Українська правда

Експерти розповіли, на яких "китах" має стояти реформа антимонопольної політики

Олексій Павлиш — 15 червня 2022, 16:55

Реформа антимонопольної політики має стояти на трьох "китах": незалежність, спроможність виконувати свої функції і залученість суспільства. Також важливим є процес прозорої приватизації держпідприємств.

Про це йшла мова під час експертної дискусії "Позбутись олігархату: якою повинна бути антимонопольна політика?", яку провів Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна спільно з ЕП.

"Мені здається, що на антимонпольну політику чи політику конкуренції в Україні потрібно дивитися системно. Це не тільки стосується, як працює Антимонопольний комітет. Це стосується всього регулювання. У нас дуже велика частка державних підприємств, а програма приватизації якось гальмується.

У нас є велика, мала приватизація, але постійно відбувається якась затримка з цим. Потрібно приватизовувати якомога більше наших державних компаній, щоб зменшити їх частку. І це допоможе вирішити принаймні частину проблем, пов'язаних з надмірною концентрацією в певних секторах економіки", - сказав віцепрезидент з економічної освіти, доцент Київської школи економіки Олег Нів’євський.

За його словами, до ефективності АМКУ зараз приділена несерйозна увага.

"Якщо говорити про Антимонопольний комітет як найголовніший економічний регулятор - його завдання, окрім захисту конкуренції, ще й забезпечувати сталість економічної політики. Коли президенти, уряди, парламенти міняються, а економічна політика йде і триває, вона є зрозумілою для інвесторів.

Звичайно, Антимонопольний комітет цю функцію не виконує", - заявила юристка, державна уповноважена Антимонопольного комітету України (2015—2019) Агія Загребельська.

"Як на мене, це три причини... Це три кити, на яких має стояти майбутня реформа антимонопольної політики України і три причини, через які фактично у нас погано працює АМКУ.

Це незалежність, спроможність виконувати свої функції і залученість суспільства до антимонопольної політики", - додала вона.

За її словами, з точки зору незалежності система призначення та звільнення керівництва АМКУ "залишає бажати кращого".

"За останні сім років, наприклад, жоден член АМКУ не досидів у своєму кріслі свій строк до кінця.Значна частина членів АМКУ, вже не перший склад, вони до призначення взагалі не мали відношення до антитрастової політики, жодної якоїсь репутаційної ваги. Відповідно, це люди, якими дуже легко маніпулювати олігархату та іншим", - констатувала Загребельська.

Також вона акцентувала увагу на важливості фінансової та політичної незалежності Антимонопольного комітету.

Економічна правда

"Економічна правда" тепер у Telegram. Ми відстежуємо, як швидко падає путінський режим, і які компанії приєднуються до бойкоту агресора. Підписатися можна тут

компанії бізнес АМКУ