Тендерна палата заявляє про зловживання при спорудженні Дністровської ГАЕС ®
Тендерна палата встановила, що розподілення коштів на будівництво електростанції відбувається в обхід тендерних процедур із самого початку будівництва. Із порушенням чинного законодавства вже використано 800 млн грн державних коштів.
Тендерна палата України продовжує привертати увагу суспільства до зловживань у сфері закупівель товарів та послуг за державні кошти. Як орган громадського контролю за державними закупівлями, Тендерна палата неухильно дотримується лінії рівновіддаленості від усіх політичних сил, не надаючи переваги жодній із них, попри всі закиди окремих політичних сил та чиновників.
А об'єктом нашої прискіпливої уваги є діяльність представників державних органів і суб'єктів господарювання, без огляду на приналежність до тої чи тої політичної сили. Адже саме вони - головні учасники відносин у сфері держзакупівель.
Прикладом є ознаки порушення у сфері державних закупівель, які Тендерна палата виявила у сфері використання державних коштів при будівництві Дністровської ГЕС під керівництвом Міністерства палива та енергетики та НАК "Енергетична компанія України". Зокрема, встановлено, що розподілення коштів на будівництво Дністровської ГАЕС відбувається в обхід тендерних процедур із самого початку будівництва. Результат - 800 млн грн державних коштів, що вже витрачені на будівництво станції, використовувалися із порушенням чинного законодавства.
Згідно з наявною інформацією, з порушенням законодавства у сфері держзакупівель Мінпаливенерго та НАК "ЕКУ" планують освоїти ще 2,7 млрд грн.
За повідомленнями ЗМІ, 20 лютого ВАТ "Укргідроенерго", 100% якої належить НАК "Енергетична компанія України", уклало договір генерального підряду із ТОВ "Енергопром", предметом якого є виконання будівельних робіт на Дністровській ГАЕС для введення в експлуатацію першої черги ГАЕС. Попередня вартість добудови першої черги становить 2,7 млрд грн. Підписанню договору передувало покладення на ВАТ "Укрідроенерго" функцій замовника будівництва замість ВАТ "Дніпровська ГАЕС" (частка державної власності перевищує 99%) наказом міністра палива та енергетики Юрія Продана №14 від 16 січня 2008 року.
Такий договір порушує Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" №1490-ІІІ від 22.02.2000 р. зі змінами та доповненнями, оскільки його укладення відбулося без застосування тендерної процедури, якої вимагає цей закон.
Усупереч вимогам згаданого закону, Тендерна палата не діставала від ВАТ "Укргідроенерго" повідомлення про проведення тендеру, дані про учасників тендеру не були опубліковані у "Віснику державних закупівель", а дані про результати тендеру досі не передані Тендерній палаті.
Тендерна палата України звертає увагу, що останні порушення на будівництві Дністровської ГЕС лише продовжують установлену протягом багатьох років практику. Зокрема, ТОВ "Енергопром", який і до цього моменту виконував функції генерального підрядника, у визначенні субпідрядників для будівництва ГАЕС не використовував практики проведення тендерів, що суперечить установленому законодавством порядку.
Тендерній палаті вдалося встановити лише два випадки проведення ТОВ "Енергопром" тендера: з ТОВ "ЕДБ" та ТОВ "МТД" щодо проведення земельно-скельних робіт. Щодо інших підрядників, яких налічується понад 20, тендерні процедури не були застосовані. Це виводить за рамки легітимності процес виділення і використання державних коштів.
Попередній аналіз, здійснений фахівцями Тендерної палати, виявив зв'язки, що свідчать про наявність близькості ТОВ "Енергопрому" до субпідрядників. Зокрема, згадані ТОВ "ЕДБ" та ТОВ "МТД" є співзасновниками Генерального підрядника будівництва. А в капіталі принаймні ще 7 субпідрядників ТОВ "Енергопром" брало участь у той чи той час. Зокрема, це ТОВ "Мехтрансбуд" (30%), ТОВ "Будмонтажсервіс" (30%), ТОВ "Гідробуд" (30%), ТОВ "Гідроспецбуд"(30%), ТОВ "Новодністровський БРЗ" (30%), ТОВ "Будівельно-геотехнічна лабораторія" (30%), ТОВ "Промбудпостач" (30%), ТОВ "Гідромехмонтаж" (25%).
Ці зв'язки можуть свідчити про упередженість генерального підрядника при укладанні субконтрактів. Тендерна палата нагадує, що тендерна процедура є публічним механізмом попередження зловживань при розподілі та використанні бюджетних коштів. Уникнення цієї процедури, крім порушення закону, як правило, тягне за собою зловживання, пов'язані із розкраданням державних коштів у особливо великих розмірах.
Про те, що саме так відбувається на будівництві Дністровської ГЕС свідчать матеріали перевірки КРУ. Зокрема, в 2004 році, згідно з висновками обласного управління КРУ по Чернівецькій області, протягом лише 2001-2003 років відбулося завищення 14 підрядниками обсягу виконаних робіт на 323 тисяч грн. У 2006 році аудитори Рахункової палати України встановили, що впродовж 2003-2005 років із сумарно виділених на будівництво 295 млн грн не за цільовим призначенням використали 13,6 млн грн, неефективно - 61,3 млн грн.
Тендерна палата наголошує на необхідності неухильного дотримання тендерного законодавства з метою попередження розкрадання державних коштів при будівництві Дністровської ГАЕС, а отже - слід якнайшвидше провести відкриті тендери на укладення будівельних контрактів.
Публікується за правом реклами