Українська правда

Робота над помилками речників "Київстару"

Поява фахівців із так званих зв'язків із громадськістю в штатному розкладі компаній разом із рекламою та "джинсою" стала для вітчизняних ЗМІ однією з найпомітніших ознак ринкової економіки. Великий та малий бізнес поступово усвідомлює, що, крім створення доданої вартості, необхідно належним чином висвітлювати результати цього захопливого процесу.

Якщо компанія розповідає про себе тільки добре та вимагає того ж від інших, вона зараховує себе до мерців
sun_ukoon

Поява фахівців із так званих зв'язків із громадськістю в штатному розкладі компаній разом із рекламою та "джинсою" стала для вітчизняних ЗМІ однією з найпомітніших ознак ринкової економіки. Великий та малий бізнес поступово усвідомлює, що, крім створення доданої вартості, необхідно належним чином висвітлювати результати цього захопливого процесу. Попри той факт, що діяльність у сфері публічної комунікації вже зайняла належне місце в системі пріоритетів найрозвиненіших компаній, повсякденна практика взаємодії PR-підрозділів компаній та ЗМІ ще далека від жаданого взаєморозуміння. Компанії якось навчилися поширювати санкціоновану ними інформацію. А от ситуації, повязані з витоками небажаної для них інформації, часто-густо перетворюються на справжній іспит. Котрий вдається скласти не всім і не з першого разу.

Наочним прикладом цього стала ситуація з матеріалом  "Астеліт", "Київстар"... Хто наступний?" від 12 листопада. Зважаючи на те, що ситуація є типовою, варто уважно дослідити цей випадок, аби зробити необхідні висновки.

Отже, які саме відомості містила в собі зазначена стаття?  З посиланням на обізнані з ситуацією джерела, ЕП повідомила таке:

  1. "Київстар" планує скорочення персоналу протягом 2008 року.
  2. Частка працівників, що підпадають під скорочення, становить приблизно 15 відсотків.
  3. В абсолютних числах ідеться про півтори тисячі осіб.
  4. Скорочення відбуватиметься шляхом непродовження строкових контрактів із працівниками, що перебувають поза штатом.
  5. Частка таких працівників у структурі зайнятості "Київстару" сягає приблизно 30 відсотків.
  6. Причиною скорочення є невдоволення діяльністю деяких служб компанії - аналітичних та з розробки бізнес-стратегії зокрема, - з боку її керівництва.

До того ж, із посиланням на двох відомих експертів ринку, в тексті наводились деякі додаткові дані та оцінки:

  1. Конкретні відомості про чисельність персоналу в окремих підрозділах (юридичній службі, PR-департаметі) компанії порівняно з основним конкурентом.
  2. Порівняльні дані щодо показників операційної ефективності "Київстару" та УМС. Окремо наголошено на значній перевазі "Київстару".
  3. Загальна характеристика стратегії та поточної ситуації в сфері HR-компанії.
  4. Оцінка ринкової стратегії компанії в цілому як результату діяльності відповідних підрозділів.

Принциповий момент:  на думку ЕП, скорочення персоналу є цілком природним етапом діяльності будь-якої компанії. За умов дотримання прав робітників, у скороченні немає нічого ганебного чи такого, що варто приховувати. В матеріалі окремо наголошено, що скорочення передбачається реалізувати у найм'якший спосіб - через поступове скорочення чисельності позаштатних працівників із трудовими контрактами.

Але реакція "Київстару" виявилася несподівано бурхливою. В своєму листі директор із персоналу Олена Кропив'янська заявила, що стаття "...повністю дезорієнтує та вводить в оману читача... опирається на абсолютно недостовірну інформацію та демонструє зухвале маніпулювання припущеннями й висновками". Між тим, пані Кропив'янська спромоглася навести лише один приклад такого маніпулювання. За її словами, загальна чисельність працівників - близько п'яти тисяч. Тож 12-15% від цієї кількості не можуть становити півтори тисячі, як це було вказано в матеріалі. Таким чином, із десяти ключових тез статті під сумнів поставлено всього дві. Причому у спосіб, що залишав простір для тлумачень, - чи то скороченню підлягає не 14%, а набагато більше, чи в абсолютних числах  ідеться про меншу кількість працівників.

У своєму листі пані Кропив'янська наполягає на тому, що "...чутки про нібито заплановане скорочення штатів є вигадкою чистої води - жодних підстав під собою вони не мають". На її думку, цього досить для того, аби просити "зняти з сайту http://epravda.com.ua/ інформацію, яка абсолютно не відповідає дійсності, та опублікувати достовірні факти, а саме - мій офіційний коментар, наведений вище".

Годі й згадувати, що для ЗМІ навіть "офіційний коментар" є всього лише "офіційним коментарем", але аж ніяк не "достовірним фактом". Статус фактичної, тобто повністю достовірної, інформація набуває лише після ретельної всебічної перевірки. Аби зрозуміти ситуацію  з кадрами, редакція вдалася до таких кроків. По-перше, спробувала знайти інформацію про кадрову політику "Київстару" у відкритих джерелах. По-друге, скористалася пропозицією пані Кропив'янської та надіслала їй додаткові запитання.

Не знадобилося багато часу, аби знайти підтвердження тому, що у стосунках із найманими працівниками компанії мають місце певні проблеми. Під час інтернет-конференції керівника прес-служби "Київстару" Жани Ревнової на сайті Мобільник , серед інших було поставлено й запитання, що стосувалося роботи операторів кол-центру: чи зарахують їх до штату?

Відповідь пані Ревнової можна характеризувати як неконкретну. Такими ж неконкретними виявилися й  відповіді на питання, що їх дістала редакція вперше, ще минулого року. Посилаючись на судові заборони, представники компанії ухилилися від конкретних відповідей на всі без винятку запитання. Деякі з них були просто проігноровані.

Наступного разу ми звернулися до компанії вже цього року. Другий варіант відповіді на ті самі запитання мав вигляд адекватної реакції професійної прес-служби великої публічної компанії.

Якою є загальна кількість працівників ЗАТ "Київстар Джі. Ес. Ем."?

- Загальна чисельність працівників "Київстару" станом на 31 грудня 2007 року - 4849 осіб.

Яку частку від загальної чисельності становлять особи, що перебувають поза штатом компанії?

- Близько 30 %.

В яких публічних документах компанії міститься інформація щодо кадрової політики компанії?

- Розділ «Місія та цінності» на офіційному сайті компанії: http://www.kyivstar.net/about/mission/, а також розділ «Кар'єра» на офіційному сайті компанії: http://www.kyivstar.net/about/career/

Як відрізняється обсяг компенсаційного пакета (соціальне та медичне страхування, нарахування робочого стажу, гарантована сплачувана відпустка та інші види компенсацій) штатних та позаштатих працівників?

- Відповідно до чинного трудового законодавства України, компенсаційний пакет отримують штатні працівники. Позаштатні працівники одержують винагороду згідно з угодою про надання послуг.

Чи відповідає дійсності інформація про те, що чисельність департаменту з корпоративних зв'язків Вашої компанії становить дванадцять осіб? 

- Так, ця цифра відповідає дійсності....

Чи відповідає дійсності інформація про те, що чисельність юридичного департаменту Вашої компанії становить тридцять сім осіб? Якщо ні, то якою вона є насправді? Яку частку становлять особи, що перебувають поза штатом компанії?

- Якщо бути точним, то чисельність департаменту регуляторно-правового забезпечення Центрального офісу 13 осіб, із них одна працівниця перебуває у відпустці по догляду за дитиною. У шести регіональних філіях "Київстару" працює загалом ще 24 особи, які забезпечують супровід  договірної роботи та інших юридичних питань. Позаштатних працівників немає.

За даними, що їх надала компанія "Український мобільний зв'язок", загальна кількість її працівників становить приблизно чотири тисячі осіб. Чому чисельність Вашої компанії настільки суттєво перевищує чисельність Вашого основного конкурента?

Кожна компанія самостійно визначає свою стратегію розвитку й обсяги роботи та залучає для цього необхідну кількість працівників. З огляду на беззаперечне лідерство "Київстару" на ринку мобільного зв'язку України та фінансові показники компанії, така кадрова політика нашої компанії є цілком виправданою; також вона затверджена акціонерами компанії.

Таким чином, можна констатувати, що левова частка тез, що містилися в матеріалі ЕП від 12 листопада, або дістали підтвердження, або не були заперечені. По-суті, єдиною помилкою, що її містив означений матеріал, стала інформація щодо чисельності компанії. За що редакція приносить вибачення.  Стосовно ж інформації про заплановані скороченя, то жодних підстав вважати її недостовірною досі немає. Власне, йдеться саме про "інформацію", яка потрапила до редакції. А не про "факт", на якому вона наполягає. Фахівцям із комунікацій різниця між цими поняттями повинна бути зрозумілою.

У будь-якому разі, "робота над помилками" всередині компанії мала місце і була таки змістовною. Протягом одного місяця агресивний тон у спілкуванні з конкретним виданням змінили на суто діловий. Прес-служба "Київстару" довела свою здатність усвідомлювати та виправляти помилки. Тим самим підтвердивши свою адекватність та професіоналізм.

Як то кажуть, лише мудрі вчаться на помилких інших людей. Розумні вчаться на власних. І лише дурні не вчаться взагалі.

Київстар телеком