Банки нарощують викуп у клієнтів їх дебіторської заборгованості
Кредитні ресурси стають все менш доступними для компаній - з початку 2012 року заборгованість юридичних осіб зросла лише на 1,4%, тоді як у перші чотири місяці 2011 року темпи зростання становили 5,7%.
Скорочення темпів зростання кредитування викликано не тільки дефіцитом довгострокових коштів за низькою ціною, пише "Комерсант-Україна".
Дуже часто підприємство потребує позику, але не має ліквідних застав, або максимально закредитовані.
Проте у компаній залишається потреба нарощувати продажі, зокрема за рахунок надання більш пільгових умов покупцям - товарних кредитів.
У цих умовах підвищується попит з боку клієнтів на операції класичного факторингу - купівля у них факторами непростроченої дебіторської заборгованості, що виникла при господарській операції з контрагентами.
Факторинг дозволяє клієнтам уникнути отримання кредиту для поповнення оборотних коштів, отримавши необхідний ресурс за рахунок переуступки фактору права вимоги по боргу перед такими клієнтами.
Поточну дебіторську заборгованість регулярно купують до десяти факторингових компаній.
"Колектори найчастіше працюють із простроченою або підозрілої дебіторською заборгованістю", - відзначає виконавчий директор Асоціації учасників колекторського бізнесу Артем Кучин.
Більшість операцій класичного факторингу - 60% - припадає на банки. Активно ним займається всього півтора десятка гравців, при цьому розкрити інформацію готові лише одиниці.
Найбільшим гравцем цього сегмента ринку вважає себе Укрексімбанк, який за чотири місяці купив прав вимоги на 998 млн гривень, тоді як за аналогічний період минулого року - на 660 млн гривень.
В цілому, за 2011 рік їм було куплено прав грошових вимог на 2,9 млрд гривень - зростання на 70% з 1,7 млрд гривень.
На відміну від кредиту, розмір якого залежить від вартості застави, обсяг факторингових коштів може бути сумарний навіть обороту компанії.
Для клієнта послуга факторингу не безкоштовна. Банки не афішують розцінки, відзначаючи мінімальні комісії в 3-10%. Підсумкова ціна цієї операції не набагато менше ціни кредиту.
Оскільки клієнт продає дебіторську заборгованість, для банку важливо з'ясувати платоспроможність контрагента клієнта.
Факторинг стає все більш популярною послугою, і коло банків, які працюють на цьому ринку, буде розширюватися.
"Запуск продукту факторингу запланований на червень, при цьому факторингова послуга, крім традиційного фінансування клієнта, буде також включати в себе облік куплених боргів клієнтів банку і сервіс з адміністрування та інкасації боргів", - говорить начальник управління торгового фінансування та розвитку корпоративних продуктів Банку Форум Антон Саприкін.
Втім, попит на операції факторингу постійно збільшується.
Дефіцит ресурсів призводить до того, що більшість продавців хочуть працювати з відстрочкою платежу.
У той же час далеко не всі постачальники можуть собі дозволити йти на такі умови.