Києва скасував рішення АМКУ щодо порушення КП "Міжнародний аеропорт "Жуляни"" та ТОВ "Мастер-Авіа" конкурентного законодавства на ринку послуг з наземного обслуговування повітряних суден, пасажирів та багажу.

Про це свідчить рішення суду від 18 квітня, пишуть "Наші гроші".

Позивачами виступили ТОВ "Мастер-Авіа" та КП "Міжнародний аеропорт "Жуляни"". Предметом оскарження стало рішення АМКУ від листопада 2018-го, згідно з яким позивачі отримали загалом 2,48 млн грн штрафу за антиконкурентні узгоджені дії на ринку послуг з наземного обслуговування повітряних суден, пасажирів та багажу.

Порушення стало можливим за рахунок укладеної між МА "Київ" та "Мастер-Авіа" генеральної угоди про комерційне виконання послуг з наземного обслуговування повітряних суден. Згідно з документом від січня 2014 року, компанія "Мастер-Авіа" отримала право надавати послуги з наземного обслуговування повітряних суден перевізників на території аеропорту, самостійно укладаючи для цього договори з перевізниками, а також – право залучати для надання послуг сертифіковані хендлінгові компанії.

Як встановили в Комітеті, уже невдовзі фірма "Мастер-Авіа" почала створювати умови для усунення конкурентів із ринку хендлінгових послуг на території аеропорту.

У суді оштрафовані компанії назвали рішення АМКУ незаконним, а факт витиснення ними компанії "Транс-Аерохендлінг" з ринку – не доведеним. Так, аеропорт на пару із "Мастер-Авіа" заявили, що антимонопольники помилились, коли назвали передання "Мастер-Авіа" права укладати договори із хендлінговими компаніями – порушенням Повітряного кодексу України. Позивачі відмітили, що між ними наявні відносини контролю, відтак вони не є "потенційними конкурентами", як зазначено у матеріалах справи. Зокрема, ці обставини в принципі виключають можливість вчинення антиконкурентних узгоджених дій.

Суддя Господарського суду Києва Валерій Пінчук підтримав позицію позивачів, відмітивши, що не знайшов у матеріалах справи доказів, які б доводили причинно-наслідковий зв’язок між укладенням генеральної угоди та потенційним обмеженням конкуренції на ринку.

"Згідно преамбули генеральної угоди, вона укладена з метою створення конкуренції на ринку послуг з наземного обслуговування", – відмітив суд.

Також перша інстанція пояснила, що факт того, що після укладення у 2014 році генеральної угоди між позивачами кількість суб’єктів господарювання, які надавали послуги з наземного обслуговування, зменшилася із семи суб’єктів господарювання у 2013-му до двох суб’єктів у 2017-му, не підтверджує того, що саме через укладення спірної генеральної угоди з ринку пішли п’ять суб’єктів господарювання.

Врешті суд не зрозумів, "у чому саме полягали антиконкурентні узгоджені дії позивачів у другій половині 2015 року, коли у пунктах 122 та 123 рішення вказується, що порушення антимонопольного законодавства позивачами тривало з 01.01.2014 року по 01.03.2015 року".

Таким чином, суд визнав спірне рішення Антимонопольного комітету недійсним та таким, що підлягає скасуванню.

Нагадаємо, у власності "Мастер-Авіа" перебувають побудовані компанією аеровокзал та пасажирські термінали "А", "В", "Б" у зв’язку з чим підприємство отримує левову частку зборів за обслуговування повітряних суден. У 2014-2016 роках за підрахунками аудиторів, доходи "Мастер-Авіа" становили близько 74% у загальній структурі доходів аеропорту "Київ" (пасажирський збір – 56%, збір за авіабезпеку – 18%).

Сам аеропорт отримує дохід від надання послуг посадки-зльоту та понаднормативної стоянки літаків. При цьому, "Мастер-Авіа" є адміністратором цих платежів. Це означає, що авіаперевізники платять кошти за ці послуги не напряму КП МА "Київ", а – ТОВ "Мастер-Авіа".

"Мастер-Авіа" та комунальники працюють за договором комісії, який, за даними "Наших грошей", передбачає право переведення на рахунок МА "Київ" коштів за згадані послуги протягом 90 днів з моменту їх надходження. Тобто, приватна компанія має можливість протягом трьох місяців розпоряджатись коштами комунального аеропорту "Київ".

Раніше аудитори встановили, що "Мастер-Авіа" має більші переваги ніж МА "Київ" в отриманні доходів при здійснення аеропортової діяльності.

Як повідомляв "Судовий репортер", ймовірні зловживання при використанні майна аеропорту "Київ" сьогодні розслідує Національне антикорупційного бюро. Кримінальне провадження відкрите у березні цього року за фактом зловживання службовим становищем посадовцями Київської міськради, аеропорту "Київ" (Жуляни) та "Мастер-Авіа". Попередньо детективи оцінюють розмір завданих збитків у майже 119 млн грн.

Бенефіціарами ТОВ "Мастер-Авіа" через кіпрський офшор "Мастер Авіа Холдінг (Кіпр) Лімітед" є Денис Костржевський та екс-нардеп від Партії регіонів Василь Хмельницький.

Читайте інтерв'ю: Василь Хмельницький: Не займаюся трьома речами — зброєю, наркотиками і бізнесом в Донецьку

аеропорт АМКУ