Українська правда

Авто з підмоченою репутацією. Як не купити втоплене авто з ЄC

Авто з підмоченою репутацією. Як не купити втоплене авто з ЄC
facebook

Чим обернеться для власника купівля авто, яке побувало у воді, та як цього уникнути.

У середині липня кілька європейських країн накрили повені. Після великих дощів річки вийшли з берегів, завдавши збитків на сотні мільйонів євро.

Найбільше постраждала Німеччина, де повінь визнали наймасштабнішою за останні 100 років, а завдані збитки оцінюють 20-30 млрд євро.

У результаті загинуло понад 200 людей, кілька сотень травмувалися, десятки зникли безвісти. Вода підтоплювала та зносила все на своєму шляху: будинки, майно, автомобілі.

Якщо будинки відбудують, то підтоплені авто, списані страховиками, потраплять на ринки сусідніх країн. Представники словацького авторинку вже висловили побоювання щодо напливу пошкоджених повенями авто із Західної Європи.

Значна частина цих автомобілів потрапить і на український ринок, де їх продаватимуть за привабливими цінами.

Однак такі авто можуть мати багато прихованих дефектів, які стануть неприємним сюрпризом для нових власників.

Недобросовісні продавці старанно маскують вади таких автомобілів, тому ЕП вирішила розповісти, на що звертати увагу при купівлі вживаних авто з ЄС.[BANNER1]

Що не так з підтопленим авто

У підтоплених машинах насамперед страждає електроніка, розповідає Віталій Скрипка, власник компанії Vics Cars, що доставляє автомобілі з ЄС. Це системи ABS (антиблокувальна), ESP (контроль стійкості), подушки безпеки.

"Сучасні машини мають багато датчиків і реле. Спричинене вологою окислення може призвести до замикання. Щоб виявити таку несправність, потрібен фаховий електрик і різна апаратура", – каже експерт.

Замінити одразу всю електроніку в автомобілі немає сенсу, бо вона дорога.

Водяні пошкодження підступні. Їх зазвичай не видно неозброєним оком. Підсушені вузли працюють, доки контакти не заіржавіють і не окисляться.

"Якщо авто після підтоплення не заводили, то можна промити двигун, висушити всі елементи і він буде їздити, але це бомба сповільненої дії. Ефект від підтоплення може проявитися і через тиждень, і через рік", – зазначає Скрипка.

За кілька років почнуться проблеми з кузовом. Гнитиме все, що було у воді: пороги, крила, кріплення, лонжерони.

Зіпсуються підшипники, сайлентблоки, втулки стабілізаторів, кульові опори. Недовговічною буде вихлопна труба: згниють глушник, резонатор та каталізатор.[BANNER2]

Як виявити підтоплений автомобіль

В інтернеті є багато інформації, як розпізнати підтоплений автомобіль. Серед порад – звертати увагу на фари, на внутрішній стороні яких мають залишатися випари води.

Ще один "маяк" – наявність у салоні авто запаху мулу та сирості. Окремі металеві елементи салону, наприклад, каркас сидінь, на які в повсякденному користуванні не мала б потрапляти вода, можуть бути покриті іржею.

 
Наслідки повеней у Бельгії
ДЖЕРЕЛО: dhnet.be

Один з перевірених способів виявити підтоплене авто – увімкнути на 10 хвилин обігрів чи обдув салону при закритих вікнах. Якщо в салоні була вода, то конденсат починає осідати на склі та пластикових деталях.

Однак якщо поставити ціль приховати недоліки в підтопленому автомобілі, каже Скрипка, то її можна досягнути. Сучасні детейлінг-сервіси дозволяють майже повністю відчистити усі видимі наслідки підтоплення.

"Після ретельного прибирання, щоб виявити підтоплене авто за запахом у салоні, потрібно буквально впертися носом в сидіння. Але якщо салон шкіряний, то виявити підтоплення майже неможливо", – зазначає експерт.

Утім, деякі поради можуть бути слушними. Наприклад, варто задуматися, якщо автомобіль надто чистий і навіть у важкодоступних ділянках салону немає пилу, непофарбовані металеві елементи мають сліди полірування.

На що звертати увагу

✔ Автомобіль не був у ДТП, але в ньому замінені фари. Навіть після просушування на внутрішній стороні фар підтопленого авто збирається конденсат.

✔ У салоні є сторонній запах, у тому числі запах ароматизаторів, мийних засобів чи парфумів. Часто запах мулу і цвілі намагаються приховати щедрою порцією парфумів.

✔ На внутрішніх металевих елементах, які завод не захищає від корозії, з'являються іржа або сліди її чищення. Навіть якщо відчистити іржу, з часом вона може з'явитися знову.

✔ Окислені або зачищені електроконтакти, перепакована електропроводка. Сучасні авто нашпиговані електронікою, тому контакти є найбільш уразливим місцем у підтопленому авто. При окисленні є ризик виходу з ладу окремих елементів або – найгірше – замикання електропроводки.

✔ Є сліди відкручування дверей чи сидінь. Щоб краще висушити і відчистити сидіння або замінити обшивку, їх доводиться знімати. Те саме стосується дверей.

✔ Є проблеми з електронікою (не працюють склопідіймачі, фари).

✔ Надто тверде покриття шкіряного салону. Шкіряний салон після тривалого контакту з водою і сушки стає твердим і неприємним на дотик.

Більш надійним методом є перевірка історії автомобіля за VIN-кодом. Це можна зробити онлайн на одному з десятків сервісів, більшість з яких – платні. Вони дозволяють перевірити авто за даними страхових компаній.

Найбільш відомим на американському ринку є CARFAX, на європейському – carVertical. Перевірка авто з ЄС через carVertical коштує 249 грн.

Також є безкоштовні державні реєстри у країні реєстрації автомобіля (Historia pojazdu – у Польщі, CSDD – у Литві). Якщо покопирсатися, то за VIN-кодом у них можна знайти інформацію про ДТП, у тому числі про підтоплення автомобіля.

Гарантований спосіб не потрапити на підтоплений автомобіль – купити його в юридичної особи в країні її реєстрації. Наприклад, у німецької лізингової компанії.

Європейці користуються лізингом значно активніше, ніж українці. Такі авто зазвичай продають після п'яти років користування. Якщо автомобіль був підтоплений, це буде вказано в оголошенні.

"Коли я підбираю автомобіль для клієнта, то звертаю увагу це оголошення. Я не купую автомобілі в приватних осіб, бо така угода нічим не захищена. Юридичні особи надають мінімум шість місяців гарантії на всі агрегати. Вони не можуть продати підтоплений автомобіль, не повідомивши про це", – зазначає Скрипка.

Якщо машина була в лізингу, то це велика перевага. Лізингова компанія вимагає технічних гарантій від офіційного дилера, а він зобов'язує власника обслуговувати авто згідно з регламентом і повідомляти про будь-які несправності.

"Якщо такий автомобіль був підтоплений, то його експлуатація матиме багато ризиків. Таке авто списується страховою компнією, це фіксується в базах, і під час продажу на внутрішньому ринку машина буде позначатися як підтоплена", – пояснює експерт.

Звісно, автомобіль може з'явитися в продажу в третіх країнах, але не там, де він був проданий. Наприклад, якщо німецька машина продається в Німеччині, то вона має чисту історію. Якщо в іншій країні – потрібно переглядати історію за VIN-номером.

Перед купівлею автомобіля в приватної особи не завадить промоніторити, чи не було масових повеней за останні кілька місяців у регіоні, де зареєстроване авто.

 
Німецькі солдати прибирають затоплений автомобіль на дорозі в Ерфтштадті, Німеччина, 17 липня 2021 року
фото AP/Michael Probst

Якщо ви стали власником "утопленика"

"Чесні" підтоплені авто, тобто ті, де продавець про це говорить, коштують на 30-50% дешевше залежно від марки машини та її стану. Деякі компанії купують такі авто, ремонтують їх і перепродають, інформуючи про це покупців.

"Усе залежить від того, як глибоко автомобіль був у воді. Якщо вода досягла порогів і не дішла до двигуна, то такі варіанти можна розглядати. У нас багато оптових клієнтів, які спеціально купують утоплені автомобілі.

Вони їх висушують або ремонтують та перепродають. Такий ремонт може коштувати набагато дешевше, ніж ремонт кузова", – зазначає менеджер компанії Rolidas Auto Владислав Ковальчук.

За його словами, аукціони і лізингові компанії вказують повну інформацію про історію автомобіля. Їм це навіть вигідніше, бо забрати в клієнта автомобіль потрібно за мінімальну суму.

"У нашій компанії підтоплених автомобілів 7-8% від загальної кількості", – каже Ковальчук.

Новому власнику підтопленого авто потрібно звернутися до електрика, щоб перевірити найбільш критичні вузли. Доведеться змиритися з певним дискомфортом, адже через запах у салоні потрібно періодично робити хімчистку.

"Я для себе таку машину не брав би, тому що є великий ризик несподіванок у дорозі. Особливо для поїздок на далекі відстані. З іншого боку, якщо людина використовує автомобіль лише в місті, то, можливо, це вигідніший варіант, адже такі авто коштують дешевше", – зазначає Скрипка.

Ціна "втоплених" авто преміальних брендів на європейських аукціонах може бути на 70% нижчою за аналог на ринку, тому недобросовісні посередники добре заробляють на перепродажах підтоплених авто. Після приховування вад вони не сильно занижують ціну.

Головне, щоб для покупця це був усвідомлений вибір, а не сюрприз, про який власник довідається в сервісному центрі після купівлі автомобіля.

авторинок автопром ЄС Німеччина авто