Українська правда

Грюкнули дверима. Які західні компанії вже продали бізнес у Росії

Втеча яких міжнародних компаній може завдати непоправної шкоди російській економіці і хто з них уже позбувся активів в РФ.

Відколи Росія напала на Україну світовий бізнес розділився. Одні компанії вирішили покинути територію країни-агресора, а інші побачили в цьому вікно можливостей.

Наразі з понад тисячу найбільших світових корпорацій, які працюють в РФ і сплачують там податки, за девʼять місяців війни залишили російський ринок близько 140, підрахували в проєкті "Самосанкції" від KSE Institute.

Загальна виручка російських представництв цих компаній у 2021 році сягала 36 млрд дол. Хто вони?

 

Представники мас-маркету на зразок McDonald’s найбільш активно йдуть з РФ і про них більше пишуть ЗМІ.

Проте з точки зору довгострокових наслідків важливішим є вихід з російського ринку важкої промисловості – бізнесів, від яких залежать інші сектори економіки країни-агресора.

Найбільшою серед таких корпорацій стала французька Renault. У травні вона продала штаб-квартиру, завод у Москві та частку в заводі в Тольятті ("АвтоВАЗ") структурам російської держкорпорації "Ростех".

Сума угоди була символічною – 1 руб з правом зворотного викупу. Російський сегмент корпорації генерував майже 6 млрд дол виручки.

У листопаді до французів приєдналися їх японські колеги з Nissan. Зупинений у березні завод у Санкт-Петербурзі (ТОВ "Ниссан мэнуфэкчуринг рус") купив російський державний інститут НАМИ.

За інформацією Reuters, сума угоди становила 1 євро. Імовірно, так само з правом повторного викупу через кілька років.

Асоційовані з Volkswagen компанії MAN Truck&Bus SE та Scania AB, за даними джерел ЕП, закрили угоди кілька днів тому. 13-14 грудня активи (ТОВ "МАН трак энд бас рус" і ТОВ "Скания-Русь) продали новим російським власникам.

 

Наступним автомобільним концерном, який піде з Росії, швидше за все, стане Volkswagen. Він веде перемовини про продаж заводу в РФ ексгендиректору виробника запчастин Magna Зігфріду Вольфу.

8 грудня угоду з продажу ключових активів закрила шведська Volvo Group. У неї ще залишилося в Росії ТОВ "Ферронордик машины", яке займається промисловими машинами, але його продаж – теж питання часу.

Ідуть не лише автовиробники. Помітною подією став продаж заводів німецької Siemens, компанії, яка понад сто років тому поспіхом залишала простори радянської Росії.

У жовтні і листопаді німці завершили угоду щодо чотирьох заводів (ТОВ "Сименс энергетика трансформаторы", ТОВ "Сименс технологии газовых турбин" і ТОВ "Сименс трансформаторы"). Одним з покупців стали структури "Інтер РАО".

Німці поки що зберігають контроль над торговим підрозділом (ТОВ "Сименс") і ще кількома активами, якими володіють інші незалежні підрозділи, наприклад, Siemens Healthineers.

Ще однієї втрати зазнав енергетичний сегмент. З Росії пішов нафтосервісний гігант Baker Hughes, який продав пів дюжини своїх активів російському менеджменту.

Ця угода демонструє, як російська влада намагається пом'якшити вихід з країни технологічних велетнів. Угоду погодила влада, оскільки ці активи російський уряд раніше визнав стратегічними.

Чи вийде зробити вихід з РФ великих компаній безболісним, невідомо. Західні автогіганти, які не продали заводи, в умовах санкцій та логістичних труднощів вимушено зупинили роботу.

Подальша їх доля туманна. Так, у листопаді на заводі в Москві, який ще недавно належав Renault, почали збирати китайські автомобілі, які маскують під російські.

"Частини двигуна від китайської компанії JAC, чий дизайн, інженерія і платформа використовуються для відродження "Москвича" радянських часів, були помітні під час перезапуску бренду минулого місяця", – пише Reuters.

Цей процес може стати лавиноподібним. У черзі на вихід на різних стадіях перебувають сотні компаній: від пошуку покупця до закриття угод. За підрахунками KSE Institute, їх загальна виручка становила 87 млрд дол.

За останні кілька місяців телеком-гігант VEON заявив, що продасть російські підрозділи за 2,1 млрд дол, телекомунікаційні компанії Ericsson та Nokia працюють до кінця 2022 року і після цього обіцяють остаточно піти.

 

Звісно, продаж активів – це не закриття бізнесу, але довгострокові наслідки для РФ будуть негативними. Передусім це стосується промислових і технологічних секторів.

Західні компанії, крім культури бізнесу, давали російському ринку передові технології. Без них такі компанії занепадатимуть.

Зокрема, Ericsson та Nokia побудували в РФ весь мобільний зв’язок. Без них, очікують аналітики, якість сервісу поступово відкотиться в 1990-ті роки.

Утім, багато транснаціональних корпорацій залишається в Росії або вичікує. Серед них – Procter&Gamble, Nestlé, Leroy Merlin, Auchan.

Вони мають однакове виправдання: необхідність надавати росіянам доступ до харчів, ліків чи послуг. Потрібно далі тиснути на такі компанії, не залишаючи їм можливість всидіти на двох стільцях.

Олексій Грибановський, для ЕП

nissan Росія Volkswagen Siemens Volvo