Україні потрібна система гарантування вкладів місцевих рад
Бюджетна децентралізація не працюватиме, поки в Україні не з'явиться система гарантування вкладів органів місцевого самоврядування.
Таку думку висловив голова наглядової ради ПАТ "Укрінбанк" Володимир Клименко, коментуючи відповідний розділ Коаліційної угоди про бюджетну лібералізацію для регіонів.
Згідно з документом, члени коаліції зобов'язалися надати право органам місцевого самоврядування обслуговувати спецфонд (власні заробітки) місцевих бюджетів в комерційних банках, обраних за відкритими процедурами закупівель.
Крім того, передбачається спростити доступ місцевих рад до кредитів на розвиток і розширити перелік суб'єктів, що мають право на отримання зовнішніх позик.
За словами Клименка, на сьогоднішній день система казначейського обслуговування місцевих рад досить зарегульована.
"Всі кошти місцевих бюджетів - незалежно від того, це трансфери з центрального бюджету або ж місцеві податки, гроші від продажу земельних ділянок або власності - зараз знаходяться на рахунку в Держказначействі. Фактично уряд може ними користуватися як безвідсотковим кредитом, а коли грошей в центральній казні немає, регіонам не вистачає на будівництво доріг і лікарень", - відзначає банкір.
Він стверджує, що в такому випадку переведення в комерційні банки бюджету розвитку дозволило би місцевим радам вільніше розпоряджатися заробленим.
Втім, за його словами, існує ризик, що нововведення може виявитися половинчастим.
"Влітку уряд вже намагався провести законопроект, згідно з яким не тільки місцевим радам, але і всім бюджетним установам дозволялося зараховувати власні зароблені гроші на комерційні рахунки. Однак передбачалося, що в такому випадку втрачається статус бюджетної установи (включаючи статус неприбутковості), а касові розриви з казначейства не покривалися би", - нагадує Клименко.
"Такі умови фактично змушують залишатися на обслуговуванні в казначействі", - підкреслює банкір.
За його словами, особливі вимоги висувалися і банкам, які могли брати участь в обслуговуванні місцевих рад та бюджетних установ. Зокрема, банк повинен був би мати капітал не менше 10 млрд грн, або бути на 75% державним, або мати розмір активів або пасивів у розмірі не менше 2% від системи.
"Це жорсткі обмеження, які дають можливість працювати з цим сегментом буквально 10-15 банкам. Однак вони не убезпечать від "згоряння" коштів місцевих рад у разі введення в такий банк тимчасової адміністрації", - вважає банкір.
"Як показує практика дрібних регіональних банків, виведених з ринку протягом цього року, депозити міськрадам ніхто повертати не поспішає. Хоча тут йдеться не про ризик юрособи, а про збереження коштів місцевої громади", - відзначає він.
На думку експерта, виходом із ситуації могло б стати створення окремого фонду для гарантування вкладів та рахунків місцевих бюджетів та бюджетних організацій, або розширення за рахунок них переліку внесків, що гарантуються Фондом гарантування вкладів фізосіб.
"Тільки в разі забезпечення таких гарантій можна говорити про повноцінну бюджетну децентралізацію", - резюмував глава наглядової ради "Укрінбанку".