Поєднати заробіток та суспільну користь. Що таке імпакт-інвестування
Чому досягнення важливих суспільних цілей – це не завжди про благодійність.
У публічному полі інвестиції досі асоціюються з показниками та результатами. Це так, але дедалі частіше інвестори звертають увагу на те, що стоїть за компанією, крім бажання отримати прибуток, яка Big Idea зашита в корпоративній культурі.
Чому досягнення важливих суспільних цілей – це не завжди про благодійність і як ефективно поєднати отримання прибутку із соціальною складовою?
Що таке імпакт-інвестування
Імпакт-інвестування – це стратегія, яка вимагає дивитися не лише на прибуток, а й на досягнення соціальних чи екологічних результатів.
Ще десять років тому такий формат капіталовкладень вважався чимось нішевим та оцінювався кількома мільярдами доларів. Проте у 2024 році Глобальна мережа імпакт-інвестування (GIIN) оцінила обсяг світового ринку імпакт-інвестицій 1,571 трлн дол. Сукупний річний темп зростання з 2019 року становив 21%.
Для себе я визначаю кілька причин таких результатів. По-перше, інвестори побачили, що вкладати кошти в проєкти, які корисні для суспільства, можна без втрати прибутковості. По-друге, такий тип інвестування більш сталий у довгостроковій перспективі. По-третє, на це є запит від людей, потенційних користувачів та покупців вашого продукту чи сервісу.
Недарма компанії різних масштабів часто роблять свої екологічні чи соціальні активності частиною власних маркетингових стратегій.
Наприклад, заснована в Сіднеї компанія Canva, популярна у світі платформа графічного дизайну, співпрацює з Black Duck Foods, соціальним підприємством корінних народів Австралії, аби просувати традиційні методи управління земельними ресурсами та відновлювального сільського господарства, забезпечуючи при цьому роботу для місцевих громад.
Інвестування в Україні
Велика війна в Україні збільшила кількість проєктів, для яких соціальні активності стали важливою частиною власного бізнесу. Важко уявити бренд, який так чи інакше не допомагає війську або людям, які постраждали від війни. Проте це, швидше, про корпоративну соціальну відповідальність (КСВ).
Основна різниця між КСВ та імпакт-інвестуванням полягає в тому, що перше – це витрати для компанії, повернення яких вона не очікує. Це, швидше, благодійність. Інвестування ж – це активне вкладення капіталу. Обираючи такий формат, компанія розраховує, як мінімум, на повернення коштів, а в ідеалі – ще й на дохід.
Іншою відмінністю є те, що імпакт-інвестування підпадає під регуляції щодо розкриття інформації (як-от європейський SFDR). Разом з тим, уряди стимулюють створення найкращих умов для таких інвесторів, зокрема через пільги.
Для нас цей вид капіталовкладень відносно новий. У 2020 році в Україні було близько тисячі таких підприємств. У цьому допомагали міжнародні компанії та інвестиційні фонди. Один з них – фінансований урядом США Western NIS Enterprise Fund (WNISEF) – став першопроходцем на нашому ринку. У 2016 році він запустив Impact Investing Program у співпраці з Ощадбанком і Кредобанком.
Ця програма надавала пільгові кредити підприємствам, які наймають вразливі групи населення або фінансують соціальні цілі. Першим проєктом стала соціальна пекарня-кондитерська "Горіховий дім" у Львові. Вона отримала близько 28 тис. дол. на розширення бізнесу, який працевлаштовує жінок у кризових ситуаціях та фінансує для них соціальний центр, направляючи туди 40% свого прибутку.
Ще один приклад – Promprylad.Renovation в Івано-Франківську, ініціатива з перетворення застарілого заводу на сучасний інноваційний центр розвитку регіону. 70% проєкту належать інвесторам, 30% – благодійному фонду, який реінвестує прибутки в розвиток громади, зокрема у вигляді грантів для локальних ініціатив.
Інвесторам та компаніям, що шукають імпакт-капітал, варто підготуватися до специфіки цього ринку.
Для інвесторів
Чітко визначайте цілі, які вам близькі: освіта, медицина, клімат, допомога ветеранам, відбудова шкіл. Головне під час вибору компанії для інвестування – звертайте увагу на те, щоб цілі були конкретні та вимірювані.
Для мене одним з акцентів є HealthTech-проєкти. Саме тому Tokarev Foundation та SET University запустили програму Generation H. Її переможцем став гормональний трекер Ovul, який уже оцінили в Стенфорді. Засновники стартапу показали, як старі наукові методи можуть отримати нове життя завдяки сучасним технологіям.
Оцінюйте проєкти комплексно, не тільки за соціальним впливом, а й за бізнес-моделлю. Імпакт-проєкти повинні мати і життєздатний бізнес-план, і чіткі метрики для оцінювання соціального впливу. Для останніх існують окремі стандарти, наприклад Impact Reporting and Investment Standards.
Готуйтеся до довшого горизонту планування та повернення інвестицій, а також до додаткових ризиків. За потреби їх можна зменшити завдяки співінвестуванню з міжнародними організаціями або використати стратегію blended finance, поєднавши власні інвестиції з державною підтримкою. Зараз, скоріше за все, останній підхід найреалістичніше використати для мілітарі-проєктів.
Вимагайте прозорої звітності. Забезпечте регулярний моніторинг, який стосуватиметься не тільки фінансів, а й соціального впливу. Прозорість і підзвітність – ключові елементи для довіри на цьому ринку.
Для компаній
Чітко сформулюйте соціальну місію і модель заробітку. Інвестор має відразу зрозуміти, яку проблему ви вирішуєте і як на цьому будете заробляти.
Вимірюйте і демонструйте свій вплив. Перш ніж іти до інвесторів, налагодьте відстеження ключових показників вашого соціального ефекту: кількість людей, яким допомогли, кількість проєктів, які профінансували.
Подбайте про якісний менеджмент і прозору фінзвітність. Імпакт-інвестори готові до додаткових ризиків, але не тих, яких можна уникнути, налагодивши корпоративне управління, юридичну прозорість та фінансову дисципліну.
Шукайте гранти та підтримку на ранніх етапах. На ранніх етапах можна почати з отримання грантів, зокрема міжнародних. Отримавши перші результати, зібравши та впорядкувавши їх, можна стукатися до інвесторів.
Нетворкінг – роками перевірений метод. Відвідуйте тематичні заходи, ярмарки проєктів, хакатони, ідеатони, аби познайомитися з потенційними інвесторами, менторами чи іншими соціальними підприємствами.
В Україні зараз, як ніколи, потрібно вкладати у важливі суспільні проєкти. Кількість соціальних та мілітарі-ініціатив, що потребують допомоги, уже велика і буде тільки зростати. Ми вже вивели в мейнстрим наявність КСВ проєктів у брендів, наступний етап – вивести імпакт-інвестування на той же рівень популярності.