Українська правда

Азаров зазирне до наших кишень

Перевірка реальності доходів банками - черговий викид нереального транспаранта, який ніколи не буде виконано. Існує поняття банківської таємниці, яке треба переглядати, тоді як банк повинен буде надавати ДПАУ і Мінфіну всю інформацію про клієнтів.

Те, що відбувається в уряді прямо зараз, можна назвати відродженням "азаровщини".

Цей термін народився ще років десять тому. Тоді ще головою ДПАУ Миколою Азаровим ставилося ґранично чітке завдання: зібрати максимум грошей з економіки. Грошей у бюджеті завжди не вистачало.

З нього завжди годувалися тисячі казнокрадів, а тут ще й держслужбовці з пенсіонерами. У підсумку, податківцям давалися суперповноваження, і вони йшли "видушувати" з підприємств податки і штрафи.

Зараз повторюється та сама історія. У квітні уряд прийняв дуже сміливий бюджет. Урізавши виплати однієї частини населення, він заклав в бюджет підвищення соціальних виплат. Крім того, величезні суми будуть вимиватися, наприклад,  через вугільні програми.

У результаті, грошей потрібно набагато більше, ніж бюджет зумів зібрати у 2009 році. Зокрема, план з податків підвищений на 30% - при тому, що ВВП виросте всього на 3,7%, а інфляція - на 13,1%.

Простими словами, за рахунок нормального росту економіки ці гроші зібрати не вдасться. Їх доведеться "вичавлювати" по-старому. Це і є "азаровщина".

№ 6337

У вівторок уряд "проштовхнув" у першому читанні унікальний законопроект. На 40 сторінках вносяться десятки дрібних коригувань до законів про адміністрування ПДВ, податку на прибуток, прибуткового податку та багатьох інших.

Вже дуже скоро документ № 6337 дасть податківцям величезні повноваження зі стягнення податків з населення і підприємств.

"Представлений вам проект закону містить комплекс заходів, що мають невідкладний характер, і спрямованих на максимально швидке досягнення позитивного ефекту у вигляді виконання у 2010 році дохідної частини державного і зведеного бюджетів на запланованому рівні. Уряд розуміє, що значна кількість запропонованих норм мають дуже непопулярний характер", - сказав міністр фінансів Федір Ярошенко, представляючи законопроект.

Після промови міністра, депутати прямим текстом заявляли, що запропоновані новації - протизаконні. Аналогічної думки дотримується Головне експертне управління Верховної Ради. Головним порушенням юристи парламенту називають те, що норми закону будуть застосовуватися з початку 2010 року.

"Це не відповідає вимогам частини 1 статті 58 Конституції України, згідно з якими закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі", - значиться у висновку Управління.

Також юристи знайшли безліч інших порушень у законопроекті № 6337.

"Нерозуміння виникає з утримання нової редакції частини другої статті 259 КЗпП, відповідно до якої органи державної податкової служби мають право здійснювати контроль за дотриманням законодавства про працю на всіх підприємствах, установах і організаціях, незалежно від форм власності та підпорядкування. Така пропозиція не повною мірою узгоджується з природою органів державної служби ", - відзначив один з експертів.

Також пропонується дозволити підприємствам враховувати тільки 20% збитків минулого року. В результаті, штучно підвищується база для визначення податку на прибуток.

"Неясно, чому пропонується відносити до валових витрат платника податку лише 20% збитків. Крім того, у поданих документах відсутні розрахунки щодо впливу такого рішення на фінансовий стан платників податків", - відзначають експерти парламенту.

І, тим не менше, закон, напевно, буде прийнятий у тому вигляді, в якому захоче уряд. У вівторок коаліція проштовхнула рішення, за яким законопроект буде поданий на друге читання за прискореною процедурою. 240 голосів коаліція "тушок" набрала з легкістю, як це було і з "яєчно-димним" бюджетом-2010.

Це відмінна риса нової влади: маючи більшість голосів, вона просто не потребує обговорення законопроектів.

Перевірити доходи кожного

"Азаровщина" торкнеться буквально кожного жителя України. Найближчим часом податківці збираються зробити тотальну перевірку доходів всіх жителів країни. Головне завдання - виявити гроші, з яких ще не платяться податки.

"У нас є багато проблем з оподаткуванням доходів фізосіб ... Головна мета уряду сьогодні - дати такі мотивації суспільству, щоб всі добровільно сплачували свої податки. А коли не буде такої мотивації, буде приходити фіскальний орган і допомагати", - сказав Ярошенко.

Заступник міністра фінансів Тетяна Єфименко уточнила, що буде посилено адміністрування податків, які пов'язані з виплатою зарплати.

Нагадаємо, ці гроші йдуть безпосередньо в місцеві бюджети, Пенсійний фонд, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

Тільки у Києві сьогодні працює 300 тисяч людей, які отримують мінімальну зарплату. Зрозуміло, що якщо взяти все працездатне населення, то ця цифра не відповідає дійсності.

"Тому процедурні заходи будуть проведені так, щоб проаналізувати, чи є такі підприємства, і яким чином вони роблять такі умови, що виплачується мінімальна зарплата. І чи працюють люди за мінімальну зарплату. Буде запроваджено відповідальність як з боку роботодавця, так і з боку працівників ", - підкреслила чиновник.

Ці обіцянки враховані в тексті законопроекту № 6337. Зокрема, передбачено зміни до закону "Про державну податкову службу". Податківцям нададуть право проводити обстеження виробничих, торгових та інших місць, що використовуються для господарської діяльності платниками податків.

Формальне пояснення також придумано. Податківці перевірятимуть, чи використовується праця найманих осіб без укладання трудових угод, а також чи проводиться підприємницька діяльність без державної реєстрації.

Якщо підприємства попадуться на виплаті зарплат "у конвертах", то їм також не поздоровиться.

"Виявлення на підприємстві факту виплати заробітних плат "у конвертах" свідчить про ухиляння підприємства від сплати податків і інших обов'язкових платежів. Такі дії містять ознаки злочину, передбаченого ст. 212 Кримінального кодексу України. Вказана стаття передбачає відповідальність від накладення штрафу до позбавлення волі до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади на строк до 3 років з конфіскацією майна", - розповіла юрист адвокатської компанії Arzinger Катерина Задорожня.

У той же час, вона зазначила, що працівники, які отримують зарплату "у конвертах", не будуть нести жодної відповідальності. "Згідно з чинним податковим законодавством України податковим агентом в даному випадку виступає роботодавець. Це означає, що саме роботодавець повинен здійснювати обов'язкові відрахування податків з зарплат працівників до відповідних фондів", - підкреслила Задорожня.

Найцікавіше, що ідея податківців заздалегідь приречена на провал. Це відмінна риса "азаровщини", яка завжди більше нагадувала військовий комунізм, ніж реальну цивілізовану роботу.

Перевірити нереально

За словами юриста компанії "Ілляшев і Партнери" Валерії Гудій, виявлення фактичних доходів населення можливе лише у випадку, якщо людина буде розміщувати свої гроші в банках, а не тримати вдома під подушкою.

"У випадку одержання працівником доходу "в конверті", здійснення розрахунків готівкою і замовчування реально отриманих коштів, державі доведеться здійснювати атаку на роботодавців", - підкреслила вона.

"Подібні ідеї висувались при кожному новому президенті з метою наповнити бюджет і вивести з тіні близько 40% фонду оплати праці. Закінчувалися всі ці ідеї однаково - розбитим коритом. Механізму контролю немає, немає і реалізації. У Мінфіні це розуміють, тому просто обіцяють посилити контроль, сподіваючись налякати роботодавців", - розповів заступник директора департаменту ризиків АБ "Київська Русь" Олександр Чичирко.

Він згоден, що з метою постійного моніторингу доходів необхідно максимально знизити оборот "паперових" готівкових коштів, які і є основним інструментом зарплат "у конвертах".

Для цього необхідно всю країну "озброїти" платіжними картами, банкоматами, терміналами. Це можливо, але важко здійснити.

Експерт відзначив, що максимальний перетік зарплат з "конвертів" був помічений під час бурхливого зростання економіки. Мета була простою - заманювати і переманювати цінних співробітників "білими" зарплатами. Будь-які інші, репресивні методи в Україні працювати не будуть, вважає він.

"Є розуміння, що багато грошей в тіні, але немає розуміння, як їх витягти на світло. Ось і фонтанують різні ідеї, часом навіть безглузді. Можливо, в цих організаціях проводяться мозкові штурми, і на гора видають всі озвучені ідеї", - іронізує Чичирко.

З юридичної точки зору, для проведення тотальної ревізії необхідно врахувати ще й масу законодавчих моментів.

"Прийняти чітко сформульовані, без підводних каменів, нормативні акти, які врегулюють механізм проведення перевірок, визначать обов'язок установ, підприємств і організацій повідомляти про фактично отриманих громадянами засобах і, відповідно, визначать відповідальність за неповідомлення про виявлені факти, а також розширять коло підстав для здійснення подібних перевірок", - перерахувала Гудій.

Але і це, на її думку, не буде гарантувати успіх. Може бути прийнятий нормативно-правовий документ, який врегулює права, обов'язки і відповідальність винних осіб при виплаті неофіційної заробітної плати.

Але, наприклад, при цьому забудуть визначити порядок накладення такої відповідальності або порядок виявлення доходів. Процес призупиниться, тому що без відповідного порядку державні органи не зможуть проводити перевірки.

Банкам попсують нерви

Також новий уряд може серйозно попсувати нерви банкам. З середини 1990-х, вже кілька разів Кабмін намагався змусити їх контролювати сплату податків і зборів. Цього разу, схоже, банкам доведеться посилено відбиватися.

"Банки, які сьогодні виплачують зарплату, можуть контролювати сплачені чи відповідні соціальні внески. Тому що ми сьогодні бачимо таку ситуацію, коли виплачуються два мільйони на зарплати, а сплата прибуткового податку дорівнює 1 гривні. Ми вважаємо, що потрібно встановити таку ж відповідальність банків, яка встановлена для підприємств зі сплати податків і зборів до соціальних фондів", - підкреслила Єфименко.

Зокрема, в законопроекті № 6337 говориться, що банки будуть приймати платіжку на виплату заробітної плати тільки за умови, що паралельно до бюджету перераховуються податки не менше 5% від виплачуваної суми. Крім того, встановлюється штраф для банків за видачу під звіт готівки в сумі більшій, ніж дозволяє НБУ.

Банки вже багато разів відбивали подібні атаки. Вони дуже критично ставляться до перспективи перевірки бухгалтерії підприємств.

"В останні роки банки часто стали виступати податковими агентами при проведенні операцій клієнтів. Практика відома. Але, впевнений, у цьому випадку банкам важко буде виконувати цю функцію", - вважає заступник голови Фінбанк Дмитро Дребот.

"Банки апріорі не можуть виступати фіскальними агентами, оскільки є суб'єктами господарювання, і ведуть виключно комерційну діяльність, яка регулюється Законом "Про банки і банківську діяльність" та іншими підзаконними та нормативними актами. Сама ж ідея залучити банки до моніторингу доходів населення як податкових агентів передбачає наділення банків невластивими їм контролюючими функціями держорганів", - вважає заступник голови правління банку "Хрещатик" Володимир Городецький.

На його думку, банки, звичайно ж, дуже багато знають про клієнтів. "Банки постійно моніторять фінансовий стан своїх клієнтів, знають не тільки доходи, але й витрати", - підкреслив Городецький.

Однак передавати цю інформацію державним органам вони категорично відмовляються. "Перевірка реальності доходів банками - черговий викид нереального транспаранта, який ніколи не буде виконано. Знову ж таки, є ж поняття банківської таємниці, яке треба переглядати, тоді як банк повинен буде надавати ДПАУ і Мінфіну всю інформацію", - підкреслив Чичирко.

Швидше за все, як у випадку з тотальною перевіркою доходів населення, ідея "напружити" банки може бути нездійсненною.

Однак бійки навряд чи вдасться уникнути. На відміну від своїх попередників, нинішній уряд спирається на коаліцію "тушок", яка готова голосувати навіть за найбільш сумнівні рішення.

Екс-заступник голови ДПАУ, народний депутат від БЮТ, член комітету ВР з питання правосуддя Сергій Власенко погодився прокоментувати новий законопроект:

- Наскільки реально провести тотальну ревізію доходів населення в масштабах країни?

- Законно це зробити неможливо з багатьох причин.

По-перше, в Україні відсутня так звана точка відліку. Будь-яка людина може сказати, що він цей дохід отримав колись раніше, до введення декларування. І, відповідно, використовує його зараз.

По-друге, немає законних способів та форм перевірок доходів населення. Найголовніше, потрібно ревізувати не доходи, а витрати, і лише тоді визначати, наскільки фінансово коректним є життя людини.

Весь світ перевіряє витрати, а не доходи, тому що доходи в цьому році можуть вилитися в одну суму, у минулому - в іншу, в позаминулому - взагалі в третю.

Плюс, ще раз повторю, реальних механізмів контролю не існує. Те, про що говорив Мінфін - використання непрямих методів і якихось аналогій, середніх по області або по галузі - це все є незаконним. Законом такої можливості не встановлено.

До того ж, це пов'язано з ментальністю наших людей. Наприклад, доходи - на одній особі, а витрати "вішаються" на іншу. Наприклад, доходи отримує бізнесмен, а машина оформлена на його тещу.

- Чим реально загрожує виявлення зарплат "у конвертах" для підприємства і його працівників?

- Спочатку потрібно зрозуміти, що мається на увазі під виявленням виплат зарплати в конвертах. У даному випадку, цю дію вкрай і вкрай складно фіксувати з точки зору збору доказів.

Потрібно зловити якийсь конкретний момент, коли посадова особа підприємства передає гроші в конверті конкретному співробітнику підприємства, а потім обидва вони підтвердять, що це була зарплата.

У всіх інших випадках, дуже легко довести, що це одна фізособа повертала "борг" іншій фізичній особі тощо. Тобто, це дуже складне правопорушення з точки зору доказовості.

Але якщо вдасться "довести" факт виплати зарплати в конвертах, то є декілька моментів. Перший - у якій валюті виплачувалася ця заробітна плата? Якщо у іноземній, то, в будь-якому випадку, це порушення правил валютних операцій.

Другий - треба зрозуміти, з яких джерел на підприємстві вони виплачувалися. І, швидше за все, тут можна буде говорити про приховування доходів від оподаткування цього підприємства для фізичної особи, яка ці гроші отримувала.

Ще раз підкреслю, що такі ситуації дуже й дуже складно довести. І говорити про те, що ми подивимося, скільки зарплата на цьому підприємстві, а потім візьмемо якусь середню цифру - будь-то по регіону або по галузі, - і порівняємо, і покажемо, що ця сума менша, то це нічого не доводить.

Жоден суд, якщо це нормальний коректний суд, не стане на бік податкового органу. Якщо ми, звичайно, говоримо про коректні правові ситуації.

- На практиці, як складуться відносини податкової та підприємств? Чи закінчиться подібна перевірка хабарем і накладенням штрафу для видимості? Наскільки ймовірно, що тотальна ревізія призведе до дійсного виходу зарплат з тіні?

- Тут ми повертаємось до першого питання і говоримо, що в даній ситуації вкрай складно довести виплату зарплати в конвертах. Це можливо зробити, тільки зіставивши доходи і витрати фізичної особи. Інших способів світ ще не придумав.

Тому ніякі тотальні ревізії не призведуть ні до якого виходу зарплат з тіні. До такого виходу призведуть, по-перше, зміни ставлення суспільства до білих зарплат. А, по-друге, моніторинг витрат і доходів чиновників і громадян.

Як буде на практиці? Можливо, у поодиноких випадках за результатами перевірки справа піде до суду. Частина випадків закінчиться так, як зазначено в запитанні.

Я не думаю, що можна змінити ситуацію репресивними методами. Потрібно створити для бізнесу умови і передумови, з одного боку оподаткування до фонду оплати праці, щоб йому було вигідно платити зарплати "в білу".

А до тих пір, поки бізнесу це невигідно, він буде шукати мільйони нагод цього не робити. І тільки якийсь великий, прозорий бізнес, який змушений показувати свої доходи, витрати і бути прозорим для громадськості, не буде платити "чорну" зарплату.

- На вашу думку, що потрібно для реального виходу зарплат з тіні?

- Потрібен дієвий механізм контролю лібералізації доходів, отриманих у якості оплати праці.

Згадайте, коли Україна ввела 12-відсотковий податок на доходи фізосіб, один з найнижчих в Європі. Це не призвело до різкого виходу зарплат з тіні. Повторюся, дієвим механізмом може бути тільки контроль і доходів, і витрат.

банки Азаров