Українська правда

Концесія в Чорноморську: міжнародна інвестиція чи стратегія державного самоусунення?

Чорноморський порт готують до передачі в концесію. Проєкт уже назвали найбільшим інфраструктурним в історії незалежності. Проте чи є він таким насправді?

Концесія – це договір, за яким держава передає приватній компанії право на управління державним майном з метою інвестування, модернізації чи розвитку, не передаючи право власності.

Широкого розголосу набуло питання передачі в концесію першого та контейнерного терміналів ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ". Презентований як найбільший інвестиційний проєкт у портовій сфері за всю історію незалежності, він викликає як очікування, так і численні запитання.

У квітні 2025 року на міжнародній конференції у Варшаві Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури презентувало проєкт концесії, що охоплює два термінали – контейнерний і універсальний. Їх заявлена переробна спроможність – до 760 тис. TEU (двадцятифутовий еквівалент) і понад 5 млн тонн вантажів щороку.

У звіті першої заступниці міністра розвитку громад та територій Олени Шкрум наголошувалося, що проєкт доповнює "Український транспортний коридор" і має підвищити ефективність митниці та довіру до України. Пізніше, у серпні, цифри зменшилися до 500 тис. TEU.

Нагадаємо: у 2024 році українські порти обробили 129 тис. TEU при тому, що їхня сукупна потужність становить понад 3,5 млн TEU, тобто завантаження – менше ніж 4%. Для порівняння, у 2021 році контейнерообіг становив 1,022 млн TEU. У цьому контексті обіцянка додаткових 500 тис. TEU виглядає надто оптимістично, якщо не сказати – припущенням.

Що собою представляє термінал

Згідно з офіційною презентацією IFC та Мінінфраструктури, об'єкт концесії має: 19 га основної території, 14 га – відкритих складів, 6 – причалів із глибинами 11,5–14 м, потужність переробки – до 180 вагонів на добу та зберігання – до 500 тис. тонн вантажу.

Підготовка проєкту триває з 2020 року. У 2021-му було підписано меморандуми з ЄБРР та IFC. Через війну процес зупинився, але з травня 2023 року був відновлений. Очікувалося завершення ТЕО до кінця 2023-го, але повної публічної версії наразі не знайдено.

Згідно з фінансовою звітністю ДП "Чорноморськ" за 2024 рік, підприємство демонструє прибутковість: дохід – 1,9 млрд грн, чистий прибуток – 760 млн грн, активи – 2,5 млрд грн, кількість працівників – 1131.

Ці цифри викликають запитання: чи справді підприємство потребує передачі в управління, якщо демонструє фінансову стійкість?

Що викликає запитання

Перше – це формат конкурсу. Початково йшлося про відкритий конкурс. Згодом було обрано процедуру конкурентного діалогу, яка передбачає діалог із потенційними учасниками, коли замовник сам не до кінця розуміє параметри угоди. Але чи є така невизначеність обґрунтованою після двох раундів презентацій із 20 і потім 40 зацікавленими компаніями?

Друге – масштаб очікувань. Заявлений обсяг вантажопотоку (до 500 тис. TEU) суттєво перевищує поточні обсяги всієї країни. Умовно, навіть якби Чорноморськ перетягнув на себе весь наявний контейнерообіг – він би не досяг цієї цифри. Хто і що буде перевозити в цих контейнерах?

Третє – кількість працівників. В інформаційних повідомленнях фігурує 1000 збережених робочих місць, але за звітністю підприємства, кількість працівників уже зараз – 1131. Яким чином це буде досягнуто? Чи йдеться про скорочення?

За нашою інформацією на найбільшому контейнерному терміналі України з потужністю близько 750 тис. TEU працює менше ніж 500 осіб.

Четверте – вибір саме концесії. Україна вже має досвід концесій – порти Ольвія та Херсон. Проте їхню ефективність публічно не оцінено. У порту Херсон катастрофічна ситуація. Концесіонер вимагає перегляду угоди.

П'яте – комунікація. Усі заяви про інвестиції, вигоди, потенціал – поки що виключно на рівні публікацій у соцмережах. Жодної відкритої фінансової моделі, ТЕО чи інвестиційного плану. Питання до прозорості – радше системні.

Альтернативи

Операційна реформа без зміни власника. Можливо, замість концесії підприємство могло б залучити стратегічного партнера у форматі операційного менеджменту. Такий підхід дозволяє зберегти державну власність і отримати експертизу.

У Туреччині, Португалії та Хорватії подібна модель успішно застосовується в портовій сфері.

Цільова інвестиційна програма під гарантії. Держава може виступити гарантом повернення інвестицій (через доходи від діяльності), але без передачі активів в управління чи власність.

Публічне ТЕО і прогнозна модель. Навіть у разі реалізації концесії варто оприлюднити базову фінансову модель і проєкцію вантажопотоку. Це створює довіру і дозволяє бізнесу планувати логістичну взаємодію з об'єктом.

Пілотне партнерство. Враховуючи ризики, можливо розглянути варіант пілотної угоди на обмежений строк чи на частину активів – з чіткими KPI та механізмом перегляду умов.

В умовах війни будь-який проєкт, який залучає міжнародні інвестиції, – це сигнал довіри. Але довіра – це не лозунг, а результат зрозумілих процедур, прозорих цифр і чесного діалогу. Бізнес не очікує ідеальності. Але очікує передбачуваності, логіки й публічності. А чи отримує він це зараз – питання відкрите.

Нехай цей проєкт стане саме тим кейсом, який матиме не лише красиву презентацію, але і реальні результати – не в слайдах та обіцянках, а в цифрах, контрактах, інвестиціях та вантажопотоках.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
порти концесія уряд