Зеленський і "гравці" зробили свої ставки: яким буде ринок азартних ігор в Україні
Верховна Рада 18 червня планує розглянути закон про гральний бізнес, який учасники ринку "шліфували" разом із Зеленським. Що він передбачає, скільки отримає бюджет країни від легалізації та які послаблення для себе заклало в проєкт гральне лобі.
Близько 11 років тому прем'єр-міністр Юлія Тимошенко заборонила ігорний бізнес в Україні, залишивши легально працювати тільки державні лотереї.
Де-факто ця заборона не працювала ні тоді, ні зараз – усе працювало в тіні, "лудоманів" менше не ставало, правоохоронці наповнювали кишені.
Легалізація "тіньових" ринків – один із стовпів, на якому трималася передвиборна кампанія Володимира Зеленського. Земельний ринок, бурштин, гральний бізнес – усе це команда "Зе!" обіцяла вивести з напівкримінальних тенет.
Імпульси нової влади збіглися з інтересами окремих великих гравців на "гральному" ринку, які також були зацікавлені в легалізації. Справа почала швидко рухатися. До моменту, поки гравці та законодавці не почали перетягувати ковдру: те, що добре одним, не підходить іншим, і навпаки.
Наразі процес нагадує класичний український неконтрольований затор, який кожен хоче об'їхати.
Здавалося, що розв'язка вже близько, і законопроєкт про гральний бізнес, який Верховна Рада ухвалила на початку 2020 року в першому читанні, буде ухвалений до кінця травня. Утім, "дедлайни" вийшли, а документ так і не з'явився в порядку денному Верховної Ради.
Навіть дві таємні зустрічі Зеленського з окремими учасниками ринку та депутатами не дозволили закрити всі спірні питання.
Є вірогідність, що 18 червня документ нарешті буде винесений на голосування, хоча ніхто із співрозмовників ЕП цього не гарантує.
Про що йдеться в статті
- Що передбачає законопроєкт про гральний бізнес.
- Хто його основні бенефіціари та чому процес ухвалення документа перетворюється на "кулуарні договірняки" із Зеленським.
- Як на ухвалення законопроєкту вплинуло повернення Міхеїла Саакашвілі.
- Чому документ не передбачає належного контролю за ринком і що це дає найбільшим гравцям.
- Що отримає бюджет від ринку азартних ігор: ліцензування і податки.
Хто основні гравці
Букмекери. Найбільші букмекерські компанії представлені такими основними гравцями: "Паріматч", "Фаворит" та російськими групами 1xBet, "Марафон" та "Фонбет". Утім, найбільше на законотворчий процес впливають перші.
За даними співрозмовників ЕП, позиції "Паріматчу" у владних кабінетах допомагають відстоювати голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія та його давній партнер і товариш Андрій Астапов – юрист, партнер ЮФ Eterna Law. Про їхню роль ЕП уже писала.
"Паріматч". Основний власник – 70-річний непублічний бізнесмен Едуард Швіндлерман. Ще одним співзасновником української ТОВ "Парі-матч" – 1% – є Тетяна Білоруська.
"Фаворит". Засновниками і власниками компанії є Андрій Матюха та Вікторія Скрінченко. Перший є власником десятка інших компаній, на яких зав'язана діяльність букмекерської фірми.
Які напрямки цікавлять: беттинг, відеолотерейні термінали (VLT).
Лотерейники. Тут останні кілька років нічого не змінюється. Основні гравці – компанії "УНЛ" та "МСЛ", які мають державні ліцензії на здійснення лотерейної діяльності, та компанія "Патріот", яка хоч і має ліцензію, але припинила роботу в Україні.
"УНЛ". Основний власник – колишній депутат з БПП Олександр Третьяков. З оператором ЗМІ пов'язували його соратника Гліба Загорія та колишнього голову Адміністрації президента Бориса Ложкіна. За даними джерел ЕП, Третьяков більше займається операційною діяльністю, а Загорій і Ложкін були інвесторами.
Саме Третьяков веде перемовини від імені "УНЛ". Радник Офісу президента Борис Баум в інтерв'ю Liga.net називав Третьякова співвласником оператора.
"М.С.Л.". Одним з власників та основним обличчям компанії є Георгій Ложенко. Серед співвласників оператора також називали колишніх депутатів Віталія Хомутинніка та Сергія Пашинського. Тесть Хомутинніка Віктор Сопельник навіть був президентом М.С.Л.
Ложенко заперечує присутність ексдепутатів у компанії. "За 20 років я стикався з різними вигадками з приводу бенефіціарів. Ці вигадки завжди мали політичне забарвлення", – каже він.
Які напрямки цікавлять: лотерея, відеолотерейні термінали (VLT).
Мережі лотерей. Під ліцензією цих операторів – тримачів ліцензій – до заборони Кабміну працювали різні мережі. У кожної мережі – свої бенефіціари.
Мережу "Космолот", за даними співрозмовників видання на ринку, контролювали керівники СБУ, зокрема, скандально відомий Павло Демчина.
Мережею "Спортлото" займається колишній депутат, голова Спілки вірменів України Вілен Шатворян, який належить до оточення глави МВС Арсена Авакова.
Які напрямки цікавлять: відеолотерейні термінали (VLT), гральні автомати.[BANNER1]
Власники нелегальних гральних закладів. Ідеться про заклади, які контролюють напівкримінальні угруповання, правоохоронці або колишні правоохоронці. За словами одного з авторів законопроєкту, є кілька картелів, хтось має 50 залів, хтось 100.
Які напрямки цікавлять: гральні автомати, казино.
Казино (готелі). "У "Прем'єр-паласі", Intercontinental, Fairmont давно обладнані казино. Тільки чекають закону", – заявляв в інтерв'ю Liga.net головний радник Офісу президента з питань грального бізнесу Борис Баум.
Останні два готелі належать сім'ї Леоніда Юрушева, а перший входить до мережі Premier Hotels and Resorts (п'ять готелів в Україні), яку пов'язують з російською групою VS Energy.
У згаданій групі близько десяти років працював і сам Баум, який від імені Офісу президента курує проєкт про гральний бізнес.
Як відомо, закон дозволяє казино і зали ігрових автоматів тільки в готелях. Утім, Баум не вбачає тут конфлікту інтересів і стверджує, що це зацікавить не лише Premier Hotels, а й мережі Hilton, Hyatt та Sheraton.
Які напрямки цікавлять: офлайн-казино, зали гральних автоматів.
Депутати та чиновники. Частина депутатів співпрацює з окремими гравцями ринку і їхніми лобістами, деякі народні обранці мають свій бізнес, який тісно пов'язаний з гральним.
На двох зустрічах представників галузі з президентом був присутній бізнесмен Ілля Павлюк, який володіє готелями на Буковині. У нього нема офіційної посади, він не політик, зате він має в парламенті групу депутатів з фракції "Слуга народу".
"Деякі депутати із СН мають готелі і намагаються впливати на процес. Деякі відчувають, що за їх спинами відбувається "кулуарщина" і намагаються це використати, мовляв, а нам що з цього", – пояснює один з членів податкового комітету.
Які напрямки цікавлять: усі.
Що треба знати про закон
Перший законопроєкт про легалізацію азартних ігор – №2285 – швидко показав свою нежиттєздатність, коли в парламенті з'явилося сім альтернативних проєктів.
Так виник нинішній проєкт 2285-д, який Верховна Рада зуміла ухвалити за основу в січні. Саме цей документ депутати повинні схвалити незабаром.
Напередодні до документа подали 3,5 тис поправок. Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики схвалив акт до другого читання, залишивши лише половину поправок.
Утім, ключові рішення ухвалюються не на засіданнях комітетів, а на закритих зустрічах із Зеленським. Перша така зустріч відбулася у травні, друга – на початку червня. На них були присутні депутати з податкового комітету, бізнесмени, голова фракції СН Давид Арахамія, представники ОП та радник ОП Борис Баум.
Зустрічі на Банковій дозволили дійти консенсусу. Профільний комітет на останньому засіданні, незважаючи на опір окремих депутатів, підтвердив усі домовленості. Усі, крім однієї.
Що в документі: десять ключових норм
Перше. Пропонується створення державного органу – Комісії з регулювання ринку азартних ігор. Склад: голова і шість членів. Вона буде здійснювати ліцензування, моніторинг та контроль за діяльністю учасників ринку.
Ця норма, схоже, стане найбільш суперечливою і скандальною.
Річ у тім, що новоспечений голова Нацради реформ Міхеїл Саакашвілі запропонував свою концепцію ринку азартних ігор. Більшість пропозицій з концепції відкинули, але Зеленський погодився з аргументами щодо корупційних ризиків і виступив проти створення комісії.
За пропозицією Саакашвілі, питання визначення уповноваженого органу пропонувалося віддати на розсуд Кабміну.
Утім, податковий комітет вчинив інакше. Більше того, депутати підтримали поправку депутата із фракції СН Олександра Дубінського, яка дає квоту податковому комітету на призначення членів згаданої комісії.
Як і хто голосували за поправку Дубінського
"Найбільше на створення "гральної комісії" розраховують Баум і Павлюк. Перший хоче її очолити, а другий – проштовхнути на посади членів своїх людей", – поділився з ЕП інсайдом один з членів податкового комітету.
Друге. Загальні вимоги: вік гравця – не менше 21 року, ідентифікація на вході в заклад, реєстр гравців, яким обмежений доступ до гри. Не можуть бути організаторами та учасниками азартних ігор представники держави-окупанта.
Третє. Наземні казино – тільки у п'ятизіркових готелях. Ліцензія коштуватиме 2 млн дол для Києва (понад 150 номерів) та 1 млн дол – для інших населених пунктів (понад 100 номерів).
Будуть надаватися безкоштовні інвестиційні ліцензії на казино на десять років за умови будівництва п'ятизіркового готелю. Для Києва – будівництво готелю на 200 і більше номерів, в інших регіонах – на понад 150 номерів.
В окремих будівлях заміських комплексів також можна буде відкрити казино, якщо площа комплексів – не менше 10 тис кв м і якщо там буде п'ятизірковий готель.
Четверте. Зали гральних автоматів можна буде розміщувати у тризіркових, чотиризіркових та п'ятизіркових готелях. Ліцензія – 250 тис дол плюс 100 дол на місяць за кожен автомат.
Обмеження для готелів Києва – не менше 50 номерів, для інших населених пунктів – 25 номерів. Ліцензія надається на 250 автоматів, в одному залі повинно бути мінімум 50.
П'яте. Буде дозволятися створення спеціальних гральних зон за рішенням уряду, проте не більше п'яти в Україні.
Шосте. Вхід у бізнес онлайн-казино коштуватиме 200 тис дол. Ліцензія буде надаватися на один сайт.
Сьоме. Букмекерська діяльність буде дозволена в інтернеті та наземних пунктах. Такі пункти можна буде розміщувати тільки в тризіркових, чотиризіркових та п'ятизіркових готелях і на іподромі.
Ставки можна буде робити лише на реальні події, на віртуальні – ні.
Вартість ліцензії – 1 млн дол на рік, до підключення до системи онлайн-моніторингу – утричі більше. Ще 500 дол на місяць – за один наземний пункт.
Восьме. Ліцензія на лотерейну діяльність – на підставі конкурсу. Не більше трьох ліцензій. Вартість – 500 тис дол.
Забороняються відеолотерейні термінали (VLT, автомат, який дозволяє робити ставки на результат відеоігор і працює за принципом генератора випадкових чисел, як лото. – ЕП) та інші пристрої візуалізації.
У 2012 році в закон про лотерейну діяльність внесли зміни, що дозволило операторам використовувати VLT. Вони належать до лотерейного обладнання і в багатьох країнах дозволені.
В Україні під виглядом VLT деякі мережі встановили нелегальні "іграшки" і відкрили салони гральних автоматів.
Також лотерейникам забороняється використовувати будь-яке гральне обладнання, лотереї "тото" та "проводити розіграші, що нагадують азартні ігри".
Дев'яте. Дозволяється онлайн-покер, ліцензія – 200 тис дол за один сайт.
Покер на гроші (не турнір) буде можливим тільки в казино. Спортивний покер (турнірний покер) – спортивна гра, порядок проведення турнірів визначає профільне міністерство.
Десяте. Ціна ліцензії для онлайн-казино, букмекерів, залів гральних автоматів в готелях коштуватиме втричі більше до введення в дію системи онлайн-моніторингу. Це означає, що потрійну плату учасники ринку будуть сплачувати ще 2,5 року.
Що не так з моніторингом
Може здатися, що автори проєкту приділили значну увагу питанню контролю.
Так, у документі йдеться про "обов'язкове використання організаторами ігор онлайн-системи, яка буде фіксувати кожну операцію і передаватиме інформацію до державної системи моніторингу в режимі реального часу".
Разом з тим, там же вказується, що система онлайн-моніторингу запрацює через 2,5 року.
Без системи онлайн-моніторингу ніхто не знатиме, скільки гральний автомат, стіл, букмекерська контора чи лотерейний оператор виграли грошей у людей і скільки було учасників ігор.
За даними джерел ЕП, "Паріматч" є одним з найбільших противників запровадження моніторингової системи. У компанії не хочуть, щоб державні органи мали доступ до їх клієнтської бази. Так само букмекери не готові показувати реальні обороти.
"Там все дуже логічно. Швіндлерман (власник "Паріматчу". – ЕП) капіталізує компанію і йде з бізнесу. Ціна цієї компанії буде вищою, якщо у неї буде ексклюзивна база гравців без ризику, що її куплять конкуренти, і вищий заробіток, тому що реальних доходів компанії ніхто не знатиме", – каже представник одного з учасників ринку.[BANNER2]
Показовим тут є польський приклад. У 2017 році уряд Польщі докорінно змінив гральне законодавство і запровадив систему централізованого моніторингу ринку. Досі ця вимога не була обов'язковою.
Це позитивно позначилося на безпеці гравців і збільшило надходження в бюджет: протягом останніх трьох років Польща демонструє високу динаміку зростання сектору.
У звіті компанії Fantini зазначається, що Totalizator Sportowy, який є лотерейним оператором та організатором ринку гральних автоматів Польщі, у 2019 році збільшив дохід на 78% до рекордних 2,558 млрд дол. У 2018 році відрахування оператора до бюджету країни становили 595 млн дол.
Натомість депутати наголошують, що на створення системи онлайн-моніторингу можуть піти роки, а залучати кошти в бюджет треба вже зараз.
На думку одного з учасників ринку, питання можна вирішити за пів року, купивши таку систему в однієї з п'яти світових сертифікованих компаній. Вартість – 250-500 тис дол.
Що отримає бюджет
Автори нинішньої концепції розраховують збирати з учасників ринку 150-200 млн дол щорічно. Йдеться про плату за ліцензії та податки.
Більшість опитаних ЕП представників ринку вважають вартість ліцензій заниженою.
"Виглядає так, ніби частина ринку домовилася про відстрочку, щоб не платити більше до бюджету. Утричі збільшена вартість ліцензії – це крихти. "Паріматч" лише на рекламу викинув 50 млн дол (вартість ліцензії для букмекерів до запровадження онлайн-системи – 3 млн дол на рік. – ЕП)", – каже представник однієї з букмекерських компаній.
Співрозмовник ЕП з податкового комітету вважає збори для гральних автоматів (100 дол на місяць з автомата. – ЕП) занадто низькими. "Таку суму доходу оператору одна машина дає за день", – наголошує він.
Питань оподаткування цей законопроєкт не вирішує, їх будуть розглядати в рамках окремої законодавчої ініціативи. Уже є п'ять версій законопроєктів, чотири з них передбачають запровадження податку з GGR та податок з прибутку.
GGR – це валовий дохід грального закладу. Для його розрахунку використовується формула GGR = А – В, де "А" – загальна сума зроблених гравцями ставок, "В" – сума отриманих виграшів.
Часто саме цей показник використовують при розрахунку податкових відрахувань. Як правило, сума податку становить певний відсоток від GGR.
| №2713 | №2713-1 Наталуха Д. А. | №2713-2 Дубінський О. А. | №2713-3 Дубнов А. В. | №2392 Мулик Р. М., Струневич В. О. |
Податок на GGR (валовий ігровий дохід) | |||||
Казино | 10% | 12,5% | Не передбачено | З ПК виключаються всі положення щодо оподаткування цих видів діяльності, отже, діятиме загальне правило: податок на прибуток за ставкою 18% | 20% |
Інтернет-казино | 10% | 12,5% | 25% | 20% | |
Зали гральних автоматів | 10% | 12,5% | 25% | 20% | |
Букмекерська діяльність | 10% | 7,5% | 25% | 20% | |
Лотерея | 10% | 22,0% | 25% | 20% | |
Податок на прибуток | 18%, податок на дохід не є різницею і не зменшує фінансовий результат до оподаткування | 18%, податок на дохід є різницею і зменшує фінансовий результат до оподаткування | 18%, податок на дохід є різницею і зменшує фінансовий результат до оподаткування | Не передбачено | |
Виграші | Не оподатковуються | Не оподатковуються | Не оподатковуються, але податковий агент подає до ДПС інформацію про суму виграшу, якщо він перевищує розмір, визначений законом про фінмоніторинг | Не оподатковуються | Ставка 0% |
17 червня законопроєкти розгляне податковий комітет і визначиться з основною концепцією. За словами депутатів, ухвалений комітетом проєкт може бути винесений в один день з основним законом про легалізацію грального бізнесу.
Фото на головній: ua.depositphotos.com