Ціни на бензин залишаться нестабільними
На початку засідання Бойко спровокував сутичку між головою правління "Укртатнафти" та представником ТНК-ВР. Останній звинуватив менеджера "Привату" в ухилянні від сплати податків. Той відповів взаємністю.
Зростання ціни на нафтопродукти минулого тижня одразу на 35 копійок енергетичні експерти домовилися вважати спланованим.
"Для подорожчання були усі підстави: підвищення на 8-13% відпускних цін українськими компаніями й імпортерами, а також зростання нафтових котирувань. Насторожує, що ціни зросли у вихідний день, синхронно і в усій країні", - стверджує заступник директора Науково-технічного центру "Псіхея" Геннадій Рябцев.
Усіх причин раптового підвищення цін не знає навіть президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук.
"Майже два місяці ніхто ціни не чіпав, бо йшли вибори. Згодом формувалися коаліція та уряд. Будь-які коливання могли бути розцінені як політичний демарш. Таким чином, накопичувалося "відкладене подорожчання", - запевнив він.
Однак експерти припускають, що узгоджений ціновий стрибок міг бути лише спробою шокувати уряд і психологічно підготувати його до зустрічі з операторами ринку нафтопродуктів, що відбулася минулої п'ятниці. Втім, зустріч показала, що "шокова терапія" тільки нашкодила операторам.
Дуже спокійний Бойко
На засіданні урядової експертно-аналітичної групи - ЕАГ - з питань стабільного функціонування ринку нафтопродуктів зійшлися носії трьох різних інтересів.
Це уряд, який відстоює зниження цін на нафтопродукти, представники нафтового бізнесу групи "Приват", що хочуть збереження преференцій для себе, і решта автозаправників, які прагнуть ці преференції скасувати.
Саме остання група, представлена "Об'єднанням операторів ринку нафтопродуктів", почала підвищувати ціни. А "приватівські" заправки пішли слідом, продовжуючи тримати розцінки приблизно на 5% нижче, ніж решта ринку.
"Оператори очікували, що він буде сердитися, коли хтось лиш заговорить про асоціацію, очолювану Косянчуком. Однак Бойко сприймав її заяви. Він погодився розширити представництво асоціації в експертно-аналітичній групі, а засоби тиску на операторів залишив Антимонопольному комітету", - розповіло джерело.
На початку засідання Бойку вдалося спровокувати словесну сутичку між головою правління компанії "Укртатнафта" Павлом Овчаренком та одним з представників "ТНК-ВР Коммерс". Останній звинуватив менеджера групи "Приват" в ухилянні від сплати податків шляхом випуску компонентів бензинів.
Натомість той, розлютившись, став розповідати про схеми толінгу, тобто транскордонні давальницькі операції, які використовує контрольований ТНК-ВР Лисичанський НПЗ для уникнення від сплати податків.
Преси на засіданні експертно-аналітичної групи не було, а учасники ринку і так прекрасно знають про ці схеми, тож скандалу не вийшло.
Антимонопольна формула
Зате на засіданні був виконувач обов'язків голови Антимонопольного комітету Олександр Мельниченко, який миттю налякав присутніх нафтотрейдерів порушенням проти них справи за фактом антиконкурентної змови.
Продемонструвавши узгоджені дії, трейдери лише створили додатковий засіб тиску на себе. І тепер, щойно будь-хто з них встановить ціни, вищі за розраховані за спеціальною формулою, АМКУ зможе накласти на них штрафи.
Група вирішила, що наразі буде застосовуватися стара формула, яка діє ще з часів попередньої каденції Бойка у Мінпаливенерго. Водночас, міністр доручив цю формулу доопрацювати. Зокрема, його не влаштовує, що до неї входять лише нафтові котирування Platts, а відпускні ціни українських заводів не враховуються.
У той же час, за словами директора НТЦ "Псіхея" Сергія Сапегіна, декларовані НПЗ українські ціни теж не можуть характеризувати стан ринку. Змінюючи їх, переробні підприємства здатні впливати на загальну формульну ціну.
Розробити порядок ціноутворення треба було до минулого вівторка, однак результатів немає досі.
"Робота просувається важко, прогресу нема, дискусій теж. Новопризначені пани з Мінпаливенерго, які недавно критикували існуючий порядок ціноутворення, не розуміють ні трейдерів, ні суті формули. Чиновники хочуть зробити щось своє, але чи можливо це без вивчення існуючої схеми?" - запитує Косянчук.
На його думку, діючий алгоритм прозорий і зрозумілий, тож кардинальні зміни не потрібні. "Формула чітко визначає достатній розмір маржинального доходу та статті витрат, які покриваються за його рахунок", - говорить представник галузі.
Водночас, Сапегін виступає проти самого формульного підходу, стверджуючи, що таким чином порушується право трейдерів на таємницю маркетингової політики.
Інертний уряд
Після погроз АМКУ великі мережі знизили ціни на 10 копійок і вклалися у рамки формули. Хоча, за даними "Псіхеї", так вчинили лише трейдери, що складають близько 45% ринку. Решта просто не потрапила на "гачок" комітету. А методів змусити дотримуватися рекомендацій ЕАГ уряд не має.
Нинішній рівень цін можна вважати компромісом між нафтотрейдерами та урядом: майже для всіх він забезпечує прибуткову роботу.
Для одних рітейлерів - це крок назустріч побажанням влади з виходом на нульову рентабельність, для других - вихід на обґрунтовані ціни, а для третіх - "краще не буває", стверджує Косянчук.
"Все залежить від рівня АЗС: розмір націнки, достатній для станції зразка 1970-х років, покриє лише невеличку частку витрат на утримання сучасних паливних комплексів. От і виходить, що для одного - борщ занадто пісний, а для іншого - діаманти дрібнуваті", - говорить він.
Тут, очевидно, звучить натяк на заправки групи "Приват", які реалізують паливо, отримуючи його за безцінь на комбінаті "Укртатнафта".
Трейдери давно вимагають скасувати порядок проведення аукціонів з продажу української нафти, який дозволяє "Привату" скуповувати дешеву вітчизняну сировину, а також заборонити випуск згаданих вище компонентів бензину.
Ці преференції дозволяють групі тримати низькі ціни і перетягувати на себе дедалі більшу частину попиту. Однак уряд безсилий. Будь-які його рішення з цього приводу одразу блокуються "приватівськими" судами. До того ж, навряд чи Мінпаливенерго має велике бажання щось змінювати.
"Рейдерство, монополізація, демпінг, ухилення від сплати податків - найболючіші проблеми нового уряду, які дісталися йому у спадок від попередньої команди. Скасувати преференції набагато складніше, ніж їх надати", - каже Косянчук.