Українська правда

Як трансформується виробництво в "Укрзалізниці"

Чи замислювались ви, скільки людей працює, щоб ви безпечно і вчасно доїхали до місця призначення? Що стоїть за тим, щоб вантажі своєчасно доставлялися до потрібних точок?

Щодня тисячі працівників "Укрзалізниці" ремонтують, виготовляють, будують та підтримують залізничну інфраструктуру. Це десятки підприємств: локомотиво- і вагоноремонтні заводи, шпальники, виробники електроприладів та іншого обладнання. Вони забезпечують стабільну роботу залізниці, що є критично важливою, особливо у воєнний час.

Але довгий час ця система була складною та бюрократизованою.

Щоб змінити ситуацію, виробництво та ремонти мають працювати за чіткими правилами, прозорими процесами і з фокусом на ефективність. Саме так працюють провідні залізничні оператори світу, зокрема Deutsche Bahn. І ми вже впроваджуємо ці принципи в напрямку "Ремонт та виробництво" "Укрзалізниці".

Реформи, які приносять результати

Вперше за останні десять років, два роки поспіль, приватні акціонерні товариства напряму "Ремонт і виробництво" не лише стали прибутковими, а й демонструють стабільний позитивний фінансовий результат. Так, у 2023–2024 роках їхній щорічний прибуток становив по 117 млн грн.

Цього вдалося досягти завдяки комплексному підходу до управління. Підприємства були об’єднані в єдину систему з чітким плануванням, розподілом відповідальності, звітністю та контролем. Але це тільки початок. Наступне важливе завдання: зробити прибутковими й філії.

Крім того, ми почали цифрову трансформацію. У 2024 році всі договори із замовником було переведено в електронний формат, що значно прискорило їх погодження та підписання. Наразі активно працюємо над "Є-чергою", системою цифрового управління ремонтами вагонів. Будуть чіткі правила розподілу заявок, можна буде прослідкувати, де і на якому етапі знаходиться ремонт тощо.

Паралельно ми інвестуємо в нові технології та підвищуємо енергоефективність. Освоюємо нові запчастини і комплектуючі, які раніше закуповували у сторонніх підрядників. Деякі з цих деталей не вироблялися понад 20 років, тому ми закупили необхідне обладнання та налагодили власне виробництво.

У 2023-2024 роках заходи з впровадження нових технологій та скорочення витрат дозволили заощадити рекордні 400 млн грн. Цього року вже, наприклад, розпочали випуск рейкових накладок Р-65. Накладка є ключовим компонентом для скріплення колії, необхідного для функціонування, обслуговування, ремонту та будівництва залізниці.

До 2022 її виробництво здійснювалось лише на заводі "Азовсталь", з того часу накладку ніхто не виробляв і дефіцит вже почав створювати серйозні труднощі в роботі залізниці. Тож запуск власного виробництва, це відповідь на критичну потребу галузі.

До слова, зміни в управлінських підходах вже допомагають покращити і результати виробництва. Кілька фактів. Так, у 2024 році збільшилась кількість відремонтованих магістральних тепловозів та електровозів. Вперше було проведено капітальний ремонт пасажирського тепловоза ТЕП70, а також продовжено капітально-відновлювальний ремонт пасажирських купейних вагонів, які було освоєно у 2023-му.

Крім того, наразі працюємо над освоєнням капітального ремонту електропоїзду ЕПЛ9Т з підвищеним комфортом (2 клас). Окрім ремонту, ми розвиваємо будівництво вагонів та вагоноремонтний напрям.

Що потрібно для подальшого розвитку

Створення ефективної, конкурентоздатної бізнес-структури на базі виробничого напряму. У 2024 році ми почали масштабну трансформацію: 51 підрозділ вагонного господарства об’єднано в єдину філію "УЗ Вагон-Сервіс". Це створює "єдине вікно" для надання послуг, спрощує систему закупівель, стандартизує якість ремонту, допомагає мати єдину звітність та баланс тощо.

Наступний етап: реорганізація локомотивного напряму. Так працюють великі європейські залізничні оператори. Це і наша задача.

Крім того, наразі вкрай важлива задача оптимізувати бізнес. Адже ми є єдиним виробничим та ремонтним комплексом "Укрзалізниці". І важливо, щоб він працював ефективно.

Чому це важливо для країни

Ефективне управління ремонтами та виробництвом – це не просто внутрішня справа "Укрзалізниці". Це питання національної безпеки та економічної стабільності. Адже від справної техніки залежить і робота економіки, і швидкість вантажних та військових перевезень.

Це також більше робочих місць, більше сплачених податків і більше можливостей для розвитку галузі.

Зрозуміло, що за рік чи два перетворити заводи радянського формату на ефективні підприємства сучасного типу неможливо. Але маленькими кроками ми рухаємося в цьому напрямку.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Укрзалізниця залізниця бізнес