Реформа Бродського не має сенсу, якщо не усунути податкові протиріччя
Державний комітет з питань регуляторної політики та підприємництва на чолі з Михайлом Бродським розробив нову концепцію закону про спрощену систему оподаткування.
Серед головних нововведень документа - введення прогресивної шкали оподаткування для фізичних та юридичних осіб, які працюють за спрощеною системою оподаткування, а також скорочення видів діяльності, які підпадають під спрощене оподаткування, тобто сплачують єдиний податок.
Зараз назріла політична воля для реформи системи спрощеного оподаткування, визнає почесний президент юридичної компанії Jurimex Даніл Гетманцев.
Зосереджена вона, за його баченням, значно вище рівня пана Бродського, який швидше "покликаний закумулювати на собі весь негатив реформи".
"Очевидно, що ставка податку повинна бути збільшена, як і очевидно те, що диференційована ставка краще ставки єдиної, бо дозволяє повніше реалізувати принцип соціальної справедливості оподаткування", - роз'яснив фахівець.
На його погляд, можна сперечатися про обсяг ставки та максимального рівня доходу платника, але те, що перше і друге повинні бути збільшені - очевидно.
Що стосується видів діяльності платників податків юрист закликав бути обережнішими.
"Звичайно, аудиторські послуги, адвокатська діяльність та інші види послуг, обсяг яких важко проконтролювати, використовувалися для мінімізації оподаткування великими компаніями. Однак, тільки ця обставина не може служити підставою для позбавлення права на пільгу осіб, які використовують її сумлінно", - зазстеріг Гетманцев.
Тут він пропонує передбачити зменшений максимальний обсяг доходів таких осіб і, як результат, скорочення привабливості даного способу мінімізації оподаткування.
А головне, підкреслює керівник Jurimex, реформа не буде мати сенсу, як і права на її проведення, якщо новим законодавством не будуть скасовані всі протиріччя з діючими податковими законами.
Загалом, потреба реформування спрощеної системи оподаткування зумовлена кількома чинниками, стверджує юрист.
По-перше, поважним для українських реалій віком документа, що регулює єдиний податок.
"Сума єдиного податку в розмірі 200 грн. з СПД фізичних осіб давно вже не відповідає економічним реаліям - як не відповідають реаліям і максимальні обсяги доходу, одержувані платником", - говорить Даніл Гетманцев.
По-друге, як він висловився, єдиний податок став широко використовуватися в механізмі ухилення від оподаткування великих підприємців.
"Хочете заощадити на податку з доходів фізичних осіб? Звільніть співробітників, зареєструйте одного з них платником єдиного податку і складіть з ним договір на надання послуг", - пояснив правник, як діє типова схема.
І по-третє, додав спеціаліст, за час дії указу змінені всі нормативні акти, що регулюють податки і збори в соціальні фонди, що спричинило протиріччя в законодавстві і, у свою чергу, викликало величезну кількість спорів між платниками єдиного податку та ДПА України, які вирішувалися на різних рівнях, і часом способом, який складно назвати правовим.