Порошенко відремонтує заводи російським нафтовикам
Голова Мінекономрозвитку Петро Порошенко пообіцяв до кінця літа визначитися із комплексом заходів, які дозволять вивести з кризи українську нафтопереробну галузь.
За словами Порошенка, очолюване ним відомство має на меті ліквідувати стрімке падіння нафтопереробки, яке відбулося наприкінці 2011 - на початку 2012 року, пише газета "Экономические известия".
"Всі дії будуть узгоджені із тим, щоб виробники могли запустити виробництво. Я буду оптимістом, думаю, що влітку рішення буде не тільки прийняте, а й опубліковане. Чекати, коли у нас не працює 70% НПЗ, - недозволена розкіш", - заявив міністр.
Він також зазначив, що дії уряду повинні бути узгоджені з власниками НПЗ і основними торговельними партнерами України.
Як відомо, власники НПЗ - в більшості своїй російські нафтові холдинги - наполягають на введенні імпортних мит на нафтопродукти.
Вони стверджують, що це дозволить підвищити рентабельність їх виробництва за рахунок зростання попиту на продукцію, що випускається ними продукцію.
Про це, зокрема, йдеться в листі Володимира Жмака, президента "ТНК-ВР Коммерс" (управляє активами російської ТНК-BP в Україні, серед яких - Лисичанський НПЗ), міністру економічного розвитку і торгівлі Петру Порошенку.
Джерела видання в уряді відзначають, що це послання було відправлено до міністерства після зустрічі міністра з Михайлом Фрідманом, яка відбулася до того, як він в 29 червня склав із себе повноваження голови правління ВАТ "ТНК-ВР Менеджмент" і пішов із посади головного керуючого директора групи ТНК -ВР (причиною такого рішення він назвав конфлікт з ВР).
У листі відзначається відсутність стимулів для модернізації нафтопереробних потужностей державою і підкреслюється, що глибина переробки на українських заводах становить до 70%, тоді як у Білорусі, де влада підтримує галузь, - близько 80%, Литві та Румунії - до 90%.
Щоб змінити ситуацію, компанія виступає за введення мит на імпорт нафтопродуктів (не менше 100 євро за тонну) і вважає, що саме мита - одна з першочергових заходів, яка допоможе відновити українську нафтопереробку.
Раніше "ТНК-BP Коммерс" також пропонувала державі встановити тимчасові квоти на ввезення моторних палив в Україну, а в рамках договору з СОТ збільшити зв'язкові ставки з діючих 5% (бензин) і 2% (дизель) до 15% і 10% відповідно, забезпечити стабільність толінгових операцій для НПЗ.
Ці пропозиції також містяться у переліку заходів Міненерговугілля щодо підтримки галузі.
Але їх критикують експерти, які впевнені, що власники НПЗ здатні провести модернізацію заводів за власні кошти, а державі необхідно: налагодити своєчасне повернення експортного ПДВ нафтопереробним підприємствам, ліквідувати схеми поставок на ринок України контрабандних та фальсифікованих нафтопродуктів, а також надати пільги з ввезення устаткування для НПЗ і, можливо, розробити пільговий режим оподаткування на період проведення модернізації.
Крім того, відбудеться повернення до залежності від російської нафти, яка з березня 2012 року не надходить в Україну.
Як відомо, раніше прем'єр-міністр Микола Азаров неодноразово висловлювався проти введення мит на імпортні нафтопродукти, оскільки це вдарить по споживачах.
Експерти підрахували, що мито в розмірі 100 євро за тонну призведе до зростання цін для споживачів на 1 гривню за літр.
При цьому якість вироблених на українських НПЗ нафтопродуктів буде істотно нижче, ніж палива, що поставляється з сучасних НПЗ в Білорусі, Литві, Польщі і Румунії.